نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی، دانشکدۀ موسیقی (مربی)، دانشگاه هنر تهران، کارشناس ارشد، رشتۀ نوازندگی موسیقی ایرانی

چکیده

کتاب فرم و آفرینش در موسیقی ایران براساس یکی از عناوین دروس دانشگاهی رشتة موسیقی ایرانی نگاشته و تدوین شده است و دست‌کم به‌دلیل محدودیت منابع مکتوب در این زمینه، کتاب حاضر منبعی باارزش تلقی می‌شود و نقد آن نیز باهدف ایجاد زمینه‌های بیش‌تر مطالعه در این حوزه انجام شده است. تأمین‌کنندة بخش عمده‌ای از پشتوانه‌های نظری این کتاب ایده‌پردازی‌ها و تجربیات شخصی نویسنده درمقام متخصصی باسابقه و خوش‌نام در این زمینه بوده ‌است. به‌کارگیریِ نمونه‌های متعدد و متنوع مرتبط با مطالب، هم‌چنین محتوای بخش آخر کتاب دربارة گونه‌های معمول در موسیقی ایرانی از نقاط قوت اثر است. اما مواردی هم‌چون پراکندگی مطالب در برخی عناوین، ارائه‌ندادن توضیح لازم دربارة برخی اصطلاحات، و ابهام در به‌کارگیری بخشی از واژگان تخصصی از نقاط ضعف این کتاب است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Book Review of “Form and Creation in Iranian Music”

نویسنده [English]

  • Ehsan Zabihifar

MA in Iranian Music, Faculty Member (Instructor), Tehran University of Art, Music Faculty, Tehran, Iran

چکیده [English]

The book “Form and Creation in Iranian Music” has been written and edited based on one of the academic courses of Iranian music, and at least because of the lack of references in this field, this book is considered as a reference and rich source. Its critique has been done with the aim of developing the domains of study in this field. The source of the major theoretical backgrounds of the book is the personal experiences and ideas of the author, as a well-known figure in this field. Using numerous and various examples related to the titles and issues, as well as the content of the last chapter about the genres in Iranian music, can be considered as the highlights. The incoherence of the contents in certain titles, not presenting enough explanations of some expressions, and ambiguity when using certain specialized vocabulary can be counted as weaknesses of the work.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Composition
  • Creation
  • Form
  • Iranian Music
  • Melody
  • Tasnif
آزاده‌فر، محمدرضا (۱۳۹۵)، مبانی آفرینش ملودی در آهنگ‌سازی، تهران: مرکز.
اسپاسبین، ایگور ولادیمیروویچ (۱۳۸۹)، فرم موسیقی، ترجمة مسعود ابراهیمی، تهران: هم‌آواز.
باس، جولیو (۱۳۷۳)، ملودی و شیوة ساختن آن، ترجمة مرتضی حنانه، تهران: چنگ.
پاکرو، فاطمه و شیوا کمالی اصل (۱۳۸۳)، زیباشناسی شعر فارسی، تهران: نشر روزگار.
خالقی، روح‌الله (۱۳۷۰)، نظری به موسیقی، تهران: فرخ خالقی.
خضرایی، بابک (۱۳۹۳)، «دربارة رِنگ»، ماهور، ش ۶۶.
شورای عالی برنامه‌ریزی (۱۳۷۸)، مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس دورة کارشناسی ارشد نوازندگی ساز ایرانی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مصوب ۲۵/۷/۱۳۷۸.
فخرالدینی، فرهاد (۱۳۹۴)، فرم و آفرینش در موسیقی ایران، تهران: معین.
محمدی، محمدحسین (۱۳۸۷)، بلاغت، تهران: زوار.
مراغی، عبدالقادربن غیبی حافظ (۱۳۸۸)، جامع الالحان، ویرایش بابک خضرایی، تهران: فرهنگستان هنر.
مشحون، حسن (۱۳۷۳)، تاریخ موسیقی ایران، تهران: سیمرغ با همکاری فاخته.
منصوری، پرویز (۱۳۸۸)، تئوری بنیادی موسیقی، تهران: کارنامه.
ناصری، فریدون (۱۳۷۱)، «مروری بر تألیفات موسیقی در ایران (به‌مناسبت انتشار کتاب تئوری بنیادی موسیقی)»، کلک، ش ۲۸.
وحیدیان ‌کامیار، تقی (۱۳۸۳)، بدیع از دیدگاه زیبایی‌شناختی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها.
هوارد، جان (۱۳۸۳)، آموزش آهنگ‌سازی، ترجمة هوشنگ کامکار، تهران: افکار.