نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد موسیقی‌شناسی (تمرکز بر مطالعۀ موسیقی ترکیه و زمان در موسیقی)، گروه موسیقی، دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

2 دکترای پژوهش هنر، عضو هیئت علمی گروه موسیقی، دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

چکیده

کتاب موسیقی ترکیه، تجربة موسیقی، بازنمود فرهنگ شامل اطلاعات کلی در زمینة حیات و فرهنگ موسیقایی کنونی ترکیه با تمرکز بر استانبول است. در این کتاب جزئیاتی دربارة جغرافیای موسیقایی، تاریخ موسیقی، سازها، مفاهیم نظری موسیقی، و تحولات موسیقی در قرن بیستم به‌هم‌راه فصلی دربارة صنعت ضبط و انتشار موسیقی بیان شده است. نویسندة کتاب توانسته از اکثر مباحث فرهنگ موسیقایی کنونی ترکیه مواردی را در کتاب بیان کند و تقریباً تمامی سبک‌‌ها و زمینه‌‌های اجرایی، آموزشی، و انتشاراتی مرتبط با آن‌ها را بیان کرده است. درنتیجه کتاب جامع، نیمه‌تخصصی، مفید، و سودمندی برای هر علاقه‌مندی به موضوع است و مخصوصاً به دانشجویان رشتة قوم‌‌موسیقی‌‌شناسی دیدی کلی از فرهنگ معاصر موسیقی در ترکیه ارائه می‌‌دهد. پس از مطالعه و بررسی کتاب، اشکالاتی مربوط به ترجمه شامل مسائل مرتبط با تلفظ صحیح اصطلاحات زبان ترکی، صورت‌های صحیح نگارشی و اسامی به زبان و نگارش فارسی، و مسائل فنی موسیقایی مشاهده شد که در متن مفصل بیان شده‌ است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

.A Book Review of Music in Turkey: Experiencing Music, Expressing Culture

نویسندگان [English]

  • Hadi Sepehri 1
  • Houman Asadi 2

1 MA in Musicology (with the Focus on the Study of Music in Turkey and “Time in Music”, Music Department, Faculty of Performing Arts and Music, Fine Arts Campus, University of Tehran, Iran

2 PhD in Research in Arts, Faculty Member of Music Department, Faculty of Performing Arts and Music, Fine Arts Campus, University of Tehran, Iran

چکیده [English]

.
The book “Music in Turkey: Experiencing Music, Expressing Culture”, published in 2018, contains general information on the current life and culture of Turkish music with a focus on Istanbul. This book provides details on musical geography, music history, instruments, theoretical concepts of music, and twentieth-century musical developments, along with a chapter on the music recording and publishing industry. The author of the book in question has been able to express some of the most current topics in Turkish music culture in the book; he has covered almost all existing styles and related executive, educational, and publishing areas. As a result, the book is comprehensive, semi-specialized, and useful for anyone interested in the subject, especially for ethnomusicology students, providing an overview of contemporary Turkish music culture. After reading the book, problems with translation, including issues related to the correct pronunciation of Turkish idioms, correct spelling, and nouns in Persian, as well as the technical and musical issues, were noted in the text in detail.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethnomusicology
  • Ottoman Music
  • Turkish Music
  • Turkish Language and Literature
  • Usul
بیتس، الیوت (1397)، موسیقی ترکیه: تجربة موسیقی، بازنمود فرهنگ، ترجمة لیلا رسولی، تهران: ماهور.
پورتراب، مصطفی ‌‌کمال (1374)، تئوری موسیقی، تهران: چشمه.
سپهری، هادی (1395)، «نظری به دسته‌بندی وزن‏ها در موسیقی موزون (متریک)»،موسیقیزنگار، ش 1.
سپهری، هادی (1396)، بررسی موسیقی عاشیقی در شمالِ‌‌ شرق ترکیه (کارْص): مسئلة تغییرات (7891-6102)، پایان‌‌نامة کارشناسی ارشد موسیقی، تهران: دانشگاه تهران.
سَوِیج، پاتریک ای. و استیون براون (1394)، «به‌سوی یک موسیقی‌شناسی تطبیقیِ جدید»، ترجمة لیلا رسولی، موسیقی ماهور، ش 67.
فاطمی، ساسان (1394)، «ریتم چندزمانه در موسیقی ایرانی ‏ـ عربی ‏ـ ترکی»، موسیقی ماهور، ش 67.
میثمی، سیدحسین (1389)، موسیقی عصر صفوی، تهران: فرهنگستان هنر.
نِتل، برونو (1382)، «تأثیر غرب بر موسیقی ملل»، ترجمة حمیدرضا ستّار، موسیقی ماهور، ش 19.
نیک‌آئین، بهرنگ (1395)، عاشیق و جایگاه فعلی او در توی‌‌هایزنجان:رابطة متقابل میان عاشیق، موسیقی و مخاطبانش، پایان‌‌‌نامة کارشناسی ارشد موسیقی، تهران: دانشگاه تهران.
نیک‌آئین، بهرنگ (1397‌الف): <http://anthropology.ir/article/31733.html>.
نیک‌آئین، بهرنگ (1397‌ب): <http://anthropology.ir/article/30785.html>.
هال، کالوین اسپرینگر (1391)، مقدمات روان‌‌شناسی فروید، ترجمة شهریار شهیدی، تهران: آیندة درخشان.
Ak, Ahmet Şahin (2014), Türk Musikisi Tarihi, Ankara: Akdağ.
Bahar, Cem (2008), Musıkiden Müziğe (Osmanlı-Türk Müziği: Gelenek Ve Modernlik), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Bahar, Cem (2015), Osmanlı-Türk Musıkisinin Kısa Tarihi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Büyükyıldız, Zeki (2015), Türk Halk Müziği Ulusal Türk Müziği, Arı Sanat: İstanbul.
Demir, Sertan (2013), Türk Halk Müziğinde Türler, Usar Yayıncılık.
Hans, De Zeeuw (2011), »Evrim ve Standardizasyon Arasında Bağlama Ailesi«, İn Türkiye’de Müzik Kültürü, I.oğuz Elbaş (ed.), Ankara: Atatürk kültür merkezi.
Hengirmen, Mehmet (2006), Türkçe Temel Dilbilgisi, Ankara: Engin.
Hoppal, Mihaly (2014), Şamanlar Ve Semboller (Kaya Resmi Ve Gösterge Bilim), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Karadeniz, Mehmet Ekrem (1982), Türk Musikisinin Nazarye Ve Esasları, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
McLean, Mervyn (1986), “Towards a Typology of Musical Change: Missionaries and Adjustive Response in Oceania”, the World of Music, vol. 28, no. 1, Mechanisms of Change.
Merriam, Alan. P (1977), “Definitions of ‘Comparative Musicology’ and ‘Ethnomusicology’: An Historical-Theoretical Perspective”, Ethnomusicology, vol. 21, no. 2.
Nacakcı Zeki and Canbay Alaattin (2013), Müzik Kültürü, Ankara: Pegem.
Nettl, Bruno (2005), “A Harmless Drudge: Defining Ethnomusicology”, The Study of Ethnomusicology: Thirty-One Issues and Concepts, Urbana and Chicago: University of Illinois Press
Özkan, İsmail Hakkı (1984), Türk Musikisi Nazariyatı Ve Usulleri (Kudüm Velveleleri), İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Reinhard, Kurt-Ursula. (2007), Türkiye'nin Müziği (Halk Müziği), 2cilt, Ankara: Sun Yayınevi.
Rice, Timothy (2014), Ethnomusicology: A Very Short Introduction, New York: Oxford University Press.
Sağ, Arif and Erdal Erzincan (2009), Bağlama Metodu (Bağlama Düzeni) Cilt 1-2, Pan Yayıncılık, İstanbul.
Şenel, Süleyman (2016):
<http://www.islamansiklopedisi.info/dia/pdf/c03/c030386.pdf>.
Tanrıkorur, Cinuçen (2011), Osmanlı Dönemi Türk Musikisi, İstanbul: Dergâh Yayınları.