نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان،

2 مدرس و دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان

چکیده

این مقاله تلاشی است برای نقد کتاب هنر چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند نوشتۀ آلن دوباتن و جان آرمسترانگ. مبانی این کتاب هم‌چون نگاه دیویی بر احیای پیوند تجربۀ زیبایی‌شناختی و زندگی عادی تکیه دارد. براساس اندیشۀ پراگماتیستی دیویی، اگر هنر را در جایی دور قرار دهیم و سپس از آن تمجید کنیم یا این‌که فقط خود را به این مشغول کنیم که آثار هنری بزرگ را برگزینیم و فقط به بررسی آن‌ها همت بگماریم، از فهم «نقش هنر» در تمدن عاجز و ناتوان خواهیم بود. نویسندگان کتاب تلاش شایسته‌ای می‌کنند تا هم‌سو با دیویی از سطحِ توصیفِ هنر در موقعیتی دور از تجربۀ زیستۀ انسان‌ها فراتر روند و مفهوم آن را در ساختاری عملی و کاربردی صورت‌بندی کنند. آن‌ها با اشاره به مشکلات مخاطب در برخورد با هنر توضیح می‌دهند که هنر به‌مثابۀ ابزاری می‌تواند دربرابر بسیاری از مصائب دوران معاصر چه در حوزۀ خصوصی و چه در سطح عمومی چونان ابزاری مؤثر حاضر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Review of the Book How Can Art Change Your Life?

نویسندگان [English]

  • Alireza Taheri 1
  • Batool Maazallahi 2

1 Professor, Faculty of Arts and Architecture, University of Sistan and Baluchestan, Iran,

2 PhD Student in Arts Research, Art University of Isfahan, Iran

چکیده [English]

 
This article is an attempt to criticize “How Can Art Change Your Life” by Alain de Botton and John Armstrong. The foundations of this book rely on Dewey’s emphasis on restoring the link between the experience of aesthetics and ordinary life. According to Dewey’s pragmatic thought, if we put art away and then glorified it, or if we were only engaged in the task of choosing the great works of art, and merely reviewing them, we would have to understand the “role of art”. In civilization, we will be weakened. The authors of the book try to descend from the level of the description of art in a situation far from the experience of human life and formulate it in a practical and practical structure. By explaining the problems of the audience in dealing with art, they explain that art as a tool will be able to act as an effective tool against many of the hardships of the contemporary era, both in the private sphere and at the general level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • De Botton
  • Armstrong
  • Treatment
  • Life
  • Pleasure of Art
آراگون، لویی (1382)، «هنر چیست ژاک لویی گدار؟»، ترجمۀ کامیار محسنین محقق، نقد سینما، ش 37.
احمدیان شیجانی، مهدی (1393)، «نقد کتاب نظریۀ هنر آوانگارد نزد بنیامین و آدورنو و وضعیت هنر مدرن در ایران»، تندیس، ش 281.
برتنز، ویلهلم (1382)، نظریۀ ادبی، ترجمۀ فرزان سجودی، تهران: آهنگ.
دوباتن، آلن (1388)، معماری شادمانه، ترجمۀ پروین آقایی، تهران: ملائک.
دوباتن، آلن و جان آرمسترانگ (1396)، هنر چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند، ترجمۀ گلی امامی، تهران: نظر.
دو وینیو، ژان (1388)، جامعه‌شناسی هنر، ترجمۀ مهدی سحابی، تهران: نشر مرکز.
دیویی، جان (1391)، هنر به‌منزلۀ تجربه، مسعود علیا، تهران: ققنوس.
راف، بئاتریکس (1385)، «هنر جدید: مالیخولیای اشیای روزمره»، ترجمۀ شهاب فتوحی، تندیس، ش 88.
شادقزوینی، پریسا (1388)، «آسیب‌شناسی نقد هنر در جامعۀ معاصر ایران»، کتاب ماه هنر، ش 137.
شایگان‌فر، نادر و پرویز ضیاءشهابی (1390)، «تبیین تلقی پدیدارشناسانۀ مرلوپونتی از نقاشی‌های سزان»، شناخت، ش 65.
شایگان‌فر، نادر (1391)، زیبایی‌شناسی زندگی روزمره، دیویی و هنر پاپ، تهران: هرمس.
فدرستون، مایک (1380)، «زیبایی‌شناختی‌کردن زندگی روزمره»، ترجمۀ مهسا کرم‌پور، ارغنون، ش 19.
کانت، ایمانوئل (1395)، نقد قوۀ حکم، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
گاردینر، مایکل (1381)، «تخیل معمولی باختین»، ترجمۀ یوسف اباذری، ارغنون، ش 20.
گامبریج، ارنست هانس (1385)، تاریخ هنر، ترجمۀ علی رامین، تهران: نشر نی.
میکلن بگه، رنه (1388)، «روزمره زیباست: درباب زیبایی‌شناسی هنر روزمره»، ترجمۀ سانیا عنبران، شعر، ش 66.
ولاسکوئز، مانوئل (1390)، «هنر چیست؟»، ترجمۀ مریم جعفری، بیناب، ش 20.