نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار پژوهش، فارغ‌التحصیل از دانشگاه ویرجینیای غربی (آمریکا) در رشتۀ تحصیلی ژنتیک انسانی، عضو گروه علوم پایۀ فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران

چکیده

نوشتار حاضر به نقد و بررسی کتاب ناکافی‌بودن ابتنای انسان‌‌شناسی بر ژن‌ها، نوشتۀ پروفسور پیتر ریچرسون و پروفسور رابرت بوید، اختصاص دارد. در این مقاله، با مقدمه‌‌ای بر ‌‌مسئلۀ علوم انسانی در جهان و ایران به بررسی ابعاد مختلف این موضوع می‌پردازیم و نقش عوامل زیستی و ژنتیک در شکل‌‌‌گیری رفتار و فرهنگ را مطرح می‌کنیم و سپس به نقد کتاب می‌پردازیم. در مقدمه، زمینۀ زیستی انسان و عوامل مختلف زیستی ‌‌‌تأثیر‌‌‌‌گذار در رفتار و فرهنگ موردبررسی قرار گرفته است. اگرچه این اثر یک کتاب اجتهادی و نوآورانه نیست، ‌‌‌‌به‌طور کلی به اهمیت موضوع فرهنگ و تکامل زیستی می‌پردازد و سعی اصلی نویسندگان در این کتاب به ایده‌‌‌‌‌پردازی و توصیف اهمیت نقش فرهنگ برای فهم رفتار انسان و توصیف این نکته بوده است که فرهنگ بخشی از زیست است. از نظر نویسندگان کتاب فهم فرهنگ از طریق «تفکر جمعیتی» (تفکری که ‌‌‌تأثیر در جمعیت ملاک ایجاد و تحول در فرهنگ است و نه فرد انسانی) ایجاد می‌شود و درک این موضوع که ژن‌ها و محیط در ارتباط و تعامل‌اند و هردو نقش در ایجاد رفتار انسان دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Look at the Book Not by Genes Alone

نویسنده [English]

  • Ali Motevalizadeh Ardekani

Associate Professor in Human Genetics, A Member of the Department of Basic Sciences, Academy of Sciences of Islamic Republic of Iran

چکیده [English]

The current review is on a book entitled Not by Genes Alone written by Peter J. Richerson and Robert Boyd. The review begins with an introduction to Human sciences in Iran and the world, and different aspects are discussed. The role of biological factors and Genetics in shaping human behavior and culture is critiqued. Although this book is not a new book on this matter, it refers to the importance of culture and biological evolution. The authors describe the importance of culture for understanding human behavior and the fact that culture is part of biology.  The authors believe that to understand culture, the “population thinking” (thinking that the influence on a population is the main cause of change in culture and not an individual human being) is the key. Genes and environment interact together, and both play a role in human behavior.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human Sciences
  • Behavior
  • Genetics
  • Genomics
  • Environment
  • Behavioral Sciences
  • Social Sciences
  • Population Thinking
قرآن کریم.
عهد عتیق (1368)، ترجمۀ پیروز سیار، تهران: نشر نی.
متولی‌زادۀ اردکانی، علی (1389)، ژنتیک رفتار و فرهنگ، تهران: مؤسسۀ فزهنگی ـ حقوقی سینا.
هیمر، دین و پیتر کوپلند (1382)،  نقش ژن‌‌‌‌‌‌ها در شکل‌‌‌گیری شخصیت، ترجمۀ علی متولی‌زادۀ اردکانی، تهران: چهر.
 
Adler, N. E. et al. (1994), “Socioeconomic Status and Health: The Challenge of the Gradient”, American Psychologist, vol. 49, no. 1.
Boardman, J. D., J. Daw, and J. Freese (2013), “Defining the Environment in Gene-Environment Research: Lessons from Social Epidemiology”, American Journal of Public Health, vol. 103, no. 1.
Boyce, W. T. and M. S. Kobor (2015), “Development and the Epigenome: The Synapse of Gene-Environment Interplay”, Developmental Science, vol. 18, no. 1.
Christensen, B. C. et al. (2009), “Aging and Environmental Exposures Alter Tissue-Specific DNA Methylation Dependent upon CpG Island Context”, PLoS Genetics, vol. 5, no. 8.
Glass, T. A. and M. J. McAtee (2006), “Behavioral Science at the Crossroads in Public Health: Extending Horizons, Envisioning the Future”, Social Science and Medicine, vol. 62, no. 7.
Gronniger, E. et al. (2010), “Aging and Chronic Sun Exposure Cause Distinct Epigenetic Changes in Human Skin”, PLoS Genetics, vol. 6, no. 5.
Harris, K. M. (2010), “An Integrative Approach to Health”, Demography, vol. 47, no. 1.
Harris, K. M. and T. W. McDade (2018), “The Biosocial Approach to Human Development, Behavior, and Health across the Life Course”, Journal of the Social Sciences, vol. 4, no. 4.
Heijmans, B. T. et al. (2008), “Persistent Epigenetic Differences Associated with Prenatal Exposure to Famine in Humans”, Proceedings of the National Academy of Sciences, vol. 105, no. 44.
Hertzman, C. and T. Boyce (2010), “How Experience Gets Under the Skin to Create Gradients in Developmental Health”, Annual Review of Public Health, no. 31.
Hessenbruch, Arne (ed.) (2000), Reader’s Guide to the History of Science, New York: Routledge.
Hutter, C. M. et al. (2013), “Gene-Environment Interactions in Cancer Epidemiology: A National Cancer Institute Think Tank Report”, Genetic Epidemiology, vol. 37, no. 7.
Langevin, S. M. et al. (2011), “The Influence of aging, Environmental Exposures and Local Sequence Features on the Variation of DNA Methylation in Blood”, Epigenetics, vol. 6, no. 7.
Meloni, M. and R. Muller (2018), “Transgenerational Epigenetic Inheritance and Social Responsibility: Perspectives from the Social Sciences”, Environ Epigenet, vol. 4, no. 2.
Rassoulzadegan and F. Cuzin (2018), “Nutrition Meets Heredity: a Case of RNA-Mediated Transmission of Acquired Characters”, Environ Epigenet, vol. 4, no. 2.
Richerson, Peter J. and Robert Boyd (2006), Not by Genes Alone, Chicago: University of Chicago.
Slavich, G. M. and S. W. Cole (2013), “The Emerging Field of Human Social Genomics”, Clinical Psychological Science, vol. 1, no. 3.
Tobi, E. W., L. H. Lumey, and R. P. Talens (2009), “DNA Methylation Differences after Exposure to Prenatal Famine Are Common and Timing-and Sex-specific”, Human Molecular Genetics, vol. 18, no. 21.
Wolf, A. B. and J. M. Akey (2018), “Outstanding Questions in the Study of Archaic Hominin Admixture”, PLoS Genetics, vol. 14, no. 5.
Yang Claire, Y. et al. (2017), “Early Life Socioeconomic Status and Adult Physiology Functioning: A Life Course Examination of Biosocial Mechanisms”, Biodemography and Social Biology, vol. 63, no. 2.