نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران

چکیده

این تحقیق با روش ‏کمّی و به‌صورت پیمایشی و مطالعۀ طولی درون‌گرایانه با هدف بررسی نگرش انتقادی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد صورت پذیرفت. به این شرح که پرسش‌نامۀ «نگرش انتقادی درخصوص زبان‌آموزی در ایران» که پیشوایی و کساییان (2013) طراحی و اعتبارسنجی کرده‌اند، بین 164 دانشجو (91 دانشجوی دختر و 73 دانشجوی پسر) در نیم‌سال اول و آخر تحصیل، یعنی در دو مرحله با فاصلۀ زمانی 5/3 و 5/1 سال (هنگام ورود و هنگام دانش‌آموختگی آن‌‌ها از دانشگاه)، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در گرایش‌‌های آموزش و مترجمی زبان انگلیسی در چهار دانشگاه استان مرکزی توزیع شد. آلفای کرونباخ پایایی این پرسش‌نامه را 93/0 نشان داد. با استفاده از آزمون‌‌های آماری از‌ قبیل آزمون من‌ویتنی و تحلیل واریانس یک‌طرفه نشان داده شد که میزان بینش انتقادی این دانشجویان درطول تحصیل رشد معنا‌داری نداشته است. نتایج این پژوهش برای دانشجویان، استادان، و طراحان برنامۀ درسی مفید بوده است و زمینۀ رشد بینش انتقادی را برای دانشجویان رشتۀ زبان انگلیسی فراهم می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

An Investigation into the Critical Attitudes of Iranian EFL Students toward English Language Learning in Iran: An Introspective Longitudinal Study

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Maghsoudi 1
  • Abolfazl Khodamoradi 1
  • Seyed Hassan Talebi 2

1 Assistant Professor, Department of English Language, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, University of Mazandaran, Mazandaran.Iran

چکیده [English]

In the mid-twentieth century, critical pedagogy was at the forefront of educational theorists’ focus, and curriculum designers sought to combine critical pedagogy practices with university curricula. Therefore, by using quantitative method through a survey and an introspective longitudinal study, the present research was conducted to investigate the critical attitude of undergraduate (BA) and postgraduate (MA) students. Accordingly, a Critical Pedagogy Attitude Questionnaire, developed by Pishvaei and Kasaian (2013), was distributed among 164 male and female students (in the first and last semester of study). The participants were majoring in English translation and Applied Linguistics courses at four universities in Markazi province. The reliability of this questionnaire through Cronbach’s alpha was .93. Then, statistical tests such as the Mann-Whitney test and one-way ANOVA indicated that the students’ critical pedagogy attitudes did not significantly grow in the process of education from the first to the last semester. The results of this study are useful for students, professors, and curriculum designers. They also provide critical insight for EFL students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Attitude
  • Iranian EFL Learners
  • Introspective Longitudinal Study
احمدی‌پور، طاهره (1390)، «به‌سوی چهارچوب سیاست زبان ملی»، زبان‌شناخت، س 2، ش 1.
آخوند‌زاده، کبری و دیگران (1390)، «تفکر انتقادی در حوزۀ آموزش پرستاری ایران»، آموزش در علوم پزشکی، س 11، ش 3.
اسلامی، اکبر و دیگران (1383)، «مقایسۀ توانایی تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری ترم اول و آخر پرستاری بالینی»، نشریۀ پرستاری ایران، س 17، ش 39.
اطهری، زینب‌السادات و دیگران (1390)، «ارزیابی مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی درطی دو‌نیم‌‌سال تحصیلی»، آموزش در علوم پزشکی؛ ویژه‌نامۀ توسعۀ آموزش و ارتقای سلامت، س 9، ش 11.
التیامی‌نیا، رضا و علی حسینی (1394)، «هویت، فرهنگ، و سبک زندگی اسلامی در عصر جهانی‌شدن»، دو‌فصل‌نامۀ الگوی پیشرفت اسلامی ایران، 3، ش 5.
بابا‌محمدی، حسن و حسین خلیلی (1386)، «مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان»، آموزش در علوم پزشکی، س 4، ش 2.
بدری‌گرگری، رحیم و دیگران (1386)، «بررسی مهارت تفکر انتقادی دانشجو معلمان تربیت معلم تبریز»، فصل‌نامۀ روان‌شناسی دانشگاه تبریز، س 7، ش 5.
بدری‌گرگری، رحیم و عترت‌الزهرا قناعت‌پیشه (1394)، «تأثیر روش آموزشی افسانه‌زدایی علمی بر تفکر انتقادی دانش‌آموزان»، فصل‌نامۀ نوآوری‌های آموزشی، س 55، ش 14.
بهمنی، فرود (1384)، «مهارت‌های ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘﻘﺎدی داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻋﻠﻮم ﭘﺎیۀ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠـﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ اﺻﻔﻬﺎن در ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻣﺘﻮن ﻋﻠﻤﻲ»، آﻣـﻮزش در ﻋﻠـﻮم ﭘﺰﺷـﻜﻲ، س 5، ش 2.
تاشی، شهره و دیگران (1391)، «بررسی مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان»، گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، س 9، ش 2.
حسینی، منیر‌السادات (1395)، «امپریالیسم زبانی یا زبان امپریالیسم: ضرورت مواجهه با هژمونی زبان انگلیسی در کشورهای اسلام»، فصل‌نامۀ پژوهش‌های سیاسی جهان اسلام، س 6، ش 3.
زیبا‌‌کلام ‌مفرد، فاطمه و حمدالله محمدی (1393)، «ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘﻘﺎدی از ﻣﻨﻈﺮ راﺑﺮت اﻧﻴﺲ و ﻫﻨﺮی ژﻳﺮو ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﻛﺎرﺑﺮد آن ﺑﺮای اﺻﻼح ﻧﻈﺎم ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻌﻠﻢ»، ﻓﺼﻞ‌نامۀ ﭘﮋوهش‌‌‌های کاربردی روا‌ن‌شناختی، س 5، ش 3.
سلطان‌القرایی، خلیل و اکبر سلیمان‌نژاد (1387)، «تفکر انتقادی و ضرورت آموزش آن در کلاس درس»، دوفصل‌نامۀ تربیت اسلامی، س 3، ش 6.
سیف، علی‌اکبر (1388)، روان‌شناسی تربیتی، تهران: آگاه.
شفیعی، شهلا و دیگران (1383)، «ارزش‌یابی مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری دانشکدۀ پرستاری و مامایی زاهدان»، فصل‌نامۀ طب و تزکیه، س 53، 4.
شعبانی، بختیار (1383)، «نظریۀ انتقادی پائولو فریره»، فصل‌نامۀ نوآوری‌‌‌‌های آموزشی، س 8، ش 3.
عارفی، محبوبه و مرتضی رضایی‌زاده ((1391، «مروری بر نقش و جایگاه برنامۀ درسی دانشگاهی در رشد تفکر انتقادی دانشجویان»، دوفصل‌نامۀ مطالعات برنامۀ درسی آموزش عالی، س 2، ش 3.
قاضی‌مرادی، حسن (1391)، درآمدی بر تفکر انتقادی، تهران: دات.
قبول، احسان و دیگران (1395)، «بررسی میزان رشد تفکر انتقادی دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی»، فصل‌نامۀ علمی ‌‌ـ‌‌ پژوهشی نقد ادبی، س 9، ش 33.
قهاری، شیما (1392)، «تأثیر رشتۀ زبان انگلیسی بر هویت فرهنگی: بررسی مقایسه‌ای هوش فرهنگی و انزوای ارزشی»، پژوهش‌های زبان‌شناختی در زبان‌های خارجی، س 2، ش 3.
ﮐﺮﯾﻤﯿﺎﻥ، ﺣﺴﯿﻦ و دیگران (1396)، «جایگاه تفکر انتقادی در تعلیم‌وتربیت اسلامی مبتنی‌بر سند برنامۀ درسی ملی»، پژوهش در مسائل تعلیم‌وتربیت اسلامی، س 25، ش 34.
مایرز، چت (1374)، آموزش تفکر انتقادی، ترجمۀ خدایار ابیلی، تهران: سمت.
میرمولایی، سیده‌طاهره (1383)، «ﻣﻘﺎیسۀ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺗﺮم اول و ﺗﺮم آﺧﺮ ﻣﻘﻄﻊ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ﭘﯿﻮستۀ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان»، فصل‌نامۀ ﺣﯿﺎت، س 22، ش 3.
وجدانی، فاطمه (1394)، «راه‌بردهای پرورش تفکر انتقادی دانشجویان، با تأکید بر نقش اعضای هیئت علمی، فصل‌نامۀ مطالعات اندازه‌گیری و ارزش‌یابی آموزشی، س 8، ش 29.
هاشمی، شهناز و سمانه سدیدپور (1393)، «ﺑﺮرﺳﻲ ﺟﺎﻳﮕﺎه ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘﻘﺎدی در ﻣﻨﺎﺑﻊ داﻧﺸـﮕﺎﻫﻲ ‌‌ـ‌‌ ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎﺗﻲ رشتۀ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺳﻲ»، فصل‌نامۀ راه‌برد اجتماعی فرهنگی، س 3، ش 12.
 
Akbari, R. (2008), “Transforming Lives: Introducing Critical Pedagogy into ELT Classrooms”, ELT Journal, vol. 62, no. 3.
Aliakbari, M. and E. Faraji (2011), “Basic Principles of Critical Pedagogy”, in: 2nd International Conference on Humanities, Historical and Social Sciences IPEDR, vol. 17.
Baladi, N. (2007), Critical Pedagogy in the ELT Industry: Can a Socially Responsible Curriculum Find its Place in a Corporate Culture?, Unpublished Master’s Thesis, McGill University, Montreal, Quebec, Canada.
Buskist, W. and J. Irons (2008), “Simple Strategies for Teaching your Student to Think Critically”, in: Teaching Critical Thinking in Psychology, D. Dunn, J. Halonen and R. Smith (ed.), London: Wiley & Blackwell.
Ennis, R. (1996), Critical Thinking, USA: Prentice Hall.
Crooks, G. (2009), “The Practicality and Relevance of Second Language Critical Pedagogy”, Language Teaching, vol. 7, no. 5.
Davari, H. (2011), Linguistic Imperialism or Global Understanding: ELT in Globalization from an Iranian Perspective, Unpublished Master’s Thesis, Tehran: Tarbiat Modares University.
Ghaffar Samar, R. and H. Davari (2011), “Liberalist or Alarmist: Iranian ELT Community's Attitude to Mainstream ELT vs. Critical ELT”, TESOL Journal, vol. 63, no. 5.
Johnson, D. C. (2011), “The Effect of Critical Thinking Instruction on Verbal Descriptions of Music”, Journal of Research in Music Education, vol. 59, no. 3.
Paul, R. (2012), “Reflections on the Nature of Critical Thinking, Its History, Politics, and Barriers, and Its Status Across the College/University Curriculum Part II”, INQUIRY: Critical Thinking Across the Disciplines, vol. 27, no. 1.
Pennycook, A. (1994), The Cultural Politics of English as an International Language, London: Longman.
Pennycook, A. (1999), “Introduction: Critical Approaches to TESOL”, TESOL Quarterly, vol. 33, no. 3.
Phillipson, R. (1992), Linguistic Imperialism, Oxford: Oxford University Press.
Pishvaei, V. and S. A. Kasaian (2013), Design, Construction, and Validation of a Critical Pedagogy Attitude Questionnaire in Iran, European Online Journal of Natural and Social Sciences, vol. 2, no. 2.