نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
دانشیار پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی سمت، رشتۀ برنامهریزی درسی
چکیده
کتاب درسی از ابزارهای مهم آموزش است. بنابراین دقت در چگونگی طراحی، تدوین، و نشر آن ضروری است. ازجمله تألیفات دربارۀ چگونگی طراحی و تألیف کتب درسی پژوهش و نگارش کتاب درسی است که محققان، مؤلفان، و دستاندرکاران تألیف کتب درسی میتوانند از آن بهره ببرند. در این مقاله این کتاب با استفاده از روش پژوهش کاوشگری فلسفی انتقادی نقد میشود. اهمیت این کتاب در انعکاس طیف گستردهای از پژوهشهای کتاب درسی در جهان، پژوهشمحوربودن آن، و بررسی مباحث اساسی است. از مزایای این کتاب میتوان به استفاده از ابزارهای مختلف برای فهم بیشتر مطالب ازجمله نمودار، جدول، مناسببودن نوع قلم، و اندازۀ آن اشاره کرد. کاستیهای آن نیز شامل نارسایی در نظم منطقی مطالب، عدم تشریح و توضیح کافی برخی مفاهیم، طراحی نامناسب و تضاد رنگها، حاشیۀ نامناسب، و عدم جذابیت است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Review of Research and Writing Textbook
نویسنده [English]
- Mohammad Armand
Associate Professor in Curriculum Studies, Research Institute for Research & Development in Humanities
چکیده [English]
Textbooks are one of the most important teaching tools. Therefore, it is necessary to be very careful about how they are designed and edited. Works on textbook design and authoring have been published, one of which is textbook research and writing that can be used by scholars, authors, and textbook contributors. In this article, this book has been criticized, using a critical philosophical research. The importance of this book in reflecting the wide range of textbook research in the world, its being research-oriented, and addressing fundamental issues are among the advantages. The benefits of this book include the use of various tools to understand more about the contents, such as charts and tables, and the type of letters and their size. Its disadvantages include failure to rationalize the content and misinterpretation of some concepts, lack of proper design and contrast of colors, and inappropriate margins and unattractiveness.
کلیدواژهها [English]
- Textbook
- Textbook Research
- Textbook Review
- Textbook Evaluation
- Textbook Writing