نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، پردیس شهید چمران، دانشگاه فرهنگیان
چکیده
هدف از این پژوهش نقد کتاب الگوهای آموزشی در تربیت بدنی اثر مایکل دبلیو. متسلر و ترجمۀ رضوان رضوانی اصل و همکاران است. روش پژوهش کاوشگری فلسفی انتقادی و جامعۀ تحقیق محتوا و ساختار کتاب است. پرسشنامۀ «نقد کتب ملی» ابزار و چهارچوب نقد این کتاب است. این کتاب 693 صفحه، دو بخش، و پانزده فصل دارد. کتاب در دو بعد شکلی و محتوایی تحلیل خواهد شد. امتیازات شکلی شامل صفحهآرایی، ویرایش ادبی، شناسۀ کامل، و کیفیت خوب چاپ است. برخی از امتیازات محتوایی شامل چینش مطالب در قالب بخش و فصل، تطابق محتوا با سرفصلهای برخی از دروس دانشگاهی، و بسط ایدۀ جامع در طراحی و اجرای درس تربیت بدنی است. کاستیهای شکلی شامل جذابیت کم طرح جلد و شمار زیاد صفحات کتاب است. کاستیهای محتوایی شامل تکراریبودن مطالب، بیتوجهی نسبی به اشاره به نظریههای علمی موجود، اشارهنکردن به الگوهای آموزشی تلفیقی، مشکل تدریس کتاب طی یک ترم برای درسی دوواحدی، معادلسازی متوسط و ضعیف اصطلاحات تخصصی، و عدم اطمینان به ترجمۀ کتاب است. باتوجهبه دردسترسبودن کتابهای راهنمای معلم توصیۀ این کتاب به معلمان تربیت بدنی ایرانی شایسته نیست.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Review and Critique of Instructional Models for Physical Education
نویسنده [English]
- Mohsen Hallaji
Assistance Professor of Physical Education, Farhangian University
چکیده [English]
The purpose of this study was to criticize the book “Instructional Models for Physical Education”. The research method of critical philosophical exploration and society was the study of the content and structure of the book. National Criticism Questionnaire was used as a tool and framework for the critique. The book has 693 pages, two parts, and 15 chapters. The findings of the review were presented in two dimensions: description and interpretation of the form and content of the work. The points regarding the form analysis include layout, literary editing, full ID, and good quality prints. Some content scores include content in sections and chapters, content matching with the headlines of some academic lessons, expanding the idea of designing and implementing physical education lessons’ shapes such as low charm, large numbers book pages. Content failures encompass duplication of content, relative neglect to refer to existing scientific theories, lack of mentioning the integration patterns, the problem of teaching a book during a semester for a two-unit lesson, moderate and weak equation of specialized terminology, and uncertainty to translate book. According to the teacher’s guide books, this book is not recommended to Iranian Physical education teachers.
کلیدواژهها [English]
- Instructional Models
- Physical Education
- Book Reviews and Critique
- Sport Pedagogy