نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، پردیس شهید چمران، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف از این پژوهش نقد کتاب الگوهای آموزشی در تربیت بدنی اثر مایکل دبلیو. متسلر و ترجمۀ رضوان رضوانی اصل و همکاران است. روش پژوهش کاوش‌گری فلسفی انتقادی و جامعۀ تحقیق محتوا و ساختار کتاب است. پرسش‌نامۀ «نقد کتب ملی» ابزار و چهارچوب نقد این کتاب است. این کتاب 693 صفحه، دو بخش، و پانزده فصل دارد. کتاب در دو بعد شکلی و محتوایی تحلیل خواهد شد. امتیازات شکلی شامل صفحه‌آرایی، ویرایش ادبی، شناسۀ کامل، و کیفیت خوب چاپ است. برخی از امتیازات محتوایی شامل چینش مطالب در قالب بخش و فصل، تطابق محتوا با سرفصل‌‌های برخی از دروس دانشگاهی، و بسط ایدۀ جامع در طراحی و اجرای درس تربیت بدنی است. کاستی‌های شکلی شامل جذابیت کم طرح جلد و شمار زیاد صفحات کتاب است. کاستی‌‌های محتوایی شامل تکراری‌بودن مطالب، بی‌‌توجهی نسبی به اشاره‌‌ به نظریه‌‌های علمی موجود، اشاره‌نکردن به الگوهای آموزشی تلفیقی، مشکل تدریس کتاب طی یک ترم برای درسی دوواحدی، معادل‌‌سازی متوسط و ضعیف اصطلاحات تخصصی، و عدم اطمینان به ترجمۀ کتاب است. با‌توجه‌به دردست‌رس‌بودن کتاب‌‌های راه‌نمای معلم توصیۀ این کتاب به معلمان تربیت بدنی ایرانی شایسته نیست.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Review and Critique of Instructional Models for Physical Education

نویسنده [English]

  • Mohsen Hallaji

Assistance Professor of Physical Education, Farhangian University

چکیده [English]

The purpose of this study was to criticize the book “Instructional Models for Physical Education”. The research method of critical philosophical exploration and society was the study of the content and structure of the book. National Criticism Questionnaire was used as a tool and framework for the critique. The book has 693 pages, two parts, and 15 chapters. The findings of the review were presented in two dimensions: description and interpretation of the form and content of the work. The points regarding the form analysis include layout, literary editing, full ID, and good quality prints. Some content scores include content in sections and chapters, content matching with the headlines of some academic lessons, expanding the idea of ​​designing and implementing physical education lessons’ shapes such as low charm, large numbers book pages. Content failures encompass duplication of content, relative neglect to refer to existing scientific theories, lack of mentioning the integration patterns, the problem of teaching a book during a semester for a two-unit lesson, moderate and weak equation of specialized terminology, and uncertainty to translate book. According to the teacher’s guide books, this book is not recommended to Iranian Physical education teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instructional Models
  • Physical Education
  • Book Reviews and Critique
  • Sport Pedagogy
ارشاد، طیبه و دیگران (1390)، راه‌نمای معلم تربیت بدنی پایۀ ششم ابتدایی، تهران: دفتر برنامه‌‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی.
ارشاد، طیبه و دیگران (1393)، راه‌نمای معلم دورۀ اول متوسطه، تهران: دفتر برنامه‌‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی.
ارشاد، طیبه و دیگران (1396)، راه‌نمای معلم دورۀ دوم متوسطه، تهران: دفتر برنامه‌‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی.
امیرتاش، علی‌محمد (1372)، کلیات روش‌های تدریس درس تربیت بدنی دورۀ ابتدایی، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
آذربانی، احمد (1392)، روش‌ها، فنون و الگوهای تدریس تربیت بدنی، تهران: آییژ.
برنامۀ درسی دورۀ کارشناسی رشتۀ آموزش تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان (1394)، تهران: شورای برنامه‌‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گروه هماهنگی برنامه‌ریزی تربیت معلم.
پویان‌فر، علیرضا (1375)، روش تدریس تربیت بدنی در مدارس راه‌نمایی، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
تایکندی، پگاه (1395)، تایپوگرافی و تاریخچۀ آن، وب‌سایت تیم طراحی و تبلیغات.
حلاجی، محسن (1395)، الگوها و روش‌های تدریس در آموزش تربیت بدنی (ورزش مدرسه)، کرج: مهاتما گاندی.
راه‌نمای تألیف، ترجمه و نشر کتاب‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی (1390)، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
رمضانی‌نژاد، رحیم (1385)، «مدل‌های آموزش تربیت بدنی در مدارس»، مجموعهمقالات چهارمین همایش ملی تربیت بدنی
رمضانی‌نژاد، رحیم (1393)، تربیت بدنی در مدارس، تهران: سمت.
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (1391)، برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
شفیعی، محسن (1386)، روش تدریس تربیت بدنی، تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی (1396)، راه‌نمای نگارش مقالۀ انتقادی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
کریستین، رابرت (1382)، آموزش مهارت‌های ورزشی، ترجمۀ غلامرضا سراج‌زاده، تهران: ادارۀ کل تربیت بدنی، وزارت آموزش و پرورش.
گرینسکی، استیو (1390)، یادگیری مشارکتی در تربیت بدنی، ترجمۀ سیدمحمدکاظم واعظ موسوی و محمود مرشدی، تهران: سمت.
گزیدۀ شیوه‌نامۀ تدوین و آماده‌سازی منابع درسی و علمی (1389)، تهران: سمت.
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (1390)، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
متسلر، مایکل دبلیو. (2005)، الگوهای آموزشی در تربیت بدنی، ترجمۀ رضوان رضوانی اصل و دیگران، تهران: سمت.
مشخصات کلی، برنامۀ آموزشی و سرفصل دروس دورۀ کارشناسی ارشد رفتار حرکتی (1390)، شورای برنامه‌‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گروه علوم اجتماعی.
نویدی، احد (1394)، نقدی بر کتاب انگیزش در یادگیری و آموزش: نظریه‌ها و کاربردها، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی.
هاگ، هربارت (1397)، آیندۀ تربیت بدنی و ورزش مدرسه در دنیای امروز، ترجمۀ محسن حلاجی، قزوین: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین.
هلیسون، دونالد (1393)، آموزش تربیت بدنی، اهداف و راه‌بردها، ترجمۀ محسن حلاجی، تهران: نشر ورزش.
هلیسون، دونالد (1396)، آموزش مسئولیت‌پذیری از طریق فعالیت‌های حرکتی، ترجمۀ محسن حلاجی، تهران: علم و حرکت.
 
Haag, Herbert (2008), The Future of School Sport in Today’s World, German: University of Kiel.
Haag, H. and G. Haag (2003), Dictionary, Sport-Physical Education-Sport Science, Kiel: ISS.
Hardman, K. (2000), “Comparative Physical Education and Sport”, in: VADEME CUM Directory of Sport Science, ICSSPE (ed.), Berlin: ICSSPE.
Joyce, B. and M. Well (1980), Model of Teaching, Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Shulman, L. S. (1987), “Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform”, Harvard Educational Review, vol. 57, no. 1.
Shulman, L. and P. Grossman (1988), The Intern Teacher Casebook, San Francisco, CA: Far Wets Laboratory for Educational Research and Development.