نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
دانشیار فناوری آموزشی دانشگاه بیرجند
چکیده
دورههای باز برخط انبوه (موک) یکی از پدیدههای نوین تلفیق فناوری در آموزش است. کتاب موکها طراحی، کاربرد و مدلهای کسبوکار که به فارسی برگردانده شده است منبعی برای محققان این حوزه است. این اثر 156 صفحهای درصدد معرفی موکها، الگوهای طراحی، استفاده، و مدلهای کسبوکار برآمده است. برای نقد کتاب یادشده، از چهارچوب معرفیشده در پرسشنامۀ نقد و بررسی کتب علوم انسانی و شاخصهای ارزیابی و نقد کتب دانشگاهی بهره گرفته شد. ابتدا با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی پیشینۀ موکها و تحقیقات آن موردبررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از روش پژوهش ارزشیابی اثر ارزشیابی و نقد شد. براساس شاخصهای محتوایی، روشی، زبانی، ساختاری، شکل ظاهری و ابتدایی ـ انتهایی، اثر درحد متوسط ارزشیابی شد. از منظر آموزشی، اثر بهعنوان یک منبع تکمیلی برای برخی دروس معرفی شد. مهمترین نقطهقوت کتاب کاربردیبودن و قابلفهمبودن آن است و مهمترین نقطهضعف آن عدمانسجام مطالب و عدمتناسب محتوا با عنوان و فقر مبانی نظری بود. ترجمۀ سلیس و روان و مطابقت با محتوای اصلی از مهمترین نقاط قوت ترجمه بود و نیاز به توضیحات مترجم در زیرنویسها و ارائۀ کامل سرواژهها در زیرنویسها از نقاط ضعف ترجمه بود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Book Review of MOOCs Design, Application and Business Models
نویسنده [English]
- Mohammad Ali Rostaminezhad
Associate Professor of Educational Technology, University of Birjand, Iran
چکیده [English]
Massive Open Online Courses (MOOCs) are one of the newest phenomena in the area of integrating technology in education. The book “MOOCs Design, Use and Business Models”, which has been translated into Persian, is a university resource for scholars interested in research in this field. This 156-page book is about introducing MOOCs, design models, usage, and business models. In line with critical reviewing, in addition to using the framework introduced in the “Human Sciences Book Review Questionnaire”, evaluation criteria for academic books have also been used. In the first step, using a descriptive-analytical method, the history of MOOCs and research in this field was evaluated to achieve a book’s comparison and evaluation scale. Then, using the evaluation research method, the book was evaluated and criticized. Using content-related criteria, methodology, lingual, structural, appearance, and front and back matter indicators, the book was evaluated at a moderate level. From the instructional perspective, the work was introduced as a supplementary source. The strength of the book is its applicability and relevance, and its weakness was the lack of consistency of content and the mismatch of content with the title and poverty of theoretical foundations. Fluent translation and the correspondence with the main content was one of the most important strengths of the translation, and the need for explanations of the translator in the footnotes and the complete presentation of the abbreviations were the weaknesses of the translation. These findings were discussed, and suggestions were presented.
کلیدواژهها [English]
- Massive Open Online Courses
- Business Models