نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت امور فرهنگی، واحد تهران‌جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت امور فرهنگی، واحد تهران‌شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 گروه مدیریت امور فرهنگی، واحد تهران‌جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارزش‌یابی عملکرد شورای بررسی متون در توسعۀ فرهنگ نقد متون و کتب بود. لذا از روش ترکیبی استفاده شد. جامعۀ آماری شامل تمام صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران و نقدهای شورای بررسی متون و هم‌چنین سایر نهادها و نشریات در دهۀ 1390 بود که در بخش نقدها، حداکثر ممکن مقالات و کتاب‌های نقدشده و در بخش صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران، 24 رئیس، عضو، و داور گروه‌های هفده‌گانۀ شورا و هم‌چنین ده مصاحبۀ درج‌شده در کتاب بازخوانش شورا به‌روش نمونه‌گیری هدف‌مند برای نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از چک‌لیست بررسی اسنادی، پرسش‌نامۀ بازپاسخ، و سیاهۀ یادداشت‌برداری استفاده شد. تجزیه‌‌و‌تحلیل داده‌ها نیز از طریق جدول‌های توزیع فراوانی، آزمون‌های کای‌اسکوئر و دوجمله‌ای، و تحلیل محتوای کیفی صورت گرفت. براساس یافته‌ها شورای بررسی متون در 5 معیار از 6 معیار ارزش‌یابی عملکرد خود، نمرۀ قابل‌قبولی دریافت و عملکرد مثبتی داشته است. البته، در هریک از معیارهای مذکور کاستی‌هایی نیز وجود داشت و برای بهبود و ارتقای وضعیت شورا در آن‌ها پیش‌نهادها ارائه شد. برای تقویت عملکرد شورا بازتعریف دامنۀ اعضای آن و بهره‌گیری از پیشرفت‌های فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی برای انتشار و اطلاع‌رسانی دربارۀ فعالیت‌های شورا پیش‌نهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluation of the Performance of the Council for Reviewing Books and Text in the Developing the Culture of Critique of Texts and Books of the Humanities Based on Upstream Documents of the Council

نویسندگان [English]

  • Hossein Moghiseh 1
  • Esmail Kavoosi 2
  • Abdalrahim Rahimi 3

1 Department of Cultural Affairs Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 PhD, Department of Cultural Affairs Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 PhD, Department of Cultural Affairs Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of the present study was to evaluate the performance of the Council for Reviewing Books and Text in the Developing the Culture of critique of texts and books of the humanities, based on upstream documents of the council. Therefore, the combination method was used. The statistical population included all experts and reviewed books in council as well as other institutions and publications in the 1390s. The samples of the study were: I) Almost all articles and critiques, II) 24 experts and practitioners, and III) 10 interviews published in the book of the Re-Reading Council that were selected by purposeful sampling method. A checklist and a questionnaire were used to collect the data. The data were analyzed by chi-square and binomial tests, and qualitative content analysis. The research findings indicated that the council had received an acceptable grade in five criteria of six criteria and had a positive performance. Of course, there were some shortcomings in each of these criteria. Thus, some suggestions were made to improve and enhance the status of the council. It is recommended to redefine the scope of its members and take advantage of the advancements in information and communication technologies to disseminate and inform about the activities of the council.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Council for Reviewing Books and Text
  • Culture of Critique
  • Humanities
  • Evaluation
  • Performance
ابوالقاسمی، محمدجواد (1391)، «اخلاق نقد فرهنگی و فرهنگ نقد اخلاقی»، اخلاق زیستی، دورۀ 2، ش 3.
ارشاد، فرهنگ (1386)، «جایگاه نقد در آموزش علوم اجتماعی: بستری برای توسعة علمی فرهنگی»، نامۀ علوم انسانی، ش 17.
استافل‌بیم، دانیل (2007)، درآمدی بر الگوهای ارزش‌یابی، ترجمۀ غلام‌رضا یادگارزاده و آرش بهرامی، پرند: یادوارۀ کتاب.
استراس، آنسلم و جولیت کوربین (1385)، اصول روش تحقیق کیفی، ترجمۀ بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،
بازرگان، عباس (1393)، ارزش‌یابی آموزشی، تهران: سمت.
حسینی، سیدحسین (1393)، برنامه‌ها، اهداف و رویکردهای شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
حسینی، سیدحسین (1396)، «آسیب‌شناسی نقد علوم انسانی (نمونۀ موردمطالعه: داوران شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی)»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، س 17، ش 2.
حسینی، سیدمحمدحسین و سوسن کشاورز (1396)، «نهادینه‌سازی فرهنگ نقد در جامعة علمی با کدام پارادایم یا بنیان علمی: مدرنیسم، پست‌مدرنیسم، یا آشوب ـ پیچیدگی؟»، پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، س 17، ش 7.
دلاور، علی (1385)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: رشد.
دلاور، علی (1389)، «روش‌شناسی کیفی»، راه‌برد، ش 54.
رحمان‌زاده، مهدی (1393)، «تحقیق کیفی»، پژوهه:
<http://www.pajoohe.ir-Qualitative-Research__a-35095.aspx>.
فاضلی، نعمت‌الله (1384)، «کالبدشکافی و آسیب‌شناسی نقادی در اجتماعات علمی ایران»، کتاب ماه، ش 94 و 95.
فاضلی، نعمت‌الله (1386)، «فرهنگ نقد و نقادی»، آیین، ش10.
کیامنش، علی‌رضا (1388)، «روش‌های پژوهش ترکیبی»، پژوهش‌نامۀ آموزشی، ش 16.
هولستی، ال. ار. (1373)، تحلیل ‌محتوا در علوم اجتماعی و انسانی، ترجمۀ نادر سالارزادۀ امیری، تهران: دانشگاه علامه‌ طبا‌طبایی.
هومن، حیدرعلی (1385)، راه‌نمای عملی پژوهش کیفی، تهران: سمت.
 
Brown, A. D. and K. Starkey (2003), “Organizational Identity and Learning: A Psychodynamic Perspective”, Academy of Management Review, vol. 25, no. 1.
Creswell, J. W. (2013), Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, Sage Publications.
Popper, K. (1970), Normal Science and its Dangers, Cambridge: Cambridge University Press.
Popper, K. (2005), The Logic of Scientific Discovery, Routledge.
Raffnsøe, S. (2010), The Obligation of Self-Management: The Social Bonds of Freedom, I Villum Foundation and Velux foundation, The Annual Report.
Tashakkori, A. and C. Teddlie (1998), Mixed Methodology: Combining Qualitative and Quantitative Approaches, Thousand Oaks, CA: Sage.
Tashakkori, A. and C. Teddlie (eds.) (2010), Sage Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research, sage.