نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی و کسب‌وکار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران

چکیده

آگاهی از جایگاه علمی مطالعات مدیریت به مطالعۀ علمی و تولید دانش نظری و عملی کمک می‌کند. گریزری در کتاب نقدی بر دانش مدیریت تلاش می‌کند تا نشان دهد که پژوهش مدیریتی فاقد معیار اعتبار برای علمی‌بودن است. بنابراین، وی تلاش می‌کند تا پژوهش مدیریتی را از بُعد سودمندی آن توجیه کند. نویسنده مباحث را چالشی و بحث‌برانگیز مطرح می‌کند، ولی این کتاب متن بسیار دشواری برای دانشجویان و حتی استادان مدیریت دارد. این نقد تلاش می‌کند تا کاستی‌های دیدگاه‌های نویسنده دربارۀ تعریف علمی‌بودن و سوگیری‌های وی در‌این‌باره تبیین شوند. بدین منظور محقق بحث کرده است که گریزری با تعاریف ناقص از مفاهیم اعتبار، علمی‌بودن، سودمندی، و اثبات پیچیدگی این مبحث را افزون کرده است. وی هم‌چنین نگرش محدودی درقبال روش‌شناسی به‌عنوان معیار اعتبارساز دارد و آن را وسیلۀ اثبات می‌داند. با نشان‌دادن انواع متفاوتِ اعتبار مشخص می‌شود که اعتبار تحقیق مدیریتی تفاوتی با سودمندی آن ندارد. هم‌چنین، روش‌شناسی از طریق ایجاد مفاهمه دربین محققان عینیت اجتماعی ایجاد می‌کند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review on the Book Management Knowledge: A Critical View

نویسندگان [English]

  • Hassan Rangriz 1
  • Mirza ali Saboorynia 2

1 Associate Professor, Department of Human Resource Management and Business Administration, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 PhD Candidate in Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Awareness of the scientific status of management studies helps to study it scientifically and produce theoretical and practical knowledge. In “Management Knowledge: A Critical View" Griseri seeks to show that management research lacks the validity criteria to consider it as a scientific field of study. Therefore, he tries to justify it in terms of its usefulness. The author discusses the issues in a challenging and controversial way, but this book has a difficult text for students and even professors of management. This critique seeks to explain the shortcomings of the author's views on the definition of a scientific study and biases with them. With this regard, the researcher has argued that with incomplete definitions of the concepts of validity, scientific study, usefulness, and proof Griseri has contributed to the complexity of this issue. He also has a limited approach to methodology as a validating criterion but sees it as a means of proof. Looking at different types of validity, it becomes clear that management research validity is not different from its usefulness. The methodology also creates social objectivity by forming a common understanding between researchers.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Management Research
  • Management Knowledge
  • Management Research Validity
  • Management Utility
  • Philosophy of Management
جعفری، محمدتقی (1389)، حیات معقول، تهران: مؤسسۀ تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
چالمرز، آلن فرانسیس (1393)، چیستی علم: درآمدی بر مکاتب علم‌شناسی فلسفی، ترجمۀ سعید زیباکلام، تهران: سمت.
خزاعی، زهرا (1394)، معرفت‌شناسی فضیلت، تهران: سمت.
دانایی‌فرد، حسن و سیدمجتبی امامی (1386)، «استراتژی‌های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریۀ داده‌بنیاد»، اندیشۀ مدیریت، س 1، ش2.
رنگریز، حسن (1395)، تحلیل فلسفی نظریه‌های سازمان و مدیریت، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
سیروس، داوود، میرزا علی صبوری‌نیا، و جبرئیل مرزی ‌علمداری (1390)، «چالش‌های قانون‌گرایی: اعتبار و پایایی قانون»، پژوهشهای حقوقی، دورۀ 10، ش 19.
عباس‌زاده، محمد (1391)، «تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی»، جامعه‌شناسی کاربردی، پیاپی 45.
گریزری، پال (1395)، نقدی بر دانش مدیریت؛ پژوهش مدیریتی و دانش مدیریت، ترجمۀ محمد صائبی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
میرزایی اهرنجانی، حسن (1393)، مبانی فلسفی تئوری سازمان، تهران: سمت.
نیومن، ویلیام لاورنس (1393)، روش‌های پژوهش اجتماعی: رویکردهای کمی و کیفی، ترجمۀ ابوالحسن فقیهی و عسل آغاز، تهران: ترمه.
هولاب، رابرت (1393)، یورگن هابرماس: نقد در حوزۀ عمومی، ترجمۀ حسین بشیریه، تهران: نی.
 
Gettier, Edmund L. (1963), “Is Justified True Belief Knowledge?”, Analysis, vol. 23.
Golafshani, N. (2003), “Understanding Reliability and Validity in Qualitative Research”, The Qualitative Report, vol. 8, no. 4.