نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار زبان و ادبیات عربی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه کردستان، سنندج

چکیده

برخلاف بسیاری از مطالعات در حوزۀ نحو عربی، پژوهش‌های علی أبوالمکارم از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. او در آثارش سعی کرده است تا با مطالعه‌ای روش‌مند تاریخ نحو عربی را به‌شکلی کلی و جامع موردمطالعه قرار دهد. کتاب أصول التفکیر النحوی از مهم‌ترین این آثار است که مؤلف در آن از مشکلات پیش‌روی مطالعات نحو عربی سخن گفته و درپی آن بوده است تا با بازسازی روش‌های کلاسیک مطالعات نحو عربی عناصر سلبی و ایجابی آن را از هم بازشناسد. نویسنده در این مقاله با مطالعۀ این کتاب به این نتایج رسیده است: نویسنده، با باز‌شناسی قیاس لغوی و استقرایی از قیاس ارسطویی، عمده‌ترین مشکل آموزش نحو عربی را تأثیرپذیری از حکمت یونان دانسته و کوشیده است تا بهترین شیوه در آموزش نحو عربی را ارائه دهد که مناسب عصر حاضر نیز است. به‌نظر او، با رهایی از قواعد پیچیدۀ ناشی از سیطرۀ فلسفۀ ارسطو و بازگشت به روش طبیعی یادگیری نحو براساس رویکرد نحویان دوران استقرا زمینه را برای احیای قواعد آسان و طبیعی در یادگیری زبان مهیا می‌کند. این مقاله با روش توصیفی ‌ـ تحلیلی فصل‌ها و عناوین مختلف کتاب را موردمطالعه قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Revising Arabic Grammar Studies Critical Reporting and Analysis of the Book of Asul al-Tafkir al-Nahwi

نویسنده [English]

  • Hadi Rezvan

Associate Professor of Arabic Language & Literature University of Kurdistan, Iran,

چکیده [English]

Contrary to many studies in the field of Arabic Grammar, Ali Abu al-Makarem’s research has a special place. In his works, he has attempted to study the history of Arabic Grammar by a methodological study in a general and comprehensive way. One of his most important books is “Asul al-Tafkir al-Nahwi” where the author talks about the difficulties facing Arabic Grammar studies. He sought to identify both positive and negative elements by reconstructing classical methods of Arabic Grammar studies. The author of this article, by a comprehensive study of this book, seeks to find an answer to the following questions: What are the most important general principles on which his research is based? What does Grammatical Induction mean in author’s opinion? What steps has the concept of analogy gone through in the history of Arabic Grammar? What is the position of Justification or Explanation and Interpretation in principles of Arabic Grammar ? And what is the impact of correctly recognizing these concepts in Arabic language research and teaching? This paper studies the various chapters and titles of the book to answer such questions, according to the descriptive-analytical methodology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Arabic Grammar
  • Asul al-Nahw
  • Principles of Arabic Grammatical Thinking
  • Ali Abu al-Makaram
  • Asul al-Tafkir al-Nahwi
الأفغانی، سعید (1957)، فی أصول النحو، دمشق: مطبعة الجامعة السوریة.
الأقطش، سالم خلیل (2014)، العقل المتألق دراسة وصفیة تحلیلیة جهود الدکتور علی أبوالمکارم النحویة، قاهره: دار غریب.
الأنباری، عبد الرحمن (بی‌تا)، الإنصاف فی مسائل الخلاف، تحقیق محمد محی الدین عبد الحمید، مصر: دار إحیاء التراث العربی.
الأفغانی، سعید (1957)، فی أصول النحو، دمشق: مطبعة الجامعة السوریة.
الأقطش، سالم خلیل (2014)، العقل المتألق دراسة وصفیة تحلیلیة جهود الدکتور علی أبوالمکارم النحویة، قاهره: دار غریب.
الأنباری، عبد الرحمن (بی‌تا)، الإنصاف فی مسائل الخلاف، تحقیق محمد محی الدین عبد الحمید، مصر: دار إحیاء التراث العربی.
ابن‌جنی (1999)، الخصائص، تحقیق محمد علی النجار، مصر: الهیئة العامة للکتاب.
ابن‌السراج (1988)، الأصول فی النحو، تحقیق عبدالمحسن الفتلی، بیروت: مؤسسة الرسالة.
أبوالمکارم، علی (بی‌تا)، تقویم الفکر النحوی، بیروت: دار ثقافة.
أبوالمکارم، علی (2006)، أصول التفکیر النحوی، قاهره: دار غریب.
بشر، کمال (بی‌تا)، التفکیر النحوی بین القدیم و الجدید، بیروت: دار الثقافة العربیة.
الحدیثی، خدیجه (بی‌تا)، الشاهد وأصول النحو فی کتاب سیبویه، کویت: مطبوعات جامعة الکویت.
حمویه، أدهم محمد علی (2016)، «الأسس المنطقیة للاستقراء النحوی دراسة أبستمولوجیة»، مجلة التجدید، ج 20، ش 40، مالیزیا: الجامعة الإسلامیة.
خیری، محمد (1979)، أصول النحو العربی، مصر: الحلوانی.
رشید، صلاح حسن (2015)، غیاب العلامة علی أبو المکارم رائد التأصیل النحوی فی موقع:
<https://al-Hayat.com/article/680429منذ 31 یولیو >.
الزجاجی، أبوالقاسم (1986)، الإیضاح فی علل النحو، تحقیق مازن المبارک، بیروت: دار النفائس.
السامرائی، فاضل (1975)، أبوالبرکات الأنباری و دراساته النحویة، بغداد.
السیوطی، عبدالرحمن (1998)، الاقتراح، تحقیق محمد الشافعی، تحقیق محمد الشافعی، بیروت: دارالکتب العلمیة.
عسیری، ابراهیم‌بن علی‌بن محمد (1421)، أصول التفکیر النحوی عند ابن ولاد من خلال کتابۀ الانتصار لسیبویه على المبرد، رسالة ماجستیر، مکة المکرمة: جامعة أم القرى.
علی، محسن حسین (2001)، الترجیح النحوی فی البحر المحیط لأبی حیان الأندلسی، أطروحة دکتوراه، جامعة بغداد، کلیة الآداب.
عید، محمد (1989)، أصول النحو العربی فی نظر النحاة و رأی ابن مضاء وضوء علم اللغة الحدیث، قاهره: عالم الکتب.
الفتلی، حسین علی حسین (2013)، «أصول التفکیر النحوی عند ابن جنی فی کتابۀ الخصائص»، مجلة کلیة التربیة الإسلامیة، جامعة بابل، الکانون الأول، ش 14.
قرمیط، نسیمة (2014)، التفکیر النحوی عند ابن هشام من خلال کتابۀ مغنی اللبیب، رسالة ماجستیر، جامعة الشهید حمه لخضر الوادی.
الملخ، حسن خمیس (2000)، نظریة التعلیل النحوی، عمان: دار الشروق.
وب‌سایت دانشگاه اصفهان، سرفصل دروس دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان، در:
<https://Ui.ac.ir/Dorsapax/dr-arabic.pdf>.