نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی‌ارشد سینما، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران

2 استاد دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران

چکیده

ژانر فانتزی ازجمله ژانرهای مسئله‌برانگیز سینماست که تا دهه‌ها موردبی‌توجهی سینمادوستان بوده است. بااین‌که نخستین آثار موسوم به فانتزی به سال‌های نخستین سینما و آثارِ ژرژ ملی‌یس بازمی‌گردد، تا اواخرِ دهۀ 1970 به‌دلایل مختلف، ازجمله هزینة نسبتاً گزاف تولید این‌گونه آثار و عدم پیشرفت تکنولوژی سینمایی، کم‌تر اثری فانتزی در سینما پدید آمد که موردتوجه مخاطبان قرار گیرد. از مباحث نظری مهم دربارة آثار فانتزی خلط این‌گونه فیلم‌ها با دیگر آثار سینما، مانند وحشت و علمی ‌ـ‌ تخیلی، است. تعریف دقیق از مفهوم فانتزی امری مسئله‌زاست. ازاین‌روی، باتوجه‌به ساخته‌شدن آثار درخشانی که پس از قرن 21 صفت فانتزی را یدک می‌کشند و اقبال مخاطب به این آثار در دوران اخیر و هم‌چنین رشد تکنولوژیِ سینمایی، یافتن چهارچوب‌های مشخص برای مشخص‌کردن ویژگی‌های آثار فانتزی و تمییزدادن آن‌ها از سایر آثار مشابه مانند علمی‌ ـ ‌تخیلی و وحشت امری ضروری به‌نظر می‌رسد. اهمیت کتاب سینمای فانتزی، نوشتة کاترین ای. فوکس، ترجمة علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد، به‌دلیل تلاش درجهت یافتنِ پاسخ برای این پرسش‌ها و ابهامات است که این نوع ‌آثار درمیان اهالی سینما به‌وجود آورده است و ازاین‌روی ضرورت بررسی نویسنده از نحوة تبیین سینمای فانتزی ضروری به‌نظر می‌رسد. این کتاب را در سال 1395 نشر بیدگل در 324 صفحه به‌چاپ رسانده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review on the Book The Fantasy Film

نویسندگان [English]

  • Ali Khorashadi 1
  • Mohammad Shahba 2

1 M.A Student, University of Art, Tehran, Iran

2 Professor in Film Studies, University of Art

چکیده [English]

The fantasy genre is of the most problematic genres in cinema and has been neglected by cinema adherents for decades. Although the first so-called fantasy works date back to the early years of cinema and the works of George Millis, by the late 1970s, for many reasons, including the relatively high cost of producing such works and the lack of progress in cinematic technology, fewer fantasy works appeared in cinema. One of the important theoretical issues about fantasy works is the confusion of such films with other works of cinema such as horror and science fiction. An accurate definition of the concept of fantasy is problematic; Therefore, considering the creation of brilliant works that carry the attribute of fantasy after the 21st century, and the audience's interest in these works in recent times, as well as the growth of cinematic technology, find specific frameworks to determine the characteristics of fantasy works and distinguish them from other similar works such as science-fiction and horror seem necessary. The Importance of “The Fantasy Film” book by” “Katherine A. Fowkes”, the translation of “Ali Zafar Ghahremani Nejad” is due to the attempt to find answers to these questions and ambiguities that this kind of works have created among cinema people and therefore it is necessary to examine how the author explains the concept of fantasy. This book was published in 2016 by Nashrbidgol in 324 pages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Fantasy Film
  • Genre
  • Film Studies
  • Katherine A. Fowkes
احمدی، بابک (1389)، ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز.
استم، رابرت (1393)، مقدمه‌ای بر نظریۀ فیلم، به‌کوشش احسان نوروزی، تهران: سورۀ مهر.
بوردول، دیوید و کریستن تامسون (1389)، تاریخ سینما، ترجمۀ روبرت صافاریان، تهران: مرکز.
دباغ، سروش (1396)، درباب فلسفۀ تحلیلی، لندن: اچ. اند اس. مدیا.
فوکس، کاترین. ِای. (1395)، سینمای فانتزی، ترجمۀ ظفرعلی قهرمانی، تهران: بیدگل.
کورنول، نیل (1381)، «پیش‌درآمدی بر فانتاستیک ادبی»، ترجمۀ فتاح محمدی، مجلۀ فارابی، ش 45.
کینگ، جف (1396)، مقدمهای بر هالیوود جدید، ترجمۀ محمد شهبا، تهران: هرمس.
هیوارد، سوزان (1393)، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمۀ فتاح محمدی، تهران: کاربر هزارۀ سوم.
 
Beekman, Scott M. (2006), Ringside: A History of Professional Wrestling in America, Santa Barbara: Praeger.
Stadler, Jane and M. William Kelly (2009), Screen Media: Analaysing Film and Television, Sydney: Allen Unwin Academic.