نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری اندیشۀ سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار گروه علوم سیاسی، عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

ایدۀ جواد طباطبایی از سه دهۀ پیش تاکنون بر دو محور اساسی زوال اندیشۀ سیاسی در ایران و در دهه‌های اخیر بر حول محور اندیشۀ ایران‌شهری قرار گرفته است. طباطبایی از معدود نویسندگانی است که در یک دستگاه منظم فکری مفاهیمی را برای توضیح تاریخ اندیشۀ سیاسی در ایران به‌کار گرفته است، اما وسعت طرح او باعث شده است تا تمام مضامین اندیشۀ سیاسی ایران‌شهری به‌وضوح طرح و بررسی نشده باشند. این مقاله تلاشی برای شرحی مجمل درمورد واپسین اثر طباطبایی و مباحث مهم آن است؛ ازجمله جایگاه مجلس اول مشروطه،‌ مفهوم سنت، و لزوم تمایز میان ناسیونالیسم و ایدۀ ایران. هم‌چنین، تأملی در آرای مؤلف به‌خصوص درباب ارتباط دیدگاه‌های او با مسائل معاصر ایران و نقدهایش بر روشن‌فکران معاصر است. نویسندگان استدلال می‌کنند که اگرچه میراث به‌جای‌مانده از ایران باستان مهم و قابل‌توجه است، بدون بازسازی اندیشه‌های کلاسیکی که امروزه به‌واسطۀ تلاش خود طباطبایی اندیشۀ ایران‌شهری نامیده می‌شوند، این اندیشه‌ها هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام خواهند بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critique on the Book Nation, State and Rule of Law

نویسندگان [English]

  • Navid Kalahroudi 1
  • Ahmad Bostani 2

1 PhD Candidate in Political Thought, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Political Science, Faculty Member, Department of Political Science, Kharazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Javad Tabatabai’s intellectual project has been based on two main axes of the decline of political thought in Iran for the past three decades and in recent decades around the axis of Iranshahri thought. Tabatabai is one of the few writers who has used concepts to explain the history of political thought in Iran within a regular intellectual system, but the scope of his project has caused that not all the themes of Iranshahri political thought have been clearly outlined and studied. This article is an attempt to give a brief description of Tabatabai’s latest work and its important issues such as the position of the First Constitutional Assembly, the concept of tradition, the need to distinguish between nationalism and the Iranian idea, and a reflection on his views, especially on the relationship between his views and issues, contemporary Iran and its criticisms of contemporary intellectuals. The authors argue that although the legacy of ancient Iran is important and significant, without the reconstruction of the classical ideas that are called Iranshahri thought due to Tabatabai's own efforts nowadays, these ideas will remain in a state of ambiguity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Javad Tabatabai
  • Iranshahri Thought
  • Ideology
  • Constitutionalism
  • Iranian Intellectuals
اولیویه، روآ (1397)، جهل مقدس، ترجمۀ عبدالله ناصری طاهری و سمیه‌سادات طباطبایی، تهران: مروارید.
بروجردی،‌ مهرزاد (1392)، روشن‌فکران ایرانی و غرب، تهران: فرزان‌روز.
بستانی، احمد (1395)، «ملاحظاتی دربارۀ روش‌شناسی تاریخ‌نگاری طباطبایی»، فیلسوف سیاست، ویراستۀ حامد زارع، تهران: فلات.
طباطبایی، سیدجواد (1388)، درآمدی بر تاریخ اندیشۀ سیاسی در ایران، تهران: کویر.
طباطبایی، سیدجواد (1392 الف)، تأملی دربارۀ ایران، ‌تهران: مینوی خرد.
طباطبایی، سیدجواد (1392 ب)، تأملی دربارۀ ایران، تهران: مینوی خرد.
طباطبایی، سیدجواد (1397)، خواجه نظام‌الملک طوسی؛ گفتار در تداوم فرهنگی ایران، تهران: مینوی خرد.
طباطبایی، سیدجواد (1398)، ملت، دولت و حکومت قانون، تهران: مینوی خرد.
 
Arendt, Hannah (1961), Between Past and Future, Penguin Classics.
Fleury, Cynthia (2006), Imagination, Imaginaire, Imaginal, Paris: PUF.
Ricoeur, Paul (1986), Du Texte a L’action, Paris: Seuil.
Wolin, Richard (2016), Politics of Being: The Political Thought of Martin Heidegger, New York: Columbia University Press.