نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار بخش جامعه‌شناسی، دانشگاه شیراز، عضو هیئت علمی، پژوهشکدۀ تحول در علوم انسانی و اجتماعی

2 دانشجوی دکتری، جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز، عضو پژوهشکدۀ تحول در علوم انسانی و اجتماعی.

چکیده

رخداد عمدۀ فرهنگی و تمدنی امروز جهانْ تقابل دو فرهنگ و تمدن اسلامی و مدرن است. عامل طراحی و تحلیل هر فرهنگی علم و معرفت در آن فرهنگ است.  ازاین‌رو یکی از مسائلی که در محافل علمی به آن توجه می‌شود تحلیل ماهیت علم در فرهنگ‌های مختلف است. نویسندگان متعددی دراین‌باره قلم زده‌اند. این مقاله به‌دنبال فهم نظر نویسندۀ کتاب تحلیل هویت علم دینی و علم مدرن در این مورد و به‌خصوص ملاحظۀ نوع تحلیل او از تقابل علم دینی و علم مدرن است. ازاین‌رو، ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺪ و ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﻜﻠﻲ و ﻣﺤﺘﻮاﻳﻲ این ﻛﺘﺎب ﭘﺮداﺧﺘﻪ ‌است. در بررسی محتوایی، پس از بیان خلاصه‌ای از بخش‌های کتاب، نقد مربوط به هر بخش آمده و در نتیجه‌گیری نقد ساختاری و محتوایی آن بیان شده است. نویسندۀ کتاب معتقد است هیچ حرکت و تغییر و به‌تبع آن هیچ رشد و تکاملی بدون غایت و جهت‌گیری معین ممکن نخواهد بود؛ بنابراین، غایت جهان‌شناسی و علم در همة جریان‌های علمی متناسب با تفسیری است که هریک از این جریان‌ها از رسالت خود و اهداف کلان زندگی فردی و اجتماعی دارند. او باتوجه‌به تعبیر «جهت‌داربودن علوم» معتقد است علم مدرن در کلیت خود نه‌تنها در تولید نرم‌افزار تمدن اسلامی ‌کارآمد نیست، بلکه در این مسیر مانع جدی ساختاری و محتوایی خواهد بود. این کتاب ‌با نقد پایگاه معرفت‌شناختی علم مدرن و تحلیل روندهای تاریخی آن در سه دورة انقلاب علمی، پوزیتیویسم، و پساپوزیتیویسم قائل به هویت بنیادین و جهت‌دار علم مدرن است و مشخصه‌ها و ویژگی‌های آن را بیان می‌دارد. این کتاب به مطالب دفتر فرهنگستان علوم اسلامی‌ قم رویکردی تفصیلی دارد که در کتب دیگر در سطوح دیگری به آن‌ها اشاره شده و درواقع خلاصه‌شدۀ آن‌ آثار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critique on An Analysis of the Identity of Religious and Modern Science

نویسندگان [English]

  • Seyyed Saeed Zahed Zahedani 1
  • Ali Fotovatiyan 2

1 Associate Professor of Sociology, Shiraz University, Iran, A Faculty Member of Institute for Humanities and Social Science Development

2 ** Associate Professor of Sociology, Shiraz University, Iran, A Member of Institute for Humanities and Social Science Development

چکیده [English]

Confrontation of Islamic and Modern culture and civilization is the most important issue of the day.  Knowledge and sciences are the main obstacles in the design and analysis of each culture.  Therefore, the confrontation between Islamic and modern knowledge and sciences is one of the essential issues in academic centers, especially in Iran which is considered as the leading society in the renovation of the Islamic new civilization. Different writers are concerned about this subject.  One of them is Khaki, the writer of Tahlile Howiate Elme Dini and Elme Modern (Analysis of the Identity of Religious and Modern Science.). Regarding the importance and controversies of ideas in this issue, this article aims to criticize this book’s features and contents.  In analyzing the content of the book, we are looking for its logical and systematic harmony in the principles and the results presented by the writer. A summary of different sections of the book is presented, followed by their critics. The writer criticizes modern sciences regarding three historical phases of the scientific revolution, positivism, and post-positivism, epistemologically and puts forward his proofs in favor of value-oriented characteristics of modern science. He points to the criteria of its value-oriented characteristic as well. The writer believes that there is no change without direction. So, all scientific issues are goal-oriented regarding the macro interpretation of individual and society’s definition and destiny.  Regarding this issue, modern sciences are not useful as software for producing Islamic civilization even when they act as an obstacle in this issue. The book is a good summary and presentation of materials of Farhangestane Olome Islami which are available in their publications in different levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Modern Sciences
  • Religious Sciences
  • Religion and Science
  • Value-oriented Characteristic of Sciences
قرآن کریم.
اباذری، یوسف (1386)، «هایدگر و علم»، فصل‌نامة ارغنون، ش 11-۱۲.
پارسانیا، حمید (۱۳۸۳). «تولید علم از منظر کاشفیت و نسبیت»، در: درآمدی بر آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در علوم دینی، قم: مرکز مدیریت حوزة علمیة قم
پیروزمند، علی‌رضا (1376)، رابطة منطقی دین و علوم کاربردی، تهران: امیرکبیر.
پیروزمند، علی‌رضا (1386)، قلمرو دین در تعیین مفروضات اساسی، ارزشها، رفتارها و نمادها، قم: دفتر فرهنگستان علوم اسلامی ‌قم.
خاکی قراملکی، محمد رضا (1391)، تحلیل هویت علم دینی و علم مدرن، قم: کتاب فردا.
ژیلسون، اتین (1390)، نقد تفکر فلسفی غرب؛ از قرون وسطی تا اوایل قرن بیستم، ترجمة احمد احمدی، تهران: سمت.
سوفر، گایل (1386)، «هایدگر، انسان‌گرایی و تفکیک/ تخریب تاریخ»، فصل‌نامة ارغنون، ش ۱۱-۱۲.
صفایی حائری، علی (1379)، از معرفت دینی تا حکومت دینی، تهران: مؤسسة اطلاعات.
گریفین، دیویدری (1381)، خدا و دین در جهان پست‌مدرن، ترجمة حمیدرضا آیت‌اللهی، تهران: آفتاب توسعه.
لیوتار، ژان فرانسوا (1392)، «وضعت پست‌مدرن: گزارشی دربارة دانش»، در: متن‌هایی برگزیده از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم، لارنس کهون،‌ تهران: نشر نی.
میرباقری، سیدمحمدمهدی (1386)، علم، دین، و فلسفه، قم: دفتر فرهنگستان علوم اسلامی.
میرباقری، سیدمحمدمهدی (1389)، گفتارهایی پیرامون تحول در علوم انسانی، قم: مؤسسة فجر ولایت.
نیچه، فردریش (1386)، ارادة قدرت، ترجمة مجید شریف، تهران: جامی.
هایدگر، مارتین (1386)، «عصر تصویر جهان»، فصل‌نامة ارغنون، ش ۱۱-۱۲.