نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مرمت شهری، دانشگاه تهران، ایران

2 استادیار شهرسازی، هیئت علمی دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

این مقاله مروری است بر کتاب راه‌نمای روش تحقیق برنامه‌ریزی راتلج، مروری که تلاش می‌کند محتوای کتاب را به‌اجمال بیان کند و از آن طریق نشان بدهد که درک و فهم روش‌شناسی تا چه اندازه بر کاروبار دانشگاهیان و حرفه‌مندان اثر می‌گذارد. این کتاب، برخلاف دیگر منابع رایج، اختصاصاً مناسبات رشتۀ برنامه‌ریزی را موضوع بررسی قرار داده است. هم‌چنین، تلاش کرده است تا روش‌شناسی را از موجودیتی صلب و حسب‌ تکلیف درمیان دانشگاهیان به سیروسلوکی پویا در زندگی فردی، اجتماعی، و حرفه‌ای پژوهش‌گران ارتقا دهد. مقاله‌های متعدد کتاب اکثراً دل‌مشغولی‌شان پیوند نظریه و عمل است و برای برقراری این پیوند به‌شکلی بدیع بسیاری از مناسبات فرایند تولید پژوهش را پیش نظر می‌آورند. درپایان، ارزیابی مختصری از محتوای کتاب صورت می‌گیرد و ضرورت جای‌گرفتنش در برنامۀ آموزش رسمی برنامه‌ریزی بیان می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Untold Stories of Methodology: Reflections on Urban Planning Methodology through a Review on Routledge Handbook of Planning Research Methods

نویسندگان [English]

  • Faraz Tahmasbi 1
  • Morteza Hadi Jaberi Moghaddam 2

1 MA in Urban Heritage Conservation, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Assistant Professor in Urban Planning, University of Tehran, Tehran University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This article is a review of the Routledge Handbook of Planning Research Methods. The review attempts to summarize the content of the book and to show how understanding the methodology affects the work of academics and professionals. Among other methodology books, The Routledge Handbook is a genuine reference and the reasons can be summarized as follows: Unlike other dominant sources, this book has specifically explored the relations in the field of planning and stays within the discipline. It has also attempted to promote methodology from rigid and homogeneous entities to academics to the dynamic practices in the personal, social, and professional lives of researchers. Numerous articles in the book are mostly concerned with the link between theory and practice, and to establish this link they underpin the research production process. In the end, a brief evaluation of the content of the book is made and the necessity of incorporating it into the formal planning pedagogy is stated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Research Methodology
  • Methodology
  • Methodology in Practice
  • Qualitative Research
  • Quantitative Research
  • Education
  • Pedagogy
  • Spatial Planning
اپنهایم، نربرت (1379)، مدل‌های کاربردی در تحلیل مسائل شهری و منطقه‌ای، ترجمۀ منوچهر طبیبیان، تهران: دانشگاه تهران.
ادریسی، محمد و علی ادریسی (1386)، روش تحقیق تجربی، تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
استراس، آنسلم و جولیت کوربین (1390)، اصول روش تحقیق کیفی، ترجمۀ بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
جابری‌مقدم، مرتضی‌هادی و سارا وثوقی (1394)، «بررسی جایگاه و اهمیت مهارت پژوهش در رویه‌های شهرسازی، بررسی و مقایسۀ مجلات دانشگاهی شهرسازی و مقالات منتشرشده در ایران و سایر کشورها»، در: مجلد منتشرشده از مقالات نخستین همایش ملی آموزشی شهرسازی در ایران، دانشگاه تهران: آذر 1393.
جابری‌مقدم، مرتضی‌هادی و سارا وثوقی (1395)، «بررسی جایگاه روش تحقیق در آثار مکتوب شهرسازی، نمونۀ موردی: مجلات معتبر در حوزۀ نظریه‌های شهرسازی»، فصل‌نامۀ روش‌شناسی علوم انسانی، ش 89.
حافظ‌نیا، محمدرضا (1398)، مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سمت.
کاتانیزی، آنتونی جیمز (1390)، روش‌های علمی تحلیل مسائل شهری، ترجمۀ منوچهر مزینی، تهران: دانشگاه تهران.
وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری (1388)، برنامۀ درسی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوستۀ مدیریت شهری، مصوب 7/6/1388، تهران: وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری.
وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری (1391 الف)، برنامه درسی (بازنگری‌شده) مقطع کارشناسی پیوستۀ مهندسی شهرسازی، مصوب 7/8/1391، تهران: وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری.
وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری (1391 ب)، برنامۀ درسی مقطع دکتری شهرسازی، مصوب 23/4/1392، تهران: وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری.
وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری (1392 الف)، برنامۀ درسی (بازنگری‌شده) مقطع کارشناسی ارشد ناپیوستۀ برنامه‌ریزی شهری، مصوب 23/4/1392، تهران: وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری.
وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری (1392 ب)، برنامۀ درسی (بازنگری‌شده) مقطع کارشناسی ارشد ناپیوستۀ برنامه‌ریزی منطقه‌ای، مصوب 23/4/1392، تهران: وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری.
وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری (1392 ج)، برنامه درسی (بازنگری‌شده) مقطع کارشناسی ارشد ناپیوستۀ طراحی شهری، مصوب 23/4/1392، تهران: وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری.
 
Bracken, I. (1981), Urban Planning Methods Research and Analysis, London: Routledge.
Elisabete A. and P. H. Silva (2015), The Routledge Handbook of Planning Research Methods, New York: Routledge.
Krueckeberg, D. A. (1974), Urban Planning Analysis: Methods and Models, New York: Wiley.
Silverman, D. (2004), Qualitative Research, Theory, Method and Practice, London: Sage Publications.
University of Chicago (1993), The Chicago Manual of Style: The Essential Guide for Writers, Editors and Publishers, Chicago: University of Chicago.
Wang, D. and L. Groat (2002), Architectural Research Methods, New York: Wiley.
Wilson, A. (1968), Models in Urban Planning: A Synoptic Review of Recent Literature, London: Center of Environmental Studies.