نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار، فلسفۀ علم، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
چهار درس «معرفتشناسی»، «آشنایی با فلسفۀ اسلامی»، «روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان (علمالنفس)» و «فلسفۀ علم روانشناسی» در برنامۀ کارشناسی روانشناسی به مباحث فلسفی اختصاص یافته است. با انتخاب مباحثِ مناسبِ دانشجویان و با رعایت ترتیب صحیح باید کارایی این مباحث را افزایش داد. در این مقاله، پس از مروری بر جایگاه و چرایی یادگیری مباحث فلسفی در برنامۀ آموزشی روانشناسی، سرفصلهای مصوب این چهار درس نقد و بررسی و سرفصل و منابع پیشنهادی ارائه شده است. در این بررسی، چند نکته موردتوجه جدی قرار گرفته است: (1) مخاطب دانشجوی روانشناسی است، نه دانشجوی فلسفه؛ (2) در هر درس چندین رویکرد اصلی وجود دارد، که باید رویکرد مناسب دانشجویان روانشناسی انتخاب شود؛ (3) به دیگر دروس مرتبط با این مباحث در برنامۀ درسی روانشناسی توجه شود؛ (4) ترتیب ارائۀ دروس نیازمند بازنگری است؛ (5) باتوجهبه میزان ساعت دروس، باید مباحث گزینش شود؛ و (6) باوجود انتشار آثار جدید و دارای غنای بسیار، هنوز باید برای تدوین و انتشار درسنامههای مناسب دانشجویان روانشناسی اقدام کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Review of Philosophical Courses in the Undergraduate Program of Psychology
نویسنده [English]
- Mahdi Ashoori
Assistant Professor in Philosophy of Science, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The four courses of “Epistemology”, “Introduction to Islamic Philosophy”, “Psychology from the perspective of Muslim thinkers”, and "Philosophy of Science in Psychology" in the undergraduate program of psychology are dedicated to philosophical topics. By selecting the appropriate topics for students and observing the correct order, the efficiency of these topics should be increased. In this paper, after reviewing the status and reasons for learning philosophical topics in the psychology curriculum, the approved topics of these four review courses and the suggested topics and sources are presented. In this study, several points have been seriously considered: (1) the audience is a student of psychology, not a student of philosophy, (2) in each course, there are several main approaches, which should be selected as an appropriate approach to psychology students, (3) other courses related to these topics should be considered in the psychology curriculum, (4) the order of presentation of the courses needs to be reviewed, (5) the topics should be selected according to the number of hours, and (6) despite the publication of new works, There is still work to be done to compile and publish appropriate textbooks for psychology students.
کلیدواژهها [English]
- The Undergraduate Program of Psychology
- Epistemology
- Introduction to Islamic Philosophy
- Psychology from the Perspective of Muslim Thinkers
- Philosophy of Science in Psychology