نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 کارشناس ارشد رشتة آموزش زبان انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

جهانی‌شدن تغییرات زیادی در مفهوم فرهنگ به‌هم‌راه داشته است. یکی از این تغییرات مستقیماً دربارة نگرش به زبان در موقعیت‌های آموزش زبان خارجی منعکس می‌شود. ارزیابی کتاب‌های درسی گامی مهم در زمینة ترسیم و ارتقای ویژگی‌های کتاب‌های آینده است. بنابراین، این مقاله به بررسی و نقد نحوة ارائة فرهنگ در کتاب درسی زبان انگلیسی پراسپکت ۲ می‌پردازد. این کتابِ تازه‌تألیف‌شده در پایة هشتم نظام آموزشی ایران برای تدریس زبان انگلیسی استفاده شده است. در این پژوهش، با پانزده نفر از معلمان شهر همدان، که سابقة تدریس این کتاب را داشته‌اند، مصاحبه شد و سؤالات پیش‌نهادیِ فریت کیلکایا پرسیده و نتایج آن با استفاده از مدل معرفی‌شدة دورنی تحلیل شد. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که این کتاب به بومی‌سازی توجه خاصی نشان داده است و موارد فرهنگی اشاره‌شده در آن غیرمستقیم، بسیار محدود، و فقط مربوط به فرهنگ زبان مادری است و هیچ اشاره‌ای به فرهنگ زبان خارجی نشده است. بنابراین، باتوجه‌به ارتباط تنگاتنگ زبان و فرهنگ، حذف اطلاعات فرهنگی کشورهای اروپایی باعث حصول دانشی ناقص و ناکارآمد دربارة کشوری است که دانش‌آموزان درحال یادگیری زبان آن هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critique of the English Book for 8th Graders Entitled Prospect 2 in Terms of its Cultural Aspects

نویسندگان [English]

  • Reza Taherkhani 1
  • Fateme Mottaghi 2

1 Assistant Professor of TEFL, Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran

2 MA in TEFL, Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran

چکیده [English]

Globalization has led to changes in the conceptual meaning of culture, one of which is the perception of people towards language in EFL contexts. Critical evaluation of teaching materials is a vital step in improving the status of the books, especially for the future. Therefore, the current study aims to evaluate the English book entitled «Prospect 2» in terms of its cultural aspects. This newly-published book is used to teach English for 8th graders in Iran. In this study, experienced English teachers in Hamedan were interviewed, using Kilickaya's (2004) questions. The results were qualitatively analyzed using Dörnyei's (2007) model. The results revealed that this book is localized to a considerable degree, and the cultural aspects of the book are about the local culture of Iran. Consequently, considering the interrelationship between language and culture, totally omitting the cultural features of the language would lead to incomplete knowledge of the language students are learning. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Textbook Strengths and Weaknesses
  • Book Prospect 2
  • Cultural Evaluation
  • English Language Teaching
  • The Need to Critique Educational Resources
احمدی صفا، محمد و دیگران (1394)، «ارزیابی کلی کتاب پراسپکت ۲ از دیدگاه دبیران زبان انگلیسی»، فصل‌نامة علمی ـ پژوهشی زبان‌پژوهشی دانشگاه الزهرا، دورة 9، ش 24.
چابکی، رضا (1392)، «تبیین جایگاه زبان در تقویت مبانی، تصریح اهداف و توسعة وسایل تربیت»، دوفصل‌نامة پژوهش‌های آموزش و یادگیری، دورة 22، ش 7.
خدیر شربیان، شهرام و دیگران (1393)،Prospect 2 ، انگلیسی پایة هشتم دورة اول متوسطه، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
رستم‌بیک تفرشی، آتوسا و احمد رمضانی واسوکلائی (1391)، «نقش فرهنگ در آموزش زبان خارجی»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، دورة 12، ش 15.
رضایی، سعید و اشکان لطیفی (1394)، «بررسی و نقد مؤلفه‌های فرهنگی و هویت کتاب درسی زبان انگلیسی پایة اول متوسطه (هفتم)»، پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، دورة 15. ش 3.
غیاثیان، مریم، فرشته سراج، و مسعود بحرینی (1395)، «تحلیل محتوای کتاب درسی زبان انگلیسی پایة نهم براساس فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی»، فصل‌نامة مطالعات برنامة درسی ایران، دورۀ 11. ش 43.
مقدم، امیرزند و آریا گل‌خندان (1393)، ‌«بررسی و نقد کتاب زبان انگلیسی پایة هفتم از دیدگاه طرح درس فعالیت‌محور»، پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، دورۀ 14. ش 4.
میرزایی، عزیزالله و فرزانه طاهری (1394)، «بررسی و نقد کتاب انگلیسی هفتم از منظر مهارت دستوری: ارزیابی یک تغییر»، پژوهشنامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، دورة 15، ش 3.
 
Allwright, R. L. (1981), “What Do We Want Teaching Materials for? ”, ELT Journal, vol. 36, no. 1.
Bahar, H. B. and B. Zaman (2017), “Significance of Text Book Evaluation for The Purpose of Effective Second Language Acquisition”, IOSR Journal of Humanities and Social Science, vol. 12, no. 5.
Bardovi-Harlig, K. and B. S. Hartford (1990), “Congruence Innative and Nonnative Conversations: Status Balance in the Academic Advising Session”, Language Learning, no. 40.
Bell, J. and R. Gower (1998), Writing Course Materials for the World: A Great Compromise. Materials Development in Language Teaching, B. Tomlinson, Cambridge University Press.
Brown, D. (2000), Principles of Language Learning and Teaching, White Plains: Addison Wesley Longman.
Cathcart, L. R. (1989), “Curriculum Authentic Discourse and the Survival English”, TESOL Quarterly, vol. 23, no. 1.
Cunningsworth, A. (1995), Choosing Your Coursebook, Heinemann.
Dörnyei, Z. (2007), Research Methods in Applied Linguistics, Oxford University Press.
Dudley-Evans, T. and M. St. John (1998), Developments in ESP. A Multi-Disciplinary Approach, Cambridge University Press.
Ellis, R. (1997), “The Empirical Evaluation of Languageteaching Materials”, ELT Journal, vol. 51, no. 1.
Giddens, A. (1999), Runaway World: Risk, Hong Kong, Reith Lectures.
Hewings, M. and T. Dudley-Evans (1996), Evaluation and Course Design in EAP, Hemel Hempstead: Phoenix ELT.
Hutchinson, T. and E. Torres (1994), “The Textbook as Agent of Change”, ELT Journal, vol. 48, no. 4.
Kilickaya, F. (2004), “Guidelines To Evaluate Cultural Content in Textbooks”, The Internet TESL Journal, vol. 10, no. 12.
Kramsch, C. (1998), Language and Culture, Oxford University Press.
Lee, K-Y. (2009), “Treating Culture: What 11 High School EFL Conversation Textbooksin South Korea Do?”, English Teaching: Practice and Critique, vol. 8, no. 1.
Liu, K. (2016), “Prioritizing Criteria for Evaluating Cultural Contents in EFL Textbooks Through APH”, Journal of Language Teaching and Research, vol. 7, no. 5.
Richards, J. C. (2001), Curriculum Development in Language Teaching, Cambridge University Press.
Richards, J. C. and T. S. Rodgers (2001), Approaches And Methods in Language Teaching, Cambridge University Press.
Wei, Y. (2005), “Integrating Chinese Culture with TEFL in Chinese Classroom”, Sino-US English Teaching, vol. 2, no. 7.
Yule, G., T. Matthis, and M. Hopkins (1992), “On Reporting What Was Said”, ELT Journal, vol. 46, no. 3.