نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام‌نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام‌نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران،

3 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

4 دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه پیام‌نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران.

چکیده

باتوجه‌به لزوم ایجاد ارتباطات قوی بین صنعت و دانشگاه به‌منظور استفاده از نظریه‌های علمی در صنعت، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی ضروری است. هدف از مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب موردکاوی‌های مدیریت رفتار سازمانی است. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیش‌نهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. به‌طور کلی، از نظر بررسی شکلی اثر کیفیت شکلی آن خوب است. باوجوداین، نقاط ضعف شکلی اثر عبارت‌اند از: استفاده‌نکردن از نماد و نشان مشخصی از مدیریت رفتار سازمانی در طرح روی جلد کتاب و استفاده‌نکردن از جداول، نمودارها، و اشکال در داخل متن. به‌لحاظ محتوا، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی یکی از نقاط قوت اثر است، هرچند اثر نظم منطقی، انسجام محتوایی، و دقت محتوایی ندارد و به نقایص محتوایی دچار است. به‌طور کلی، تحلیل محتوای کتاب‌های علمی و دانشگاهی می‌تواند نقاط قوت و ضعف احتمالی آن‌ها را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا و شکل، متناسب با اهداف تعیین‌شده و اصول علمی، در اختیار برنامه‌ریزان و مؤلفان کتاب‌های دانشگاهی قرار دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review on the Book Case Studies of Organizational Behavior Management

نویسندگان [English]

  • Karim Esgandari 1
  • Shadi Orafaye Jamshidi 2
  • Elmira Shakeri 3
  • Sheida Orafaye Jamshidi 4

1 Assistant Professor, Department of Public Administration, Payame Noor University, O. BOX, 19395-3697 Tehran, Iran

2 PhD Student in Business Management, Payame Noor University,O. BOX, 19395-3697 Tehran, Iran

3 Department of Business Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

4 P.h.D Candidate in Economics, Payame Noor University, PO. BOX, 19395-3697, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Due to the need to establish strong links between industry and academia to use scientific theories in industry, the use of case study in the management of organizational behavior is necessary. The purpose of this paper is to review and critique the book Case Studies of Organizational Behavior Management. The method of evaluation and critique of this work is citation-analytical and in accordance with the model proposed by the Council for the Study of Humanities Texts and Books in the framework of general introduction, form and content study of the work. In general, in terms of the form of the work, the form quality of the work is good, despite these formal weaknesses of the work are: not using a specific symbol of management behavior in the design on the cover of the book, not using tables, charts and the bug is inside the text. In terms of content, the use of case study method in managing organizational behavior is one of the strengths of the effect. However, the work suffers from lack of logical order and content coherence, content inaccuracy, and content defects. In general, the analysis of the content of scientific and academic books can provide their possible strengths and weaknesses for the possible modification and change of content and form, in accordance with the set goals and scientific principles to the planners and authors of academic books.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Behavior Management
  • Case Study
  • Critique
  • Evaluation
  • Form and Content of the Work
افجه، سیدعلی‌اکبر و دیگران (1399)، «تحلیل ابعاد کلیدی رفتار سازمانی در پیاده‌سازی موفق مدیریت عملکرد کارکنان»، فصل‌نامۀ علمی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، ش 95.
الوانی، سیدمهدی و شمس‌السادات زاهدی (1390)، مباحث ویژه در مدیریت دولتی، تهران: دانشگاه پیام نور.
پیران‌نژاد، علی (1397)، موردکاوی‌های مدیریت رفتار سازمانی، تهران: دانشگاه تهران.
ترک‌زاده، جعفر و دیگران (1399)، «چهارچوب عوامل محیطی مؤثر در رفتار سازمانی دانشگاه»، فصل‌نامۀ مطالعات رفتار سازمانی، ش 1.
خاکی، غلام‌رضا (1395)، بررسی مسائل جاری سازمان و مدیریت: با رویکرد مورد‌نگاری و مورد‌کاوی، تهران: فوژان.
خردمند، مژگان و سودابه رادفر (1392)، قضایایی در رفتار سازمانی (آموزه‌های موردکاوی)، تهران: نورا.
رحیمی، صالح، سیدمحمد اعرابی، و مرجان فیاضی (1398)، «گونه‌شناسی استراتژی رفتار سازمانی»، پژوهش‌های مدیریت راه‌بردی، ش 75.
رضی، احمد (1388)، «شاخصه‌های ارزیابی و نقد کتاب‌های درسی دانشگاهی»، سخن سمت، س 14، ش 1.
رمضانی‌راد، فرزاد و دیگران (1399)، «اولویت‌بندی عوامل مؤثر در مدیریت رفتار سازمانی با تأکید بر اصول و ارزش‌های اخلاقی در صنعت بانک‌داری»، فصل‌نامۀ اخلاق در علوم و فناوری، ش 2.
سلیمان‌زادۀ نجفی، نیره‌السادات و دیگران (1392)، «ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش مقالات نقد کتاب درسی دانشگاهی»، فصل‌نامۀ علمی ـ پژوهشی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، ش 31.
سمیعی گیلانی، احمد (1392)، نگارش و ویرایش، تهران: سمت.
شقاقی، مهدی (1399)، «نقدی بر کتاب اخلاق حرفه‌ای در کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، ش 10.
شموسی، نعمت‌الله (1381)، «استناد به منابع الکترونیک در مقالات علمی»، فصل‌نامۀ اطلاع‌رسانی، ش 3 و 4.
صادقی فسایی، سهیلا و ایمان عرفان‌منش (1394)، «مبانی روش‌شناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی»، راه‌برد فرهنگ، ش 29.
صمدی، پروین (1399)، «نقدی بر کتاب روش‌ها و فنون تدریس»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، ش 10.
طاهری عطار، غزاله و محمدعلی حسنی‌ نیک (1399)، «نقدی بر کتاب حقوق اداری»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، ش 11.
عبداللهی، حسین (1399)، «نقد و تحلیل محتوای کتاب راه‌نمای تدریس در دانشگاه‌ها»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، ش 10.
علوی، بابک (1397)، رفتار سازمانی تحلیلی؛ بیست روایت از تجارب سازمان‌های ایرانی، تهران: لوح فکر.
قاسمی، حمید (1399)، «نقد کتاب مبانی بازاریابی ورزشی»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، ش 10.
گودرزی، غلام‌رضا (1398)، موردکاوی در مدیریت صنعتی، تهران: سمت.
لطیفی، میثم (1399)، «روش موردکاوی به‌مثابۀ الگوی آموزش دلالت‌هایی برای تبیین مکتب شهید سلیمانی»، نشریۀ علمی مدیریت اسلامی، ش 4.
مقیمی، سیدمحمد (1386)، «روش موردکاوی و کاربردهای آن در علوم انسانی»، روش‌شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، ش 50.
همدانی، مصطفی (1393)، «نقد کتاب ارتباط‌شناسی»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، ش 33.
 
Bonney, K. M. (2015), “Case Study Teaching Method Improves Student Performance and Perceptions of Learning Gains”, Journal of Microbiology & Biology Education, vol. 16, no. 1.
Borkowski, N. and G. J. Deckard (2014), Case Studies in Organizational Behavior and Theory for Health Care, Ascend Learning Company.
Dul, J. and T. Hak (2008), Case Study Methodology in Business Research, Elsevier.
Hajja Ristianti, D., G. P. Jaya, and I. Fathurrochman (2020), “Organizational Behavior Management through Group Counseling Discussions as a Radicalism Preventive Effort”, Journal Konseling dan Pendidikan, vol. 8.
Khoury, G. C. and M. C. Khoury (2014), Cases on Management and Organizational Behavior in an Arab Context, United States: Business Science Reference.
Lucas, P., J. Fleming, and J. Bhosale (2018), The Utility of Case Study as a Methodology for Work-Integrated Learning Research.
Manimala, M. J., V. Vijaya, and Ajit Chakravarti (2019), Cases in Organizational Behaviour: Perspectives from the New-Gen Workplace, SAGE.
Minniti, L. F. S. et al. (2017), “The Use of Case Studies as a Teaching Method in Brazil”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol. 237.
Pathiranage, Y. L., L. V. K. Jayatilake, and R. Abeysekera  (2020), “Case Study Research Design for Exploration of Organizational Culture Towards Corporate Performance”, Review of International Comparative Management, vol. 21, no. 3.
Ridder, Hans-Gerd (2017), “The Theory Contribution of Case Study Research Designs”, Business Research, no. 10.
Seijts, G. H. (2005), Cases in Organizational Behavior (The Ivey Casebook Series), SAGE.