نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد سینما؛ دانشگاه هنر تهران

2 مربی و عضو هیئت علمی گروه سینما دانشگاه هنر

چکیده

«رئالیسم» که از قرن نوزدهم میلادی در ادبیات و نقاشی پدیدار شد و تا امروز نیز ادامه دارد جریانی قدرت‌مند از مادی‌شدن هنر است. هنرمند رئالیست منطق و روابطی در اثر هنری خلق می‌کند که از دانش‌های جدید و روابط اجتماعی حاکم بر جامعة مدرن برآمده است. ازسویی، سینما به‌عنوان هنر دوران مدرن، باتوجه‌به ویژگی ثبت تصویر، با رئالیسم نزدیکی و پیوند عمیقی دارد که از همان نخستین آثار سینمایی برادران لومیر این ویژگی هویدا بود. با افزوده‌شدن صدا و رنگ به فیلم‌های صامت اولیه این پیوند عمیق‌تر شد. از اواسط قرن بیستم، گرایش به واقع‌نمایی اجتماعی افزایش یافت که در آثار نئورئالیست‌های ایتالیا و آرای آندره بازن به‌خوبی خود را نشان می‌دهد. مقالة پیش‌رو، بررسی کتاب ره‌یافتی به رئالیسم، سینما، و بیان مفاهیم دینی، نوشتة وحید حیاتی، است که ظرفیت رئالیسم سینمایی را برای بیان مفاهیم دینی بررسی کرده است و به تمایز رئالیسم معمول در سینما که در جنبش نئورئالیسم به اوج خود می‌رسد و شکلی از رئالیسم سینمایی می‌پردازد که به‌اعتقاد نویسندة کتاب برای بیان مفاهیم دینی مناسب است. در این مقاله، نظریات مهم دربارة مفهوم رئالیسم دینی، که به‌اعتقاد او در آثار مجید مجیدی و به‌خصوص بچه‌های آسمان متجلی می‌شود، بررسی شده و به نقد دیدگاه او دربارة شباهت مفهوم رئالیسم دینی و رئالیسم سینمایی و تفاوت آن‌ها از منظر معرفت‌شناسانه پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review on the Book An Approach to Realism, Cinema and the Expression of Religious Concepts

نویسندگان [English]

  • Ali Khorashadi 1
  • Dariush Esmaeili 2

1 MA of Cinema, Art University of Tehran, Tehran, Iran

2 Faculty Member of the Cinema Department, Art University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

Realism is a powerful materialization of art that appeared in 19th century in literature and painting and is still ongoing. A realism artist creates logic and relations in a work of art that comes from new sciences and social relations related to modern society. Meanwhile, Cinema as modern era art has close connections with realism for image recording and we know that from the earliest films of Lumiere brothers. with the addition of sound and color to basic silent movies, this relation continued and from mid 20th-century attitudes for social realism were increased which was reflected in works of Iitalian Neorealists and “Andre Bazin” theories. This article is a survey of the book An Approach to Realism, Cinema and the Expression of Religious Concepts that was written by Vahid Hayati that surveyed the capacities of cinema realism to express religious concepts and it is about distinguishing the common realism that reaches its climax at Neorealism movement, and a form of realism that is common to express religious concepts. In this article, Hayati’s opinions about the religious realism concept were shown. He believes this manifested in the works of Majid Majidi and especially “Children of Heaven”. It criticized his point of view about similarities between realism in Islamic and religious concepts and cinematic concept and differences based on epistemology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Neorealism
  • Religious Realism
  • Bicycle Thieves
  • Children of Heaven
  • Epistemology
آوینی، سیدمرتضی (1390)، آینة جادو، تهران: واحه.
بازن، آندره (1386)، سینما چیست؟، ترجمة محمد شهبا، تهران: هرمس.
حسامی‌فر، عبدالرزاق (1384)، «فلسفة اسلامی و ایدئالیسم»، نشریة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، پیاپی 194.
حیاتی، وحید (1397)، ره‌یافتی به رئالیسم، سینما، و بیان مفاهیم دینی، قم: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، ادارۀ کل پژوهش‌های اسلامی رسانه.
خسروپناه، عبدالحسین (1388)، نظام معرفت‌شناسی صدرایی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1390)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، تهران: صدرا.
لاندسمن، چارلز (1390)، درآمدی بر معرفت‌شناسی، ترجمۀ مهدی مطهری، قم: معارف.
مددپور، محمد (1387)، حکمت انسی، تهران: سورة مهر.
مددپور، محمد (1387)، دین و سینما، تهران: سورة مهر.