پژوهشی زبان و ادبیات عربی
نقد ساختاری و محتوایی کتاب الادب العربی الحدیث؛ مدارسه وفنونه وتطوره وقضایاه ونماذج منه (ادبیات معاصر عربی؛ بررسی مکاتب، فنون ادبی و سیر تحول آن با ذکر نمونه‌هایی از نظم و نثر)

عبدالعلی آل بویه لنگرودی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 1-21

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.35743.2203

چکیده
  ادبیات معاصر عربی به‌دلیل سهم مهمی که در انتقال فرهنگ و اندیشۀ معاصر عرب دارد، جایگاه ویژه‌‌ای را در برنامۀ درسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی در دانشگاه‌‌های ایران به‌خود اختصاص داده است، به‌طوری‌که برای آشنایی با ادبیات معاصر عربی، دروس مختلفی در مقاطع تحصیلی تحت عناوین متون نظم و نثر معاصر عربی ارائه شده است. هم‌چنین،‌‌ به‌منظور ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
افق انتظار خوانندۀ ضمنی بررسی انتقادی کتاب نظریات القراءة والتأویل الأدبی وقضایاها (نظریه‌‌های خواندن، تأویل ادبی، و مسائل آن)

امید ایزانلو

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 23-46

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.39573.2478

چکیده
  نقد خواننده‌‌محور از رویکردهای جدید نقد به‌شمار‌‌ می‌‌رود که تلاش دارد با پرداختن به مخاطب و خواننده، متون ادبی را از زاویۀ جدیدی بررسی کند. زایش این نظریه نتیجۀ تلاقی ادیب‌‌محوری و متن‌‌محوری بوده است و به‌‌روز‌بودن آن به‌نوعی خود مبیّن ضرورت پرداختن به آن است که حسن مصطفی سحلول با نوشتن کتاب نظریات القراءة والتأویل الأدبی ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
آسیب‌‌شناسی برنامۀ درسی رشتۀ «آموزش زبان عربی» مطالعۀ موردی: دانشگاه فرهنگیان

هدایت الله تقی زاده

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 47-73

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38754.2404

چکیده
  برنامه‌ریزان آموزشی همواره به‌دنبال‌‌ بازنگری محتوای برنامه‌های درسی‌اند. برنامۀ درسی «آموزش زبان عربی» سال 1395 توسط دانشگاه فرهنگیان بازنگری و جای‌گزین برنامۀ درسی «دبیری زبان و ادبیات عربی» شد. نظر به تأثیری که برنامۀ درسی در ارتقای سطح دانش، مهارت، و نگرش دانشجومعلمان دارد، بررسی آن ضروری است. ازاین‌رو، پژوهش ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
آسیب‌‌شناسی ترجمۀ کتاب النقد الادبی اصوله ومناهجه از منظر انتقال اطلاعات؛ براساس نظریۀ کاترینا رایس (اصول و شیوه‌‌های نقد ادبی)

حسام حاج مؤمن سیچانی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 75-101

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.39662.2487

چکیده
  این پژوهش به بررسی ترجمۀ محمد باهر از کتاب النقد الادبی اصوله و مناهجه،‌‌ اثر سیدقطب، از منظر انتقال اطلاعات می‌‌پردازد. مسئله این است که در ترجمۀ کتاب مذکور مهم‌ترین چالش‌‌های انتقال اطلاعات چیست؟ عملکرد مترجم از منظر انتقال اطلاعات در چه محورهایی و چرا دچار آسیب شده است؟ روش مطالعه توصیفی ـ تحلیلی است. ابتدا کتاب عربی با ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد کتاب الموجز فی المنهج البحث العلمی فی التربیة والعلوم الانسانیة (مختصری از روش تحقیق علمی در علوم تربیتی و علوم انسانی)

عبدالرزاق رحمانی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 103-124

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.39190.2441

چکیده
  روش تحقیق از دروس بنیادی است که در دهه‌های اخیر رشد مناسبی کرده و مورداقبال خوبی قرار گرفته است، اما متأسفانه، بااین‌که امروزه بر روش تحقیق و به‌کارگیری صحیح آن در حوزه‌های مختلف علوم تأکید می‌شود، با بی‌توجهی و کم‌تر پرداخته‌شدن به این مبحث و شیوه‌ها و اصول آن در تحقیقات دانشجویی مواجهیم. ازآن‌جاکه اغلب دانشگاه‌ها به پژوهش ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات عربی
نقد و ارزیابی کتاب مداخل تعلیم اللغة العربیة: رؤیة تحلیلیة (رویکردهای آموزش زبان عربی: نگرشی تحلیلی)

ساجد زارع

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 125-144

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38216.2354

چکیده
  چکیدهآموزش زبان عربی در سال‌های اخیر در داخل و خارج از کشور موردتوجه پژوهش‌گران بسیاری قرار گرفته است و در این زمینه تاکنون کتاب‌ها‌‌ی زیادی به‌رشتۀ تحریر درآمده است؛ از جملة این کتاب‌ها‌‌ می‌توان به کتاب مداخل تعلیم اللغة العربیة: رؤیة تحلیلیة به‌تألیف گروهی از نویسندگان اشاره کرد. این کتاب به برخی از جدیدترین و مهم‌ترین ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات فارسی
نگاه انتقادی به سرفصل درس «نگارش خلاق» دانشگاه فرهنگیان

فاطمه جعفری کمانگر

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 145-161

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.32176.1940

چکیده
  سرفصل درسی به‌عنوان راه‌نما و تعیین‌کنندۀ خط‌مشی هر درس درکنار راه‌بردها، فنون، و روش‌های تدریس نقش مهمی را در رسیدن به اهداف و شایستگی‌های آن درس ایفا می‌کند. «نگارش خلاق» یکی از دروس عمومی مختص دانشگاه‌ فرهنگیان است که با هدف ایجاد توانایی نگارش روان و خلاقانه در برنامۀ درسی این دانشگاه گنجانده ‌شده‌ است و انتظار ‌می‌رود ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات فارسی
بررسی کتاب پژوهشی جامعه‌شناختی در نثر داستانی جدید فارسی و آسیب‌شناسی ترجمۀ آن

قدسیه رضوانیان

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 163-186

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.29765.1744

چکیده
  کتاب پژوهشی جامعه‌شناختی در نثر داستانی جدید فارسی، اثر رضا نواب‌پور،[i] یکی از دقیق‌ترین کتاب‌های تحلیل ادبیات داستانی معاصر ایران است. نویسنده با بررسی دیالکتیک ادبیات و تاریخ، از مشروطه تا انقلاب 1357، نه‌تنها رخدادهای کلان تاریخ‌ساز، بلکه وقایع ریز سیاسی و چگونگی اثرگذاری آن بر ادبیات داستانی را با نگاه ژرف انتقادی بررسیده ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات فارسی
تصحیح دو بیت از شاهنامۀ جلال خالقی ‌مطلق

علی سلیمانی؛ محمد فولادی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 187-204

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38659.2394

چکیده
  بسیاری از فرهنگ‌نویسان، شارحان، و مصححان شاهنامه واژه‌های «جُناغ» و «جُنا» را یک واژه تلقی کرده و از آن‌ها به‌‌جای یک‌دیگر استفاده کرده‌اند. حال‌آن‌که توجه به بافت موقعیتی، نشانه‌های درون‌‌متنی، و نگاهی جامع بر ابیاتی که این دو واژه در آن‌ها آمده است مشخص می‌کند‌ که در شاهنامۀ فردوسی، این دو واژه یکی نیستند، ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات فارسی
بررسی کتاب برآمدن ژانر خلقیات در ایران

مریم شریف نسب

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 205-226

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.37770.2328

چکیده
  برآمدن ژانر خلقیات در ایران نوشتة ابراهیم توفیق، سیدمهدی یوسفی، حسام ترکمان، و آرش حیدری با ایده‌ای خوب تلاش می‌کند محتواهای موجود درباب خلقیات ایرانیان را از دورة مشروطه تا سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بررسی و دسته‌بندی و ارکان و اجزای یک «ژانر» را از آن استخراج کند. این مقاله با روش اسنادی ـ انتقادی تلاش کرده است ...  بیشتر

پژوهشی زبان و ادبیات فارسی
نقدی بر تصحیح کتاب روح‌الارواح فی شرح اسماء الملک‌الفتاح

محمد مهدی معلمی؛ سیدعلی قاسم زاده

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 227-252

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.32904.1974

چکیده
  روح‌الارواح فی شرح اسماء الملک‌الفتاح، نوشتة شهاب‌الدین ابوالقاسم احمد‌بن منصور سمعانی (487-534 ق)، کهن‌ترین اثر مستقل در شرح اسماءالله به زبان فارسی است که در برخی از آثار ادبی و عرفانی، ازجمله کشف‌الاسرار میبدی، تأثیر مستقیم گذاشته است. نثر این کتاب روان،‌ سلیس، و درعین‌حال شاعرانه است و گاه برای بیان مفاهیم عرفانی از نثری آهنگین ...  بیشتر

پژوهشی هنر
معماری ایران/ ایرانی یا طراحی سلطان و معمار: پرسش از امکان تبیین جمع‌گرا در تاریخ هنر؛ براساس نقد کتاب Rage and Denials. Collectivist Philosophy, Politics, and Art Historiography, 1890-1947 (خشم و انکارها: فلسفۀ جمع‌گرا، سیاست، و تاریخ‌نگاری هنر، ۱۸۹۰- ۱۹۴۷) از برانکو میترویچ

زینب تمسکی؛ مهرداد قیومی بیدهندی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 253-276

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38552.2385

چکیده
  مورخ هنر و معماری به‌تصریح، تلویح، آگاهانه، یا ناآگاهانه در کار تفسیر خود رویکردی جمع‌گرا یا فردگرا دارد. خشم‌ و انکارهای برانکو میترویچ یگانه منبعی است که مستقل و از منظری فلسفی ـ تاریخی به تبیین در تاریخ‌نگاری هنر می‌پردازد و با تکیه بر واقع‌گرایی، تبیین جمع‌گرا را ناموجه می‌شمارد. در این مقاله، استدلال‌های متنوع میترویچ ...  بیشتر

پژوهشی هنر
بررسی کتاب ره‌یافتی به رئالیسم، سینما، و بیان مفاهیم دینی

علی خراشادی؛ داریوش اسماعیلی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 277-294

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.36008.2216

چکیده
  «رئالیسم» که از قرن نوزدهم میلادی در ادبیات و نقاشی پدیدار شد و تا امروز نیز ادامه دارد جریانی قدرت‌مند از مادی‌شدن هنر است. هنرمند رئالیست منطق و روابطی در اثر هنری خلق می‌کند که از دانش‌های جدید و روابط اجتماعی حاکم بر جامعة مدرن برآمده است. ازسویی، سینما به‌عنوان هنر دوران مدرن، باتوجه‌به ویژگی ثبت تصویر، با رئالیسم نزدیکی ...  بیشتر

پژوهشی هنر
نقد، ترجمه و تحلیل کتاب النغم: روایت یحیی‌بن النمجم از اسحاق موصلی

احسان ذبیحی فر؛ سید شاهین محسنی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 295-320

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.34933.2163

چکیده
  این مقاله به نقد، ترجمه، شرح، و تحلیل کتاب النغم، اثر ارزش‌مند و کوتاه یحیی‌بن المنجم، دانشمند قرن سوم هجری اختصاص دارد که در آن روایت اسحاق موصلی از «مکتب غنا قدیم» آورده شده است. این رساله از قدیمی‌ترین آثار در موسیقی نظری است که شیوۀ تحلیلی دارد و درعین‌حال، به سنت شفاهی و عملی موسیقی نزدیک است و با سنت ریاضیاتی ـ فلسفی ...  بیشتر

پژوهشی هنر
بررسی انسان‌نگاره‌های نسخة خطی عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات (مطالعۀ موردی نسخة خطی عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات کتاب‌خانة مرکزی آستان قدس رضوی)

سارا صادقی نیا

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 321-348

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.37024.2285

چکیده
  درمیان گنجینة نسخ خطی کتاب‌خانة مرکزی آستان قدس رضوی، نسخة مصور عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات محمد قزوینی خودنمایی می‌کند. پژوهش پیش‌رو، از میان سه نسخة مصور موجود در کتاب‌خانة آستان قدس، نسخة 35212 را انتخاب و از میان نگاره‌ها، نگاره‌های انسانی آن را بررسی و واکاوی کرده است. در نسخة منتخب، 23 نگاره متعلق به انسان‌نگاره‌ها هستند ...  بیشتر

پژوهشی هنر
تحلیل و بررسی کتاب عکاسی؛ هنر میان‌مایه

مرتضی صدیقی‌فرد؛ هدیه خزایی؛ مهدی مقیم‌نژاد

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 349-370

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.37870.2376

چکیده
  این پژوهش به‌دنبال تحلیل و بررسی کتاب عکاسی؛ هنر میان‌مایه به ‌روشی ساختارمند است که بخش‌های مختلف کتاب را با روشی توصیفی ـ تحلیلی از منظرهای مختلف بررسی می‌کند. این پژوهش با بررسی خاستگاه کتاب و میزان اثرگذاری مطالب آن پس از گذشت بیش از نیم قرن از تألیفش، با مدنظر قراردادن نسخة ترجمة فارسی، فواید و کاستی‌های آن را بررسی می‌کند. ...  بیشتر

پژوهشی هنر
صورت‌بندی اصول هفت‌گانۀ هنر ایرانی؛ نقدی بر کتاب هفت اصل تزئینی هنر ایران

علیرضا طاهری؛ رویا ظریفیان

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 371-393

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.33217.2010

چکیده
  این نوشتار، که پژوهشی توصیفی و تحلیلی است و داده‌های کیفی آن به‌شیوۀ تحقیق کتاب‌خانه‌ای جمع‌آوری شده، با هدف بررسی تحولات سبکی هنر ایران پس از حملۀ مغول سامان یافته است و نگارندگان تلاش دارند ضمن نقد و بررسی کتاب هفت اصل تزئینی هنر ایران، نوشتۀ یعقوب آژند، به این پرسش اساسی پاسخ دهند که چرا در مکتب قزوین دورۀ صفوی از نقوش هفت‌گانۀ ...  بیشتر

پژوهشی هنر
معمار سنان به روایت تذکرةالبنیان و تذکرةالابنیه نقدی بر کتاب خاطرات معمار سنان

لیلا غفاری؛ جمال عرب زاده

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 395-411

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.28035.1649

چکیده
  هویت فرهنگی یک جامعه مولود عوامل متعددی چون دین، آداب و سنن، هنر، و به‌طور خاص معماری است که وجه کاربردی آن در زندگی موجب اهمیت آن در شکل‌گیری تمدن‌های باشکوهی مانند اسلام شده است. ازآن‌جاکه بروز و ظهور عینی این تمدن در قالب سازه‌های هنری ارزش‌مند مرهون دانش و مهارت معمارانی برجسته هم‌چون سنان عبدالمنان است، بررسی نوشتارهای برجای‌مانده ...  بیشتر

پژوهشی هنر
بررسی میزان اهداف تربیت هنری در محتوای کتاب فرهنگ و هنر پایۀ هشتم (مطالعۀ موردی: دیدگاه دبیران تخصصی فرهنگ و هنر شیراز در سال تحصیلی 1397 - 1398)

مریم فتحی؛ اشکان رحمانی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 413-440

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.37047.2287

چکیده
  در این پژوهش اهداف تربیت هنری در محتوای کتاب فرهنگ و هنر پایۀ هشتم بررسی شده است. اهداف تربیت هنری موردبررسی شامل تولید هنری، زیباشناسی، نقد هنری، و تاریخ هنر است که میزان کاربرد این اهداف و نوع آن‏ها در قسمت‏های مختلف کتاب مشخص شده است. سؤال اصلی این است: اهداف تربیت هنری به‌کاربرده‌شده در محتوای کتاب فرهنگ و هنر پایۀ هشتم به چه ...  بیشتر

پژوهشی هنر
مطالعه‌ای انتقادی بر کتاب سبک استعلایی در سینما، اوزو، برسون، درایر

محمد جواد گهربخش؛ شهاب اسفندیاری؛ پدرام رستمی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 441-465

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38782.2408

چکیده
  کتاب سبک استعلایی در سینما، اوزو، برسون، درایر از پل شریدر، منتقد، نویسنده، و کارگردان شهیر آمریکایی، از معدود کتاب‌هایی است که در آن رابطۀ سینما، دین، و ویژگی‌های مرتبط با آن فراتر از حوزه‌هایی مانند نشانه‌شناسی بررسی شده است. این کتاب در سال 1382 با ترجمۀ محمد گذرآبادی در ایران چاپ شد. ویرایش دوم کتاب در سال 2018 به بازار عرضه شد که ...  بیشتر