علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
نقد ساختاری و محتوایی کتاب الأدب العربی الحدیث؛ مدارسه وفنونه وتطوره وقضایاه ونماذج منه (ادبیات معاصر عربی؛ بررسی مکاتب، فنون ادبی و سیر تحول آن با ذکر نمونه هایی از نظم و نثر)

عبدالعلی آل بویه لنگرودی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 1-22

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.35743.2203

چکیده
  ادبیات معاصر عربی به دلیل نقش مهمی که در انتقال فرهنگ و اندیشه معاصر عرب دارد، جایگاه ویژه­ای را در برنامه درسی رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاه­های ایران به خود اختصاص داده است. به طوری که برای آشنایی با ادبیات معاصر عربی، دروس مختلفی در مقاطع مختلف تحصیلی تحت عناوین متون نظم و نثر معاصر عربی ارائه شده است و همچنین به منظور تحقق ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
افق انتظار خواننده ضمنی بررسی انتقادی کتاب «نظریات القراءة والتأویل الأدبی وقضایاها» (نظریه‌های خواندن، تأویل ادبی و مسائل آن)

امید ایزانلو

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 23-47

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.39573.2478

چکیده
  نقد خواننده ­محور از رویکردهای جدید نقدی به شمار می­ رود که تلاش دارد با پرداختن به مخاطب و خواننده، متون ادبی را از زاویه جدیدی بررسی کند. زایش این نظریه نتیجه تلاقی ادیب­ محوری و متن­ محوری بوده است و به­روز بودن آن، به نوعی خود مبیّن ضرورت پرداختن به آن می­ باشد که حسن مصطفی سحلول با نوشتن کتاب «نظریات القراءة والتأویل ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
آسیب‌شناسی برنامۀ درسی رشتۀ «آموزش زبان عربی» مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان

هدایت الله تقی زاده

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 49-76

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38754.2404

چکیده
  برنامه­ریزان آموزشی همواره به دنبال بازنگری محتوای برنامه­های درسی هستند. برنامۀ درسی «آموزش زبان عربی» سال 1395، توسط دانشگاه فرهنگیان بازنگری و جایگزین برنامۀ درسی «دبیری زبان و ادبیات عربی» گردید. نظر به تأثیری که برنامۀ درسی برارتقای سطح دانش، مهارت ونگرش دانشجومعلمان دارد، بررسی آن ضروری است؛ از این­رو پژوهش ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
آسیب‌شناسی ترجمۀ کتاب النقد الأدبی أصوله و مناهجه از منظر انتقال اطلاعات؛ براساس نظریۀ کاترینا رایس (اصول و شیوه‌های نقد ادبی)

حسام حاج مؤمن سیچانی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 77-103

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.39662.2487

چکیده
  این پژوهش به بررسی ترجمۀ محمد باهر از کتاب «النقد الأدبی أصوله و مناهجه» اثر سیدقطب، از منظر انتقال اطلاعات می­ پردازد. مسأله این است: در ترجمۀ کتاب مذکور، مهم­ترین چالش­ های انتقال اطلاعات چیست؟ و عملکرد مترجم از منظر انتقال اطلاعات در چه محورهایی و چرا دچار آسیب شده است؟ روش مطالعه توصیفی–تحلیلی است؛ ابتدا کتاب عربی ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد کتاب الموجز فی المنهج البحث العلمی فی التربیة و العلوم الإنسانیة (مختصری از روش تحقیق علمی در علوم تربیتی و علوم انسانی)

عبدالرزاق رحمانی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 105-127

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.39190.2441

چکیده
  روش تحقیق از دروس بنیادی است که  در دهه‌های اخیر رشد مناسبی داشته و مورد اقبال خوبی قرار گرفته؛ اما متاسفانه با وجود تأکیدی که امروزه بر روش تحقیق و به کارگیری صحیح آن در حوزه‌های مختلف علوم وجود دارد، شاهد بی‌توجهی و کمتر پرداخته شدن به این مبحث و شیوه‌ها و اصول آن در تحقیقات دانشجویی هستیم. از آنجا که اغلب دانشگاه­ها به پژوهش ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی
نقد و ارزیابی کتاب مداخل تعلیم اللغة العربیة: رؤیة تحلیلیة (رویکردهای آموزش زبان عربی: نگرشی تحلیلی)

ساجد زارع

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 129-149

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38216.2354

چکیده
  آموزش زبان عربی در سال­های اخیر در داخل و خارج از کشور مورد توجه پژوهشگران بسیاری قرار گرفته است و در این زمینه تاکنون کتاب­های زیادی به رشتة تحریر در آمده است؛ از جملة این کتاب­ها می­توان به کتاب مداخل تعلیم اللغة العربیة: رؤیة تحلیلیة به تالیف گروهی از نویسندگان  اشاره کرد. این کتاب به برخی از جدیدترین و مهم­ترین رویکردهای ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات فارسی
نگاه انتقادی به سرفصل درس نگارش خلاق دانشگاه فرهنگیان

فاطمه جعفری کمانگر

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 151-169

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.32176.1940

چکیده
  سرفصل درسی به عنوان راهنما و تعیین کننده‌ی خط مشی هر درس، در کنار راهبردها، فنون و روش‌های تدریس، نقش مهمی در رسیدن به اهداف و شایستگی‌های هر درس ایفامی‌کند. نگارش خلاق یکی از دروس عمومی مختص دانشگاه‌فرهنگیان است که با هدف ایجاد توانایی نگارش روان و خلاقانه، در برنامه‌ی درسی این دانشگاه گنجانده‌شده‌است و انتظار‌می‌رود سرفصلی ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات فارسی
بررسی کتاب پژوهشی جامعه‌شناختی در نثر داستانی جدید فارسی و آسیب‌شناسی ترجمه آن

قدسیه رضوانیان

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 171-195

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.29765.1744

چکیده
  کتاب پژوهشی جامعه ­شناختی در نثر داستانی جدید فارسی، اثر رضا نواب­پور یکی از دقیق­ ترین کتاب­ های تحلیل ادبیات داستانی معاصر ایران است. نویسنده  با بررسی دیالکتیک ادبیات و تاریخ، از مشروطه تا انقلاب 1357، نه تنها رخدادهای کلان تاریخ­ساز، بلکه وقایع ریز سیاسی و چگونگی اثرگذاری آن بر ادبیات داستانی را با نگاه ژرف انتقادی بررسیده ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات فارسی
تصحیح دو بیت از شاهنامۀ جلال خالقی‌مطلق

علی سلیمانی؛ محمد فولادی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 197-215

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38659.2394

چکیده
  بسی از فرهنگ‌نویسان، شارحان و مصححان شاهنامه واژه‌های «جُناغ» و «جُنا» را یک واژه تلقی کرده و از آنها به‌‌جای یکدیگر استفاده کرده‌اند. حال آنکه توجه بر بافت موقعیتی، نشانه­های درون‌‌متنی و نگاهی جامع بر ابیاتی که این دو واژه در آن آمده، مشخص می‌سازد که در شاهنامۀ فردوسی این دو واژه، یک واژه نیستند بلکه دو واژۀ مختلف ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات فارسی
بررسی کتاب برآمدن ژانر خلقیات در ایران

مریم شریف نسب

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 217-240

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.37770.2328

چکیده
  برآمدن ژانر خلقیات در ایران نوشتة ابراهیم توفیق، سیدمهدی یوسفی، حسام ترکمان و آرش حیدری با ایده‌ای خوب تلاش می‌کند محتواهای موجود در باب خلقیات ایرانیان را از دورة مشروطه تا سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بررسی و دسته‌بندی کرده، ارکان و اجزای یک «ژانر» را از آن استخراج نماید. این مقاله با روش اسنادی- انتقادی تلاش کرده ...  بیشتر

علمی- پژوهشی زبان و ادبیات فارسی
نقدی بر تصحیح کتاب روح‌الارواح فی شرح اسماء الملک الفتاح

محمد مهدی معلمی؛ سیدعلی قاسم زاده

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 241-267

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.32904.1974

چکیده
  روح‌الارواح فی شرح اسماء الملک الفتاح نوشتة شهاب‌الدین ابوالقاسم احمدبن منصور سمعانی(487ـ534ق) کهن‌ترین اثر مستقل در شرح اسماءالله به زبان فارسی است که بر روی برخی از آثار ادبی و عرفانی ازجمله کشف‌الاسرار میبدی تاثیر مستقیم گذاشته است. نثر این کتاب روان،‌ سلیس، و در عین حال شاعرانه است و گاه برای بیان مفاهیم عرفانی از نثری آهنگین ...  بیشتر

علمی- پژوهشی هنر
معماری ایران/ایرانی یا طراحی سلطان و معمار: پرسش از امکان تبیین جمع‌گرا در تاریخ هنر؛ بر اساس نقد کتاب Rage and Denials. Collectivist Philosophy, Politics, and Art Historiography, 1890-1947 (خشم و انکارها: فلسفه جمع‌گرا، سیاست و تاریخ‌نگاری هنر (۱۸۹۰- ۱۹۴۷)) از برانکو میترویچ

زینب تمسکی؛ مهرداد قیومی بیدهندی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 269-293

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38552.2385

چکیده
  مورخ هنر و معماری، به‌تصریح یا تلویح و دانسته یا ناآگاه، در کار تفسیر خود رویکردی جمع‌گرا یا فردگرا دارد. خشم‌ و انکارهای برانکو میترویچ، یگانه منبعیست که مستقلا و از منظری فلسفی ـتاریخی به تبیین در تاریخ‌نگاری هنر می‌پردازد و با تکیه بر واقع‌گرایی، تبیین جمع‌گرا را ناموجه می‌شمارد. در این مقاله استدلال‌های متنوع میترویچ استخراج ...  بیشتر

علمی- پژوهشی هنر
بررسی کتاب رهیافتی به رئالیسم، سینما و بیان مفاهیم دینی

علی خراشادی؛ داریوش اسماعیلی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 295-314

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.36008.2216

چکیده
  «رئالیسم» که از قرن19میلادی در ادبیات و نقاشی پدیدار شد و تا امروز نیز ادامه دارد، جریانی قدرتمند از مادی شدن هنراست. هنرمند رئالیست، منطق و روابطی در اثر هنری خلق می‌کند که برآمده از دانش‌های جدید و روابط اجتماعی حاکم بر جامعة مدرن است. از سویی سینما به عنوان هنر دوران مدرن با توجه به ویژگی ثبت تصویر با رئالیسم نزدیکی و پیوند ...  بیشتر

علمی- پژوهشی هنر
نقد، ترجمه و تحلی کتاب النغم: روایت یحیی بن‌النمجم از اسحاق موصلی

احسان ذبیحی فر؛ سید شاهین محسنی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 315-341

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.34933.2163

چکیده
  مقالۀ حاضر اختصاص دارد به نقد، ترجمه، شرح و تحلیل کتاب النغم اثر ارزشمند و کوتاهِ یحیی‌بن المنجم دانشمند قرن سوم هجری، که در آن روایت اسحاق موصلی از «مکتب غناء قدیم» آورده شده است. این رساله جزو قدیمی‌ترین آثار در موسیقی نظری است که شیوۀ تحلیلی دارد و درعین‌حال به سنت شفاهی و عملیِ موسیقی نزدیک است و با سنت ریاضیاتی- فلسفی که ...  بیشتر

علمی- پژوهشی هنر
بررسی انسان نگاره‌های نسخه خطی عجایب‌المخلوقات و غرایب‌الموجودات (مطالعه موردی نسخه خطی عجایب‌المخلوقات و غرایب‌الموجودات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی)

سارا صادقی نیا

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 343-370

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.37024.2285

چکیده
  در میان گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، نسخه مصور عجایب­المخلوقات و غرایب­الموجودات محمد قزوینی خودنمایی می­کند. از میان سه نسخه مصور موجود در کتابخانه آستان قدس، پژوهش پیش­رو، نسخه 35212، را انتخاب و از میان نگاره­ها، نگاره­های انسانی آن را مورد بررسی و واکاوی قرار داده­است. در نسخه منتخب 23 نگاره، متعلق به ...  بیشتر

علمی- پژوهشی هنر
تحلیل و بررسی کتاب عکاسی؛ هنر میان‌مایه

مرتضی صدیقی‌فرد؛ هدیه خزایی؛ مهدی مقیم‌نژاد

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 371-393

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.37870.2376

چکیده
  پژوهش حاضر به دنبال تحلیل و بررسی کتاب «عکاسی؛ هنر میان‌مایه» به روشی ساختارمند است که با روشی توصیفی-تحلیلی بخش‌های مختلف کتاب را از منظرهای مختلف بررسی می‌نماید. این پژوهش با بررسی خاستگاه اثر و میزان تاثیرگذاری مطالب آن پس از گذشت بیش از نیم قرن از تالیفش، با مد نظر قرار دادن نسخه ترجمه فارسیِ کتاب، به فواید و کاستی‌های ...  بیشتر

علمی- پژوهشی هنر
صورتبندی اصول هفتگانه هنر ایرانی؛ نقدی بر کتاب هفت اصل تزئینی هنر ایران

علیرضا طاهری؛ رویا ظریفیان

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 395-418

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.33217.2010

چکیده
  این نوشتار که پژوهشی توصیفی و تحلیلی است و داده­های کیفی آن به شیوه تحقیق کتابخانه­ای جمع­آوری شده، با هدف بررسی تحولات سبکی هنر ایران پس از حمله مغول، سامان یافته است و تلاش دارد ضمن نقد و بررسی کتاب هفت اصل تزئینی هنر ایران نوشته یعقوب آژند به این پرسش اساسی پاسخ دهد که چرا در مکتب قزوین دوره صفوی از نقوش هفتگانه هنر ایرانی به ...  بیشتر

علمی- پژوهشی هنر
معمار سنان به روایت تذکرة البنیان و تذکرة الابنیه نقدی بر کتاب خاطرات معمار سنان

لیلا غفاری؛ جمال عرب زاده

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 419-436

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.28035.1649

چکیده
  هویت فرهنگی یک جامعه، مولود عوامل متعددی چون: دین، آداب و سنن، هنر و به­طور خاص معماری می­باشد، که وجه کاربردی آن در زندگی انسان، موجب اهمیت به­سزایش در شکل­گیری تمدن­های باشکوهی مانند اسلام گردیده است. ازآنجا­که بروز و ظهور عینی این تمدن در قالب سازه­های هنری ارزشمند، مرهون دانش و مهارت معمارانی برجسته­ همچون سنان عبدالمنان ...  بیشتر

علمی- پژوهشی هنر
بررسی میزان اهداف تربیت هنری در محتوای کتاب فرهنگ و هنر پایه هشتم (مطالعه موردی: دیدگاه دبیران تخصصی فرهنگ و هنر شیراز در سال تحصیلی 98-97)

مریم فتحی؛ اشکان رحمانی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 437-467

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.37047.2287

چکیده
   در پژوهش حاضر به بررسی اهداف تربیت هنری در محتوای کتاب فرهنگ و هنر هشتم پرداخته شده است. اهداف تربیت هنری مورد بررسی شامل تولید هنری؛ زیباشناسی؛ نقد هنری و تاریخ هنر می‏باشد که میزان کاربرد این اهداف و نوع آن‏ها در قسمت‏های مختلف کتاب مشخص شده است. سوال اصلی که نگارندگان در پی پاسخ آن هستند؛ اهداف تربیت هنری به کار برده شده ...  بیشتر

علمی- پژوهشی هنر
مطالعه‌ای انتقادی بر کتاب سبک استعلایی در سینما اوزو، برسون، درایر

محمد جواد گهربخش؛ شهاب اسفندیاری؛ پدرام رستمی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، صفحه 469-495

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38782.2408

چکیده
  کتاب «سبک استعلایی در سینما، اوزو، برسون، درایر» از پل شریدر منتقد، نویسنده و کارگردان شهیر آمریکایی از معدود کتبی است که رابطه­ی سینما، دین و ویژگی­های مرتبط با آن را فراتر از حوزه­هایی همانند نشانه­شناسی بررسی می­کند. این کتاب در سال 1382 با ترجمه­ی محمد گذرآبادی در ایران به چاپ رسید. ویرایش دوم کتاب در سال 2018 به بازار ...  بیشتر