نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استادیار بخش هنر، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

در این پژوهش اهداف تربیت هنری در محتوای کتاب فرهنگ و هنر پایۀ هشتم بررسی شده است. اهداف تربیت هنری موردبررسی شامل تولید هنری، زیباشناسی، نقد هنری، و تاریخ هنر است که میزان کاربرد این اهداف و نوع آن‏ها در قسمت‏های مختلف کتاب مشخص شده است. سؤال اصلی این است: اهداف تربیت هنری به‌کاربرده‌شده در محتوای کتاب فرهنگ و هنر پایۀ هشتم به چه میزان است؟ این پژوهش از نوع توصیفی و پیمایشی است که با ابزار پرسش‌نامه به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بین 54 نفر از دبیران هنر شیراز صورت گرفته و تجزیه‌و‌تحلیل یافته‏ها به روش کمّی انجام شده است. یافته‏های این پژوهش نشان می‏دهد که اهداف تربیت هنری در کل محتوای کتاب متوسط و فصل طراحی بیش‌ترین کاربرد را در مقایسه با فصل‏های دیگر کتاب دارد. هم‌چنین، «تاریخ هنر» یکی از اهداف تربیت هنری در فصل طراحی و هدف «تولید هنری» در فصل‌های تصویرسازی، عکاسی، و خوش‌نویسی بیش‌ترین کاربرد را داشتند. بنابر دیدگاه اساتید متخصص هنر، مهم‌ترین هدف تربیت هنری پرورش خلاقیت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Assessing the Goals of Art Education in the Content of the Eighth Grade Culture and Art Book (Case Study: The Views of Specialized Teachers of Culture and Art in Shiraz in the Academic Year of 2018-2019)

نویسندگان [English]

  • Maryam Fathi 1
  • Ashkan Rahmani 2

1 MA in Art Research, Shiraz University, Shiraz, Iran

2 Assistant Professor of Art, Faculty Member of Shiraz University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

In the present study, the goals of art education in the content of the eighth-grade culture and art book have been studied. The goals of art education include art production, aesthetics, art criticism and art history. The use of these goals and their types are specified in different parts of the book. The main question that the authors seek to answer is; what are the goals of the art education used in the content of the eighth-grade culture and art book? This research is a descriptive and survey type that has been done with a questionnaire using a simple random sampling method among 54 art teachers in Shiraz. The findings have been analyzed quantitatively. The findings of this study show that the goals of art education in the total content of the book are moderate and the design chapter has the most application compared to other chapters of the book. "History of art" as one of the goals of art education in the design chapter and the purpose of "art production" in the chapter of illustration, photography and calligraphy have been most used. According to art experts, the most important goal of art education is to cultivate creativity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Art Education
  • Eighth Grade
  • Content Analysis
  • First High School
  • Culture and Art
  • Teachers in Shiraz
آیزنر، الیوت (1385)، «آموزش هنر برای تغییر دنیا»، ترجمۀ فاطمه‌سادات میرعارفین، مجلۀ رشد آموزش هنر، ش 6.
باباپور واجاری، مریم (1392)، «آموزش هنر و زیبایی‌شناسی در آموزش و پرورش»، مجلۀ پژوهش در علوم تربیتی.
جنسن، هورست ولدمار (1368)، تاریخ هنر، ترجمۀ پرویز مرزبان، تهران: انقلاب اسلامی.
حجت، مهدی (1380)، میراث فرهنگی در ایران: سیاست‏ها برای یک کشور اسلامی، تهران: سازمان فرهنگی کشور.
حسینی، مهدی و هلیا دارابی (1394)، «معرفی الگوهایی برای آموزش دانشگاهی نقد هنر تجسمی»، دوفصل‌نامۀ علمی ـ پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر، ش 10.
رضایی، منیره (1383)، نقد و بررسی زیباشناسی هری برودی و کاربرد آن در تعلیم و تربیت، رسالۀ دکتری فلسفۀ تعلیم و تربیت، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
رضایی، منیره (1392)، «تربیت هنری در نظام آموزشی»، مطالعات فرهنگ و ارتباطات، ش 22.
زمانی، مریم (1388)، نقش هنر در تربیت اخلاقی در اندیشۀ کانت و شیلر، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، تهران: دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
سوریتجی اوکرکایی، علی‌اصغر و حسن رستگارپور (1390)، «رابطۀ آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری و خلاقیت دانش‌آموزان پایۀ پنجم دبستان‏های ایران در سال تحصیلی 87- 88»، مجلۀ ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، ش 3.
شرفی، حسن (1389)، «تبیین مفهوم تولید هنری در آموزش هنر با تأکید بر تربیت هنری در نهاد آموزش و پرورش»، پژوهش‌نامۀ هنرهای دیداری، ش 1.
شرکایی اردکانی، جواد، حسین ریاحی‌نژاد، و هادی رزاقی (1393)، مجموعۀ مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش (ویژۀ مدارس)، تهران: مدرسه.
شکوهی یکتا، محسن (1379)، تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی و روش‌ها)، تهران: کتاب‏های درسی ایران.
شمشیری، بابک، زهره همایون، و ماه‌منیر ایران‌پور (1395)، «نقد و بررسی جایگاه تربیت هنری در سند تحول نظام تعلیم و تربیت ایران»، در: هفتمین همایش ملی انجمن فلسفۀ تعلیم و تربیت ایران، فلسفۀ تعلیم و تربیت و قلمرو علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه شیراز.
صادق‌زاده و دیگران (1388)، فلسفۀ تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
عرفانیان، مریم (1392)، «معنای هنر چیست»، <https://amozak.org>artic>.
فرهنگستان هنر (1389)، مجموعۀ مقالات مسائل هنر و زیبایی‌شناسی معاصر (آثار جعلی و تقلبی)، ترجمۀ نیما ملک‌محمدی، تهران: فرهنگستان هنر.
فلاحی، ویدا، یحیی صفری، ماندانا یوسف فرحنک (1390)، «تأثیر آموزش با رویکرد تربیت هنری بر فعالیت‏های هنری و مهارت‏های فرایندی دانش‌آموزان پایۀ چهارم ابتدایی»، مجلۀ نوآوری آموزشی، ش 39.
قائمی، علی (1378)، زمینۀ تربیت، تهران: امیری.
مهرمحمدی، محمود و محمد امینی (1380)، «طراحی الگوی مطلوب تربیت هنری در دورۀ ابتدایی»، فصل‌نامۀ علوم انسانی دانشگاه الزهرا، ش 39.
مهرمحمدی و دیگران (1387)، «بررسی مراحل تحول زیباشناسی در دانش‌آموزان شهر تهران»، مجلۀ نوآوری‏های آموزشی، ش 27.
میرچی، عبدالناصر (2 اردیبهشت 1397)، «حفظ میراث فرهنگی، پشتوانۀ حیات فرهنگی»، خبرگزاری دانشجویان ایران: ایسنا.
میرهادی، سیدمهدی (1372)، «اهداف تربیت»، تربیت، ش 81.
وزارت آموزش و پرورش (1390)، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
همایون‌فرد، آنیتا (1395)، «تأملی بر تربیت هنری، حلقۀ مفقودۀ نظام تعلیم و تربیت ایران»، در: هفتمین همایش ملی انجمن فلسفۀ تعلیم و تربیت ایران، فلسفۀ تعلیم و تربیت و قلمرو علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه شیراز.
 
Beardsly, M. (1993), What is Art, New York.
Borrow, Robin and Geoffery Milburn (1986), A Critical Dictionary of Educational CoNcept, Brighton: Wheatsheaf book.
Broudy, Harrys (1997), “How Basic is Aesthetic Education is Fourth?”, Educational Leadership, U.S.A.
Clements, R. D. (1979), “The Indactive Method of Theaching Art Criticism”, Journal of Aesthetic Education, vol. 13, no. 3.
Curtis, Thomas and Charles Speiker (1997), “Aesthetics in American Education: A Position Statement”, Educational Leadership.
Feldman, E. B. (1973), “The Teacher as Model Cirtic”, Journal of Aesthetic Education. vol. 7.
Fowler, Charles (1989), “The Arts are Essentials to Education”, Educationl Leadership, U.S.A.
Garretson, R. L. (1991), “Music Curricula”, The International Encyclopedia of Curriculum, Arieh Lwey (ed.), Pergamn Press.
Greene, Maxine (1994), “Carpe Diem: The Arts and School Restructuring”, Theachers College Record, vol. 95.
Hausman, Jerom (1971), “Training of Teachers”, The Encychopedia of Education, The Macmillan Company, The Free Press.
Jokilehto, Jukka (2006), “Considerations on Authenicity and Integrity in World Heritage Context”, no. 2.
Reimer, Bennett (1972), “Putting Aesthetic Education to Work”, Music Educators, vol. 59.
Wheat, B. M. (2005), Creating and Theaching the Art-infused Curriculum a Casestudy of Art, Music and Drama in an Exemplary Elementary Classroom, The sis (ph.d), University of Texas at Austin.