نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار علوم سیاسی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

در جامعه‌‌ای جهانی که مسائل آن بر تمام جنبه‌‌های زندگی خصوصی و عمومی سایه افکنده است، با گسترش فرایندهای عام‌‌گرایانه و خاص‌‌گرایانه مواجهیم. ازیک‌‌سو، شاهد عام‌گرایی و همگنی روزافزون هستیم و ازسوی‌‌‌دیگر، گروه‌‌های هویت‌‌پایه در قالب انجمن‌‌ها، فرقه‌‌ها، نحله‌‌ها، و اشکال مختلف ملی‌گرایی و احساس تعلق مذهبی، فرهنگی، قومی، و سیاسی شکل گرفته‌‌اند. ارائة پاسخی شایسته برای مواجهه با چنین وضعیتی زمانی بیش‌تر اهمیت می‌‌یابد که چند پاره‌شدن تجارب، سیالیت و تغییر مداوم، اهمیت‌‌یابی سازمان‌‌های کلان مالی و فناورانه و رسانه‌‌ای به‌جای نهادها، پایان عصر نظم و آغاز عصر تغییر، و سربرآوردن جامعة بیم را مشاهده می‌کنیم. به‌تأثیراز چنین وضعیتی، پاسخ‌‌هایی برای پرسش «چگونه می‌‌توان با یک‌دیگر زندگی و تعامل کرد؟» در قالب احیای شیوه‌‌های خاص گذشته، خلق جهانی فارغ از محدودیت‌‌های زمانی و مکانی، حفظ تفاوت‌‌ها و توسل به نوعی دموکراسی رویه‌‌ای با هدف پذیرش قواعد بازی، و تضمین احترام به آزادی‌‌های فردی و جمعی و نهادینه‌‌سازی رواداری ارائه شده است. مبدأ کتاب سوژة شخصی است و راهی را که طی می‌‌کند ارتباط میان‌‌فرهنگی و مقصدش دموکراسی است. نقد شکلی، مفهومی‌ ـ نظری، و بنیان ‌‌روش‌‌شناختی این اثر در مقالۀ حاضر موردبحث قرار خواهد گرفت. هدف اصلی این مقاله معرفی، نقد، و ارزیابی کتاب برابری و تفاوت: آیا می‌توانیم باهم زندگی کنیم؟ و محوریت ایدۀ مناظرة فکری و درانداختن کنشی متعلمانه برای ورود به فضای انتقادی ‌ـ مناظره‌‌ای درمورد آثار پایه و بنیادنی و امید به کندوکاوهایی برای ایده‌پردازی‌های بعدی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Equality, Difference, and the Possibility of Peaceful Coexistence: A Critical Review of the Book Can We Live Together? Equality and Difference

نویسنده [English]

  • Aliashraf Nazari

Associate Professor of Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

In global societies whose issues have affected all aspects of private and public life, we are witnessing the spread of populist and specialist processes. On the one hand, we are witnessing growing universalism and homogeneity, and on the other, identity groups in the form of particularism and construct various forms of nationalism and a sense of religious, cultural, ethnic and political belonging. Providing an appropriate response to such a situation becomes even more important when we see the fragmentation of experience, fluidity and constant change, the importance of large financial, technological and media organizations instead of institutions, the end of the age of order, and we are at the beginning of the age of change and the rise of the risk society. Influenced by such a dual situation in which universalism (in the form of common moral-political values) and particularism (the independence of minorities and communities) are confronted with the question of how can we live and interact with each other? is very important. These responses, in the form of reviving the specific practices of the past, creating a world free of time and space constraints and preserving differences, and resorting to a kind of procedural democracy with the aim of accepting the rules of the game, ensuring respect for individual and collective freedoms and the institutionalization of tolerance are presented. The three central positions of the book are the subject, intercultural communication, and democracy. The starting point of the book is the personal subject, the path it takes, the intercultural connection and its goal, democracy. The main purpose of this article is to describe critique and evaluate the book Equality and Difference; can we live together? 

کلیدواژه‌ها [English]

  • New Social Movements
  • Personal Subject
  • Multiculturalism
  • Procedural Democracy
  • Non-Modernization
باتلر، جودیث (1391)، «از فروید تا فوکو: سوژه‌شدن، مقاومت، دلالت مجدد»، ترجمۀ بارانه عباسی و آریا ثابتیان، در: نام‌‌های سیاست، تهران: بیدگل.
بشیریه، حسین (1378)، جامعۀ مدنی و توسعۀ سیاسی: گفتارهایی در جامعه‌شناسی سیاسی، تهران: مؤسسۀ نشر علوم نوین.
بلاندل، ژان (1378)، حکومت مقایسه‌ای، ترجمۀ علی مرشدی‌زاد، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
پوجی، جان فرانکو (1384)، تکوین دولت مدرن: درآمدی جامعه‌شناختی، ترجمۀ بهزاد باشی، تهران: آگه.
تورن، آلن (1398)، برابری و تفاوت: آیا می‌توانیم باهم زندگی کنیم؟، ترجمۀ سلمان صادقی‌‌زاده، تهران: ثالث.
صادقی‌زاده، سلمان (1398)، مقدمه بر: برابری و تفاوت: آیا می‌توانیم باهم زندگی کنیم؟، آلن تورن، ترجمۀ سلمان صادقی‌‌زاده، تهران: ثالث.
فی، برایان (۱۳۸۱)، فلسفۀ امروزین علوم اجتماعی؛ با نگرش چندفرهنگی، ترجمۀ خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو.
موفی، شانتال (1391)، دربارۀ امر سیاسی، ترجمۀ منصور انصاری، تهران: رخداد نو.
موفی، شانتال (1398)، در دفاع از پوپولیسم چپ، ترجمۀ بهزاد نیازآذری و حسن اعمایی، تهران: قصیده‌‌‌سرا.
نظری، علی‌‌اشرف و برهان سلیمی (1385)، «پوپولیسم راستِ افراطی در دموکراسی‌‌های اروپایی: مطالعۀ موردی فرانسه»، فصل‌نامۀ دولت‌‌پژوهی، دورۀ 1، ش 4.
نوذری، حسین‌علی (1381)، احزاب سیاسی و نظام‌های حزبی، تهران: گستره.
هلد، دیوید (1386)، شکل‌گیری دولت مدرن، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: آگه.