نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار اقتصاد، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، ایران

چکیده

کتاب روش‌شناسی علم اقتصاد اسلامی با رویکرد واقعیت نهادی به‌‌منظور کتاب درسی مقطع کارشناسی ‌ارشد و دکتری رشتۀ اقتصاد اسلامی تدوین شده است. نویسندۀ کتاب تلاش کرده است تا با استفاده از مفهوم نهاد میان احکام شریعت، به‌عنوان اموری اعتباری، با واقعیت‌های اقتصادی ارتباط برقرار کند و نتیجه بگیرد که چون اعتباریات در جوامع اسلامی با سایر جوامع متفاوت است، واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی موردمطالعه در علوم اجتماعی و اقتصادی در جوامع اسلامی نیز متفاوت است و درنتیجه علم اقتصاد اسلامی نیازمند روش شناخت متفاوتی با علم اقتصاد متعارف است. نویسنده فهرستی از نهادهای برگرفته از احکام شریعت و نحوۀ اثرگذاری آن‌ها بر واقعیت‌های اجتماعی را مطرح می‌کند. اشکال اصلی کتاب در دورشدن از مباحث روش‌شناسی علم است و تقریباً هیچ بحثی دربارۀ ارزیابی نظریات اقتصاد اسلامی یا ملاک علمی‌بودن این نظریات مطرح نشده است. بخش زیادی از کتاب به ذکر معرفت‌های درجۀ ‌یک اقتصاد اسلامی و تفاوت آن‌ها با اقتصاد نئوکلاسیک پرداخته است. نویسنده از برخی مفاهیم نهادگرایی استفاده کرده است، بدون ‌این‌که رابطۀ مبانی، مفروضات، و ارزش‌های این مکتب را با اقتصاد اسلامی روشن ساخته باشد. هم‌چنین، در نقد مبانی اقتصاد نئوکلاسیک بر سایر مکاتب اقتصادی، ازجمله مکتب تاریخی آلمان و اقتصاد رفتاری و نهادگرا، تکیه شده است، درحالی‌که انتظار می‌رفت نویسنده از منظر اقتصاد اسلامی به نقد مکتب نئوکلاسیک بپردازد. پیش‌نهاد می‌شود عبارت «روش‌شناسی» از عنوان کتاب حذف شود و در چاپ بعدی اصلاحات اساسی در محتوای کتاب صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critique on the Book Methodology of Islamic Economics; An Institutional Reality Approach

نویسنده [English]

  • Ali Saeedi

Associate Professor of Qom University, Qom, Iran

چکیده [English]

Methodology of Islamic Economics is a textbook for MA and PhD students of Islamic economics. Using the concept of institution, the author has tried to make a connection between the Shari'a rules, as matters of conventionals, and economic realities and concludes that differences of conventionals in Islamic societies and others, requires differences in social realities and so Islamic economics requires a different methodology. The author then examines a list of institutions derived from the Shari'a rules and how it affects social realities. The main drawback of the book is to move away from the methodology and there is almost no discussion about the evaluation of theories of Islamic economics or the criterion of the scientific nature of these theories. Much of the book discusses the differences between Islamic economics theories from those of neoclassical economics. The author has used some concepts of institutionalism without clarifying the relationship between institutionalism and Islamic economics. The critique of the foundations of neoclassical economics also relies on other schools of economics, including the German historical school and behavioral and institutional economics, while the author was expected to critique from the perspective of Islamic economics. It is suggested that the title of the book can be changed and the author can make a fundamental review of the book's topics in the next edition.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Methodology
  • Institutions
  • Conventionals
  • Economic Man
  • Methodological Individualism
آقانظری، حسن‌ (۱۳۸۸)، «روش‌شناسی شهید صدر دربارۀ شکل گیری علم اقتصاد اسلامی و تحقیق نهایی دربارۀ آن»، روش‌شناسی علوم انسانی، س 15، پیاپی ۶۱.
آقانظری، حسن‌ (۱۳۸۹)،‌ «روش‌شناسی تمایز اقتصاد اثباتی و هنجاری و بازنگری آن درراستای نظریه‌پردازی علم اقتصاد اسلامی»،‌ روش‌شناسی علوم انسانی، س 6، پیاپی ۶۴ و ۶۵.
آقانظری، حسن‌ (۱۳۹۶)، روش‌شناسی علم اقتصاد اسلامی با رویکرد واقعیت نهادی، تهران: سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
آقانظری، حسن‌ (۱۳۹۷)، «روش‌شناسی واقعیت نهادی»، روش شناسی علوم انسانی، س ۲۴، پیاپی 95.
آقانظری، حسن‌ (۱۳۹۸)، «ادلۀ امکان‌پذیری علم اقتصاد اسلامی»، معرفت اقتصاد اسلامی، س 11، ش 1، پیاپی 21.
انس‌زرقا، محمد (۱۳۸۳)، «اسلامی‌کردن علم اقتصاد: مفهوم و روش»، اقتصاد اسلامی، س 4، ش پیاپی.
امیری تهرانی‌زاده، سیدمحمدرضا و عماد افروغ (۱۳۹۳)، «نقد روش‌شناسی اقتصاد اسلامی شهید صدر از دیدگاه واقع‌گرایی انتقادی»، روش‌شناسی علوم انسانی، س ۱۹، پیاپی ۷۸.
توکلی، محمدجواد (۱۳۹۵)، «تمایز روش‌شناسی مکتب و علم اقتصاد اسلامی با تأکید بر اندیشۀ شهید‌ صدر»، عیار پژوهش در علوم انسانی، س 7، ش ۲، پیاپی ۱۴.
خادم علی‌زاده، امیر و مهدی بهشتی (۱۳۹۹)، «امکان‌سنجی استفاده از روش آزمایشگاهی در اقتصاد اسلامی (با تأکید بر مبانی معرفت‌شناختی استاد مطهری)»، اقتصاد اسلامی، پیاپی 77.
دادگر، یدالله (۱۳۷۹)، «روش‌شناسی و معرفت‌شناسی اقتصاد اسلامی»، فصل‌نامۀ پژوهشی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، ش ۱۱ و ۱۲.
رستم‌نژاد، مهدی و سیدمفید حسینی کوهساری (۱۳۸۸)، «روش‌شناسی مطالعات اقتصاد اسلامی با تأکید بر مطالعات قرآنی»، قرآن و علم، ش ۴.
رفیعی آتانی، عطاءالله (۱۳۹۴)، «تناسب موضوع و روش در علم اقتصاد: ره‌یافتی فلسفی برای اقتصاد اسلامی»، نظریه‌های کاربردی اقتصاد، س 2، ش ۴.
زری‌باف، سیدمهدی، علی‌اکبر ناسخیان، علی سعیدی (۱۳۹۴)، «عدالت به‌مثابۀ روش؛ سیر رویکردهای روش‌شناختی در اقتصاد اسلامی»، مطالعات اقتصاد اسلامی، س 8، ش ۱، پیاپی ۱۵.
عیوض‌لو، حسین (۱۳۷۹)، «مبانی روش‌شناسی و ساختار نظریه‌های علمی اقتصاد اسلامی»، فصل‌نامۀ پژوهشی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، ش ۱۱ و ۱۲.
عیوض‌لو، حسین (۱۳۹۸)، «مقدمه‌ای در تبیین روش و فرایند توسعۀ نظریه‌پردازی اقتصاد اسلامی (فرایند عبور از مبانی نظری به الگوهای عملیاتی)»، مطالعات اقتصاد اسلامی، پیاپی 23.
فراهانی‌فرد، سعید و محمدعلی فراهانی‌فرد (۱۳۹۶)، «بررسی معرفت‌شناختی و روش‌شناختی حساب احتمال در اقتصاد اسلامی براساس حکمت متعالیه»، فلسفۀ دین، س 14، ش ۳، پیاپی ۳۲.
فراهانی‌فرد، محمدعلی، حمید پارسانیا، و علی‌اصغر هادوی‌نیا (۱۳۹۸)، «بررسی روش‌شناسی بنیادین و کاربردی علم اقتصاد اسلامی در مقایسه با نام‌گرایی روش‌شناختی اقتصاد متعارف»، قبسات، س 24، پیاپی ۹۳.
فریدمن، میلتون (١٩۵٣)، «روش‌شناسی اقتصاد اثباتی»، ترجمۀ سیدحسین رضوی‌پور، در: فلسفۀ اقتصاد، مروری بر ادبیات، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
قراملکی، احد فرامرز (۱۳۸۳)، «روش کشف ماهیت اقتصاد اسلامی»، قبسات، پیاپی ۳۴.
کهف، منذر (۱۳۸۵)، «علم اقتصاد اسلامی، تعریف، و روش»، اقتصاد اسلامی، س 6، پیاپی ۲۳.
معرفی محمدی، عبدالحمید (۱۳۹۳)، «روش‌شناسی شهید صدر در اقتصاد اسلامی؛ از نگاهی دیگر»، معرفت اقتصاد اسلامی، س 6، ش ۱، پیاپی ۱۱.
معلمی، سیدمهدی (۱۳۹۴)، «درآمدی روش‌شناسانه بر نظریۀ عدالت در اقتصاد اسلامی»، اخلاق وحیانی، س 3، ش ۲، پیاپی ۸.
میرمعزی، سیدحسین (۱۳۹۰)، «درآمدی بر روش علم اقتصاد اسلامی»، اقتصاد اسلامی، س 11، پیاپی ۴۲.
 
De Cruz, H. (2019), “Religion and Science”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, E. N. Zalta (ed.), Available at:
Dyke, C. (1981), Philosophy of Economics, United States: Prentice-Hall, Foundations of Philosophy Series.
Foley, D. K. (2006), Adam’s Fallacy; A Guide to Economic Theology, The Belknap Press of Harvard University Press.
Friedman, M. (1953), Essays in Positive Economics, The University of Chicago, Chicago and London: Chicago Press.
Hausman, D. M. and M. McPherson (2006), Economic Analysis, Moral Philosophy and Public Policy, Cambridge University Press.
Hutchison, T. W. (1938), Significance and Basic Postulates of Economic Theory, Macmillan.
Keynes, J. M. (1936), The General Theory of Employment, Interest and Money, The Collected Writings of John Maynard Keynes, A. Robinson, E. Johnson, and D. Moggridge (eds.), London: Macmillan, For the Royal Economic Society.
MCcloskey, D. (1983), “Rhetoric of Economics”, Journal of Economic Litrature, vol. XXI.
Sandel, M. J. (2009), Justice: What’s the Right Thing to Do?, Allen Lane, An Imprint of Penguin Books.
Sen, A. K. (1977), “Rational Fools: A Critique of the Behavioral Foundations of Economic Theory”, Philosophy and Public Affairs, vol. 6, no. 4.
Stiglitz, J. E. and C. E. Walsh (2006), Economics, W. W. Norton & Company.