نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، واحد نور، مرکز محمودآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، محمودآباد، ایران

2 پژوهش‌گر، کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی، دانشگاه غیرانتفاعی کار، واحد قزوین، قزوین، ایران

چکیده

هدف مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی؛ ابزارها و روش‌‌های بهبود، اثر مهدی ابراهیمی بلانی، ویدا رشیدی، و سعید شهبازمرادی، است. این اثر در حوزۀ مدیریت و فرهنگ سازمانی به‌رشتۀ تحریر درآمده و در چهار فصل و یک پیش‌گفتار تنظیم شده است. در ‌فرایند نقد و ارزیابی این کتاب، از معیارها و شاخص‌‌های نقد مطابق با الگوی ارائه‌شده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده شده است. به همین منظور، کتاب حاضر از نظر روش و سپس از نظر محتوا و ساختار موردارزیابی قرار گرفته است. ‌هم‌چنین، نقاط قابل‌بهبود به‌منظور غنی‌‌ترشدن کتاب و بازکردن زمینه‌‌های دیگر تحقیق آورده شده است. نتیجۀ مطالعه اثر حاضر نشان داد که نویسندگان کتاب با رعایت اصول ارجاع‌‌دهی درقبال مطالب، جدول‌‌ها، و نیز با ترکیب اثر با متون اسلامی می‌‌توانند به اعتبار اثر بیفزایند و با بازنگری ساختاری و محتوایی هم می‌‌‌توانند به غنای آن بیفزایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critique on the Book Measuring and Managing Organizational Culture Tools and Methods of Improvement

نویسندگان [English]

  • Alireza Banagar 1
  • Zahra Saeedi Ramiani 2
  • Nadi Alizadeh 1
  • Faranak Paydar 1

1 Assistant Professor, Department of Management, Noor Branch, Mahmoudabad Center, Islamic Azad University, Mahmoudabad, Iran

2 Researcher, M.Sc., Industrial Management, Labor Non-Profit University, Qazvin Branch, Qazvin, Iran

چکیده [English]

The purpose of this article is to review and critique the book entitled Measuring and Managing Organizational Culture Tools and Methods for Improvement the Work of Mahdi Ebrahimi Blani, Vida Rashidi and Saeed Shahbazmoradi. This work has been written in the field of management and organizational culture and has been set up in four chapters and a preface. In the process of critique and evaluation of this book, the criteria and indicators of critique are used in accordance with the model provided by the Iranian council for reviewing books and text on human sciences. In this regard, this book is evaluated in terms of method and then in terms of content and structure. Also, book improvements are charged to enrich the book and opening the other fields of research. The result of studying this work showed that the authors of the book can increase the credibility of the work by observing the principles of reference in the expression of texts and tables and also by combining the work with Islamic texts and by structural and content review of the work can add to the richness of the work.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Assessment
  • Managing
  • Organizational Culture
  • Tools for Improving Organizational Culture
  • Methods of Improving Organizational Culture
  • Critique
ابراهیمی بلانی، مهدی، ویدا رشیدی، و سعید شهبازمرادی (1399)، سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی؛ ابزارها و روشهای بهبود، تهران: مؤسسۀ کتاب مهربان‌نشر.
زارع، امین و دیگران (1396)، «مدیریت فرهنگ سازمانی: ارائۀ یک چهارچوب منسجم کیفی ‌ـ کمی به‌‌عنوان راه‌نمای طراحی الگوی فرهنگ سازمانی»، فصل‌نامۀ علمی ‌ـ پژوهشی مدیریت منابع در نیروی انتظامی، دورۀ 5، ش 2.
سبحانی‌‌پور، سیدمحمدرضا و دیگران (1400)، «طراحی مدل مدیریت منابع انسانی اثربخش مبتنی‌بر فرهنگ سازمانی در بخش دولتی ایران»، مدیریت فرهنگ سازمانی، دورۀ 19، ش 1.
عباس‌‌پور، عباس و دیگران (1397)، «طراحی و اعتباریابی مدل سنجش فرهنگ سازمانی استانداری کردستان»، فصل‌نامۀ پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، س 10، ش 2، پیاپی 32.
 
Azeem, Muhammad et al. (2021), “Expanding Competitive Advantage through Organizational Culture, Knowledge Sharing and Organizational Innovation”, Technology in Society, vol. 66.
Oriade, Ade et al. (2021), “Sustainability Awareness, Management Practices and Organisational Culture in Hotels: Evidence from Developing Countries”, International Journal of Hospitality Management, vol. 92.
Tkachenko, Daria (2021), “Management of Organizational Culture at Enterprise Engaged in International Economic Activity, Ministry of Education and Science of Ukraine Sumy State University”, Educational and Research Institute for Business, Economics and Management Department of International Economic Relations.