نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد شاهین‌دژ، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهین‌دژ، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

مدیریت دانش یکی از بهترین‌‌ روش‌‌ها برای حفظ و بهره‌‌وری از سرمایه‌‌های دانشی است. مدیریت دانش ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از دارایی‌های نامرئی سازمان است. هدف این مقاله نقد و بررسی انتقادی کتاب مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دین‌بنیان و کاربردهای آن، اثر حسن‌علی نعمتی شمس‌آباد، است. در این مقاله، تلاش می‌شود تا با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، با ذکر شواهد، مستندات، و برمبنای معیارهای ارزیابی معرفی‌شده توسط شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بدون ‌سوگیری کتاب مذکور پرداخته شود. ابزار نقد کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. نقدها از دو نظرگاه شکلی و محتوایی ارائه شدند. بر این اساس، نقاط قوت اصلی کتاب جامعیت محتوا، نگرش سیستمی، دیدگاه منسجم و ساختارمند به موضوعات، سازواری اثر با حکمت اسلامی، و الگوبرداری در منابع علمی ‌ـ دانشگاهی، باتوجه‌به منابع اسلامی، است. از کاستی‌ها و نقاط قابل‌ارتقا در کتاب این است که اثر رویکرد نظری دارد تا کاربردی. این مقاله با نگاه انتقادی بر ابعاد صوری و محتوایی اثر و با اتکا به استنادات پژوهشی سعی کرده است تا بر غنای مباحث کتاب بیفزاید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review on the Book Fundamentals and Theory of Religious Knowledge Management and its Applications

نویسندگان [English]

  • Rasoul Ranjbarian 1
  • Zainab Delrobaei 2

1 Assistant Professor, Department of Public Administration, Shahindezh Branch, Islamic Azad University, Shahindezh, Iran

2 PhD Student, Department of Public Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

One of the best ways to maintain knowledge and efficiency of knowledge capital is knowledge management. Knowledge management is a management tool and the process of creating value from the invisible assets of the organization. The purpose of this article is to critically review the book Fundamentals and Theory of Religious Knowledge Management and its Applications by Hassan Ali Nemati Shamsabad. In this article, an attempt was made to critically and unbiasedly critique the book with a descriptive-analytical approach, citing evidence and documents based on the evaluation criteria introduced by the Council for the Review of Humanities Texts and Books. The tool of critique of the worksheet was the critique of the textbooks and academic books of the Council for the Review of Humanities Texts and Books. Criticisms were presented in both form and content. Accordingly, the main strengths of the book are the comprehensiveness of the content, systematic approach, coherent and structured view of the issues, compatibility of the work with Islamic wisdom and modeling in scientific-academic sources according to Islamic sources. One of the shortcomings and points that can be improved in the book is that it has a theoretical rather than practical effect. This article tries to add to the richness of the book's topics by looking critically at the formal and content dimensions of the work and relying on research citations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Management
  • Knowledge
  • Science
  • Culture
  • Model
  • Islamic
ابن‌شعبه حرّانی (1376)، تحف ‌العقول عن آل ‌الرسول صلی‌ اللّه علیهم، ترجمۀ محمدصادق حسن‌زاده، قم.
استادی، رسول و روح‌الله تولایی (1400)، «نقد کتاب اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن به‌روش اسنادی»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، س 21، ش 3.
خلیل‌نژاد، شهرام، مریم نکوئی‌زاده، و عماد گل‌محمدی (1396)، «رابطۀ مدیریت دانش با قابلیت نوآوری، باتوجه‌به نقش تعدیل‌گر جهت‌گیری استراتژیک»، مجلۀ پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، دورۀ 7، ش 2.
دری نوکرانی، بهروز، مسعود کسایی، و فرشید فرخی‌زاده (1395)، «بررسی و تحلیل مدیریت دانش و نوآوری فرایند بر توسعۀ محصول جدید (مورد مطالعه: شرکت‌های کوچک و متوسط شهرک شمس‌آباد تهران)»، فصل‌نامۀ مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی، س 2، ش 3.
رنجبریان، رسول (1396)، طراحی مدلی برای پرورش دل‌بستگی کارکنان در بخش دولتی ایران، رسالۀ دکتری مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حساب‌داری، قزوین: دانشگاه آزاد اسلامی.
رنجبریان، رسول و مهدی حسن‌بیگی (1397)، «رابطۀ بین مدیریت دانش و چابک‌سازی سازمانی: با تأکید بر نقش میانجی‌گری متغیر ارتباطات سازمانی»، در: مجموعه‌مقالات پنجمین همایش ملی پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی در ایران، دانشگاه تهران.
رنگ‌ریز، حسن و میرزاعلی صبوری‌نیا (1400)، «بررسی و نقد کتاب نقدی بر دانش مدیریت»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، س 21، ش 3.
شوقی، بهزاد، افسانه زمانی‌مقدم، و پری‌وش جعفری (1396)، «تأثیر مدیریت دانش بر خرد سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران)، مجلۀ ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دورۀ 7، ش 1.
محمدی فاتح، اصغر، نورالدین شرفی‌نژاد، و اسماعیل ده‌بان (1393)، روندهای جدید در مدیریت دانش سازمانی، تهران: نیاز دانش.
نعمتی شمس‌آبادی، حسن‌علی (1397)، مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دین‌بنیان و کاربردهای آن، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.