نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار آموزش زبان انگلیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

2 دانشیار آموزش زبان انگلیسی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

3 دانشیار زبان‌شناسی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه دامغان، دامغان، ایران

چکیده

رشتة آموزش زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد از رشته‌‌های پرطرف‌دار در جامعة دانشگاهی ایران است که حدود پنج ‌دهه از عمر آن سپری شده و تاکنون سه برنامه را آزموده است. جدیدترین برنامة درسی این رشته، که مصوب سال 1396 در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی است، از آغاز سال تحصیلی 1396-1397 و پس از گذشت سه دهه از اجرای برنامة دوم اجرا شد که قرار است پس از گذشت پنج سال بازنگری شود. باتوجه‌به اهمیت این تغییر دیرهنگام در برنامه، در این مقاله تلاش شده است تا با نگاهی انتقادی و با بهره‌‌گیری از الگوی موسوم به مشارکتی، دیدگاه‌‌های دوازده ‌تن از اعضای هیئت‌ علمی شاغل در دانشگاه‌‌های دولتی مجری این رشته، به‌نحو کیفی و در قالب شیوة مصاحبه، بررسی و تحلیل شود تا به این پرسش پاسخ داده شود که از منظر این دستة مهم از ذی‌نفعان در برنامة درسی، برنامة جدید چه مزیت‌ها و کاستی‌‌هایی دارد. یافته‌‌های این پژوهش، که ذیل سه مقولة عنوان‌های دروس، سرفصل، و منابع درسی بررسی‌ شده، بیان‌گر آن است که درکنار امتیازهای شایان‌‌توجه برنامة جدید از نظر توجه به عنوان‌های درسی تازه، بازنگری در اهداف و سرفصل‌‌ها، توجه بیش‌تر به بافت ایران و...، شاهد کاستی‌‌هایی قابل‌‌‌‌‌تأمل درقبال برخی از عنوان‌های درسی، گزینش و نحوة ارائة سرفصل‌‌ها، ماهیت برخی منابع پیش‌نهادی، و نحوة ارائة آن‌ها هستیم که باوجود چنین ضعف‌‌هایی، نیل به اهداف خردوکلان برنامه به‌نحوی مقبول امکان‌پذیر نخواهد بود. برپایة یافته‌‌های حاصل از این پژوهش، پیش‌نهادهایی برای بازنگری برنامه ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Evaluation of the Revised MA Program for English Language Teaching: A Qualitative Study

نویسندگان [English]

  • Abutaleb Iranmehr 1
  • Seyyed Ali Ostvar Namaghi 2
  • Hossein Davari 3

1 Assistant Professor, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran

2 Associate Professor, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran

3 Assistant Professor, Damghan University, Damghan, Iran

چکیده [English]

English language teaching in MA level, which is considered as one of the most popular majors in the Iranian academic setting with a five-decade life, has experienced three programs so far. The latest program, which was adopted in 2016 by the Council for the Transformation and Promotion of the Humanities, became operational from the beginning of the 2017-18 academic year, after three decades of the implementation of the second program, and is supposed to be revised after five years. Due to the importance of such a belated change in the program, this article attempts to critically examine and analyze the views of twelve faculty members working in state universities, which are operating this field of study, through participatory model. The findings, which have been analyzed in three categories including a) course titles, b) syllabi, and c) resources, indicate that in addition to the significant advantages of the new program in terms of attention to new subjects, revision of goals and syllabi, more attention to the Iranian context, etc., there are still noticeable shortcomings such as course titles, the selection and presentation of the syllabi as well as the suggested resources. Based on the findings, the authors conclude that the micro and macro goals of the program will not be achieved without due attention to such weaknesses. Finally, some suggestions have been proposed regarding the revision and improvement of the program.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Evaluation
  • Curriculum
  • English Language Teaching
  • Participatory Model
دیوسر، هدی و منوچهر جعفری گهر (1393)، «ارزیابی برنامه‌های درسی رشتة آموزش زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برمبنای طبقه‌بندی بازنگری شدة بلوم»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، س 18، پیاپی 32.
صادقی، کریم و زینب ابوالفضلی‌‌خنبی (1397)، «بهزیستی در برنامۀ کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی در ایران (دیدگاه استادان و دانشجویان)»، مطالعات اندازه‌گیری و ارزش‌یابی آموزشی، س 8، پیاپی 22.
مقصودی، مجتبی و ابوالفضل خدامرادی (1398)، «نقد و بررسی برنامۀ درسی جدید رشتۀ دبیری زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان»، پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌‌های علوم انسانی، س 11، پیاپی 19.
 
Aghagolzadeh, F. and H. Davari (2017), “English Education in Iran: From Ambivalent Policies to Paradoxical Practices”, in: English Language Education Policy in the Middle East and North Africa Springer.
Alderson, J. C. and M. Scott (1992), “Insiders, Outsiders and Participatory Evaluation”, in: Evaluating Second Language Education, J. C. Alderson and A. Beretta (eds.), Cambridge: Cambridge University Press.
Borjian, M. (2013), English in Post-Revolutionary Iran: From Indigenization to Internationalization, Multilingual Matters.
Brown, J. D. (1995), The Elements of Language Curriculum: A Systematic Approach to Program Development, Heinle & Heinle Publishers.
Brown, J. D. (2005), Testing in Language Programs: A Comprehensive Guide to English Language Assessment, McGraw-Hill College.
Bryson, J. M., M. Q. Patton, and R. A. Bowman (2011), “Working with Evaluation Stakeholders: A Rationale, Step-Wise Approach and Toolkit”, Evaluation and Program Planning,  vol. 34, no. 1.
Burke, B. (1998), “Evaluating for a Change: Reflections on Participatory Methodology”, New Directions for Evaluation, vol. 80.
Dörnyei, Z. (2007), Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies, Oxford: Oxford University Press.
Foroozandeh, E., A. M. Riazi, and F. Sadighi (2008), “Evaluation of TEFL Program at Master’s Level in Iran”, TELL Journal, vol. 2, no. 6.
Gruba, P. et al. (2016), Blended Language Program Evaluation, Springer.
Hidri, S. and C. Coombe (2017), Evaluation in Foreign Language Education in the Middle East and North Africa, Springer.
Kaplan, R. B. and R. B. Baldauf (1997), Language Planning: From Practice to Theory, Bristol: Multilingual Matters.
Karimnia, A. and E. Kay (2015), “An Evaluation of the Undergraduate TEFL Program in Iran: A Multi-Case Study”, International Journal of Instruction, vol. 8, no. 2.
Kiely, R. and P. Rea-Dickins (2005), Program Evaluation in Language Education, Springer.
Leung, C. and P. Rea-Dickins (2007), “Teacher Assessment as Policy Instrument: Contradictions and Capacities”, Language Assessment Quarterly, vol. 4, no. 1.
Patton, M. Q. (2008), “Advocacy Impact Evaluation”, Journal of Multidisciplinary Evaluation, vol. 5, no. 9.
Rea-Dickins, P. (1997), “So, Why Do We Need Relationships with Stakeholders in Language Testing? A View from the UK”, Language Testing, vol. 14, no. 3.
Richards, J. C. (2001), Curriculum Development in Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press.
Salih, H. and A. S. E. Mohammed (2017), “Evaluating the Certificate of Teaching English as a Foreign Language (CTEFL): A Way to Quality”, in: Evaluation in Foreign Language Education in the Middle East and North Africa Springer.
Taheri, N. and G. Abbasian (2016), “Evaluation of Iranian TEFL MA Program in Terms of Compatibility with Common Standards: Teacher”s Perspectives”, ELT Voices, vol. 6, no. 1.
Tavakoli, P. and M. Hasrati (2015), “MA TEFL Programmes in Iran: Change in a Globalised Era”, in: English Language Teaching in the Islamic Republic of Iran: Innovations, Trends and Challenges, C. Kennedy (ed.), London: The British Council.
Zamanian, M. and R. Mobashernia (2011), “A Survey of PhD Programs in TEFL: Curricular Strengths and Weaknesses in Iranian Universities”, International Journal of Language Studies, vol. 5, no. 1.