نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار آموزش زبان انگلیسی گروه علوم پایه، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 استادیار آموزش زبان انگلیسی گروه علوم پایه، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
چکیده
از بایستههای تدوین یا تداوم چاپ کتابهای آموزشی، ارزشیابی آنهاست. با بهکارگیری انگاره ارزشیابی کتابهای انگلیسی با اهداف ویژه، 12 تن از اساتید دانشگاهیمنتخب به روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس به ارزیابی مقایسهای دو کتاب زبان تخصصی رشته پرستاری از انتشارات "سمت" و "آکسفورد"، پرداختند. تحلیل کیفی یافتهها نشان داد کتاب سمت دیگر چندان مناسب دانشجویان امروز نیست. نتایج تحلیل کمی نیز نشان داد میانگین امتیازات داده شده به کتاب سمت کمتر از امتیازات کتاب آکسفورد بود. این کتاب، باوجود فقدان جذابیت دیداری و فایلهای صوتی-ویدیویی، با محوریت خوانش و متون قدیمی، بیتوجهی به آواشناسی و دستور زبان، بدون تنوع در روش تدریس و سنجش، و با دوری از تئوریهای آموزش زبان برای نوزدهمین بار به چاپ رسیده است. گرچه، در کتاب آکسفورد اشکالات مشاهدهشده در کتاب سمت دیده نمیشود، لیکن، این کتاب نیز بیاشکال نبوده و بهطور کامل متناسب با اهداف و نیازهای دانشجویان ایرانی نیست و بیشتر بر موقعیتهای شغلی در یادگیری زبان تأکید دارد. یافتهها میتوانند به نویسندگان و برنامه ریزان درسی رشته پرستاری یاری رسانند تا با بهرهگیری از نقاط قوت کتابهای موجود به گردآوری، نگارش، و ویرایش کتب بپردازند.
کلیدواژهها
- ارزشیابی کتابهای درسی
- انگلیسی برای اهداف دانشگاهی
- انگلیسی برای اهداف ویژه
- کتاب درسی
- دانشجویان پرستاری
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study of Two Widely Used ESP Books for Nursing Students Published by Oxford University Press and SAMT (Oxford English for Careers: Nursing 1 vs. English for the Students of Nursing)
نویسندگان [English]
- Simin Sattarpour 1
- Assef Khalili 1
- Maryam Zeinolabedini 2
1 Basic Sciences Department, Faculty of Allied Medical Sciences, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
2 Basic Sciences Department, Faculty of Allied Medical Sciences, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
چکیده [English]
Book evaluation is considered a prerequisite to developing or republicating educational books. Therefore, utilizing an evaluation checklist, 12 university professors, selected through purposive and convenience sampling, evaluated two ESP books in nursing, published by Oxford University Press and SAMT. The findings of the qualitative analysis revealed that the book published by SAMT, no longer seems suitable for today's students. Quantitative analysis indicated that Mean score given to SAMT’s book was significantly lower than Oxford’s. Despite the lack of visual appeal and audio-video files, little variety in the teaching and testing methods, with the old reading-oriented approach, without paying attention to phonetics and grammatical issues, and being far from the language teaching theories, this book has recently been republished for the nineteenth time. Although the problems underlined in SAMT’s book are not observed in the Oxford’s, this book is not error-free, either. It does not fully meet the needs of Iranian students since its major focus is on language use in the careerrelated contexts with an equal attention to all skills. This comparison can help the authors and syllabus designers in the field of nursing to prepare, compile, and edit books, using the strengths of the existing books.
کلیدواژهها [English]
- English for Academic Purposes
- English for Specific Purposes
- Nursing Students
- Textbook
- Textbook Evaluation