نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

استادیار آموزش زبان انگلیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران

چکیده

پژوهش پیش‌ِرو حاصل تحلیل محتوای کتاب آزمون در زبان انگلیسی: نظریه‌ها و کاربردها، نوشتة حسین فرهادی، عبدالجواد جعفرپور، و پرویز بیرجندی، است که از مهم‌ترین و فراگیرترین منابع درس آزمون‌سازی گرایش‌های گوناگون رشتة زبان انگلیسی به‌شمار می‌رود. در این پژوهش، با به‌کارگیری چهارچوب ارزیابی کتاب مک دانه، شاو، و ماسوهارا، به بررسی همه‌جانبة اثر در قالب دو مرحلة ارزیابی بیرونی و درونی پرداخته شد. مصداق‌های عینی اظهارات و مفروضات مستخرج نویسندگان در مقدمة کتاب، ازجمله زبان و بیان روان، جامع‌بودن مطالب، چینش منطقی مطلوب مطالب، و مرتبط‌بودن آن با بافت ایران، در بررسی خط‌به‌خط کتاب در مرحلة ارزیابی درونی بررسی شدند تا میزان پوشش و نمود آن‌ها در قالب شکل، محتوا، و روش‌شناسی اثر مشخص شود. پس‌ازآن، نقاط قوت و ضعف هر زمینه‌ای، با استناد به اصول پذیرفته‌شده و جدیدترین یافته‌های رشته، به‌تفکیک ارائه شده‌اند. درپایان، پیش‌نهادهایی برای بهبود کتاب در ویرایش‌های احتمالی آتی آمده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review on the Book Testing Language Skills: From Theory to Practice

نویسندگان [English]

  • Nasimeh Nouhi Jadesi
  • Alireza Rasti

Assistant Professor, Salman Farsi University of Kazerun, Kazerun, Iran

چکیده [English]

The present study is the result of a content analysis on the book Testing English Language Skills, From Theory to Practice written by Farhady, Jafarpour, and Birjandi. This book is one of the most widely-used textbooks selected by language instructors for the testing courses of TEFL, Translation, and English literature majors. Using McDonough, Shaw, and Masuhara’s (2013) textbook evaluation framework, the authors carried out both internal and external evaluations of the claims made by the authors in the preface of the book. The claims included: using lucid language, comprehensive coverage, a desirable organization of the materials presented and a direct relevance to the Iran’s context. Furthermore, the textbook was also analyzed based on its physical appearance, content, and methodology. The strengths and weaknesses in each domain were categorized and presented. At the end, some recommendations have been made to the authors, in case of any future editions of the textbook by the authors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Testing English Language Skills
  • Internal Evaluation
  • External Evaluation
  • Content Analysis
  • English Textbooks
 
Bachman, L. F. (1990), Fundamental Considerations in Language Testing, Oxford: Oxford University Press.
Bloom, B. S. (1956), Taxonomy of Educational Objectives; The Classification of Educational Goals, New York: Longmans, Green.
Brown, H. D. (2000), Principles of Language Learning and Teaching, New York: Longman.
Brown, H. D. (2001), Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy, New York: Longman.
Farhady, H., A. J. Jafarpour and P. Birjandi (2007), Testing Language Skills: From Theory to Practice, Tehran: SAMT.
Fulcher, G. and F. Davidson (2007), Language Testing and Assessment: An Advanced Resource Book, London: Routledge.
McNamara, T. (2000), Language Testing, Oxford: Oxford University Press.
Sahragard, R. and F. Zolfaghari (2014), “Monitoring Testing Language Skills: From Theory to Practice from the Perspective of Assessment Literacy”, International Journal of Research in Education Methodology, vol. 6, no. 2.
Shohamy, E., O. Iair, and S. May (eds.) (2008), Language Testing and Assessment, DE: Springer.