نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز

2 دانشجوی دکترای فلسفه معاصر دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

این مقاله از دو منظر به بررسی و ارزیابی انتقادی کتاب فلسفۀ آلمانی، نوشتۀ تِری پینکارد، با ترجمۀ ندا قطوریی می‌پردازد. منظر اول ناظر به محتوای کتاب، بدون‌توجه به متن ترجمۀ فارسی، است و منظر دوم ناظر به ترجمۀ فارسی کتاب و شیوۀ ترجمۀ مترجم از لحاظ محاسن و معایب است. به‌طور کلی، این کتاب با طرح تناقض عقل کانتی در ساحت نظری و کشیده‌شدۀ آن به ساحت عملی و تلاش فیلسوفان پساکانتی و پساهگلی برای یافتن راه‌حل عملی برای این تناقض نویسنده را وادار ساخته است که در مقدمۀ هر چهار بخش کتاب مباحث مطرح درمورد زمینه و زمانۀ تاریخی و اجتماعی را در قالب انقلاب اجتماعی جامعۀ آلمان در قرن هجدهم و نوزدهم مطرح کند‌‌. باوجود تلاش مترجم در ترجمۀ روشن و خوب آن به زبان فارسی، بازهم ایراداتی متوجه مترجم است و نداشتن مقدمه برای این کتاب از جملۀ آن‌هاست که در متن مفصل به آن‌ها اشاره کرده‌‌ایم. به‌هرروی، این کتاب می‌‌تواند برای دانشجوی فلسفه در مقاطع تحصیلات تکمیلی مفید واقع شود. در این مقاله، ضمن بررسی و تحلیل محتوای این کتاب، به ارزیابی ترجمۀ فارسی و پیش‌نهادهایی برای بهتر‌شدن ترجمه پرداخته‌‌ایم. این کتاب می‌‌تواند، به‌عنوان یک منبع مهم مطالعۀ فلسفۀ آلمان، به‌ویژه تفکر ایدئالیستی، برای علاقه‌‌مندان به فلسفۀ آلمان بسیار روشن‌گر و سودمند باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review on the Book German Philosophy

نویسندگان [English]

  • Muhammad Asghari 1
  • Neda Mohajel 2

1 Associate Professor, Department of Philosophy, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 PhD Student in Contemporary Philosophy, University of Tabriz, Tabriz, Iran

چکیده [English]

This article critically examines and evaluates the book German Philosophy by Terry Pinkard, translated by Neda Qatouri. The first perspective looks at the content of the book regardless of the Persian translation text and the second perspective looks at the Persian translation of the book and the translator's translation method in terms of advantages and disadvantages. In general, this book has forced the author to find a practical solution to this contradiction by presenting the paradox of Kantian reason in the theoretical field and its extension to the practical field, and the efforts of post-Kantian and post-Hegelian philosophers to find a practical solution to this paradox. To present the historical and social time in the form of the social revolution of German society in the 18th and 19th centuries. Despite the translator's efforts in translating it clearly and well into Persian, there are still some objections to the translator, such as not including an introduction to this book, which we have mentioned in the detailed text; however, this book can be useful for a philosophy student in graduate school. In this article, while reviewing and analyzing the content of this book, we have evaluated the Persian translation and suggestions for improving the translation. This book can be very enlightening and useful as an important source for the study of German philosophy, especially idealistic thinking for those interested in German philosophy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • German Philosophy
  • Kant Philosophy
  • Hegel
  • Revolution
  • Kantian Contradiction
  • Idealism and Pinkard
اردبیلی، محمدمهدی (1394)، «داستان یک قرن ایدئالیسم آلمانی: نقدی بر محتوا و ترجمۀ کتاب فلسفۀ آلمانی (1760 الی 1860): میراث ایدئالیسم»، فصل‌نامۀ نقد کتاب کلام، فلسفه، و عرفان، س 2، ش 7 و 8.
اردبیلی، محمدمهدی (1395)، «بازخوانی انتقادی عناصر مفهومی اندیشۀ کی‌یرکگور برمبنای ضدیتش با نظام هگلی»، مجلۀ پژوهش‌‌های فلسفی دانشگاه تبریز، س 10، ش 19.
اصغری، محمد (1395)، «جایگاه مفهوم bildung (فرهنگ) در فلسفۀ هگل»، در: مجموعهمقالات همایش بین‌المللی اسلام و ارزش‌های متعالی، تهران: دانشگاه خوارزمی.
باقرزادۀ مشکی‌باف، محسن و محسن حبیبی (1398)، «افشای کلیت نهفته در تکینگی: تحلیل بخش یقین حسی از کتاب پدیدارشناسی روح هگل»، مجلۀ پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز، دورۀ 13، پیاپی 29.
پینکارد، تری (1394)، فلسفۀ آلمانی: میراث ایدئالیسم، ترجمۀ ندا قطرویی، تهران: ققنوس.
خراسانی (شرف)، شرف‌الدین (1376)، از برونو تا کانت، تهران: علمی و فرهنگی.
کانت، ایمانوئل (1385)، نقد عقل عملی، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران: نورالثقلین.
مذهبی، جعفر (1398)، «نقش فیلسوف در پدیدارشناسی هگل با نظر به آرای ویتگنشتاین»، مجلۀ پژوهش‌‎های فلسفی دانشگاه تبریز، دورۀ 13، پیاپی 29.
هگل، فریدریش ویلهلم (1378)، عناصر فلسفۀ حق، ترجمۀ مهبد ایرانی‌طلب، تهران: قطره.
 
Pinkard, Terry (1994), Hegel’s Phenomenology: The Sociality of Reason, Cambridge: Cambridge University Press.
Pinkard, Terry (2001), Hegel: A Biography, Cambridge: Cambridge University Press.
Rorty, Richard (1982), Consequences of Pragmatism: Essays, University of Minnesota Press.
Rorty, Richard (2007), Philosophy as Cultural Politics: Philosophical Papers, vol. 4, Cambridge: Cambridge University Press.
Stern, R. (2002), Routledge Philosophy Guidebook to Hegel and the Phenomenology of Spirit, London and New York: Routledge.
Testa, Italo, Luigi Ruggiu, and Lucio Cortella (eds.) (2007), “I That Is We, We That Is I”, in: Perspectives on Contemporary Hegel: Social Ontology, Recognition, Naturalism, and the Critique of Kantian Constructivism, Boston: Brill Publisher.