نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار زبان و ادبیات عربی، عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه یزد
3 کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، انشگاه ولی عصر رفسنجان
چکیده
آموزش زبان عربی در مدارس بهدلایل فرهنگی، سیاسی، و نوع نگاه خانوادهها و دانشآموزان از چند دهه پیش تاکنون، نسبت به سایر دروس، با چالش بیشتری مواجه بوده است. بررسی نگرش دانشآموزان به یادگیری این زبان گام مؤثری در سیاستگذاری و تألیف کتابهای آموزشی خواهد بود. در این پژوهش با روش توصیفی ـ پیماشی به بررسی نگرش دانشآموزان رشتههای ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی، و علوم ریاضی کلاس دوازدهم شهر کرمان درخصوص یادگیری زبان عربی پرداخته شده است. در این بررسی تفاوت نگرشهای دانشآموزان سه رشتۀ انسانی، تجربی، و ریاضی و همچنین تفاوت نگرش دانشآموزان دختر و پسر به یادگیری زبان عربی بررسی شد. نمونۀ این پژوهش 337 نفر از دانشآموزان پسر و دختر کلاس دوازدهم شهر کرماناند. نتایج پژوهش نشان میدهد که نگرش بیشتر دانشآموزان سه رشتۀ علوم انسانی، تجربی، و ریاضی در سه متغیر علاقه به یادگیری زبان عربی، اهمیت درس عربی دربین سایر دروس، و محتوای درس عربی منفی است. باوجوداین، دانشآموزان رشتة ریاضی علاقۀ بیشتری به یادگیری زبان عربی، نسبتبه دانشآموزان دیگر، دارند. از نظر تفاوت بین دانشآموزان دختر و پسر، تفاوت معناداری بین آرای دو گروه وجود نداشت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Survey of Attitudes Towards Arabic Language Course among Twelfth Grade Students of Humanities, Experimental Sciences and Mathematical Sciences
نویسندگان [English]
- Danesh Mohammadi Rakati 1
- Yusef Nazari 1
- Ali Nobahar 2
- Zeinab Shojaei 3
1 Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Graduated from Yazd University, Master's Degree in Arabic Language and Literature, Yazd, Iran
3 Graduated from Arabic Language and Literature,Vali-e-Asr University of Rafsanjan, Rafsanjan, Iran
چکیده [English]
Teaching Arabic language in schools encountered more challenges in comparison to other courses due to cultural and political reasons as well as the families and students’ viewpoints about it. A survey of students’ attitudes towards learning this language would be an effective step in policymaking and the compilation of textbooks in this regard. This study used the descriptive-survey method to analyze attitudes toward learning the Arabic language among twelfth-grade students of Kerman in the fields of literature and humanities, experimental sciences, and mathematical sciences. Moreover, this study investigated the attitude differences among the students in three fields of humanities, experimental and mathematical sciences, as well as attitude differences toward learning the Arabic language between the twelfth-grade girl and boy students of Kerman. The sample consisted of 337 girl and boy students studying in twelfth grade in Kerman. The results showed that the attitudes of most of the students in three fields of humanities, experimental sciences, and mathematical sciences towards three variables of interest in learning Arabic, the importance of Arabic course among other courses, and the content of Arabic course were negative; nevertheless, mathematics students showed more interest in learning Arabic in comparison to other students. Girl and boy students’ attitudes did not show any significant differences.
کلیدواژهها [English]
- Arabic Language Teaching
- Arabic Course
- Textbooks
- Attitude
- Kerman Schools