نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه علوم و اندیشۀ سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
این مقاله به نقد و بررسی کتاب آیا فرودست میتواند سخن بگوید اختصاص دارد. پرسش محوری این است که اسپیواک چگونه نظریۀ ایدئولوژی و واسازی را در مطالعات فرودستان بهکار میگیرد؟ دو پرسش فرعی مقاله نیز چنین است: چه نقدهایی بر رویکرد اسپیواک میتوان وارد کرد؟ ترجمۀ فارسی اثر تا چه میزان با متن اصلی انطباق دارد؟ در پاسخ، معتقدیم که اسپیواک در چهارچوب مطالعات تاریخ از پایین، یا تاریخ مردم عادی، به واسازی تاریخنگاری دست میزند. موضوع محوری او نقد نظام نشانگانی فرودستساز است. او مفاهیمی چون نظریۀ ایدئولوژی و آپاراتوس را درکنار مفاهیمی چون هویت تفاوتبنیاد بهکار میبرد و روانکاوی گراماتولوژیک و اقتصاد سیاسی را با هم پیوند میدهد. این نقطۀ قوّت کار اوست. اما نقدهای جدیای نیز به پروژۀ او وارد است. برای نمونه، اسپیواک با اعلام ناتوانی فرودست در سخنگفتن و نیاز او به نمایندگیشدن راه تغییر و رهایی را مسدود میسازد. او با پیروی از ندای دریدا برای بهسخندرآوردن فرودست از طریق نیروی مبهم درون خودمان راه نوعی شهود خلسهآور را میگشاید که به کارِ آزادگذاری نیروی خیال و ذوق زیباییشناختی میآید. اسپیواک میخواست از طریق پیونددادن اقتصاد سیاسی بینالملل با هرمنوتیک متون مقدس، متون حقوقی و آموزشی و نقد ادبی مطالعات فرودستان را به نظریهای عمومی بدل کند، اما بیشتر در همان قلمرو نقد ادبی حرکت کرده است. همچنین، ضمن تطبیق ترجمۀ فارسی با متن اصلی، پیشنهادهایی برای بهبود ترجمه ارائه کردهایم. روش تحلیل بهکار بستهشده در این مقاله تفسیر انتقادی با رویکرد تطبیقی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Spivak and Subaltern Studies beyond Foucault A Critical Review on the Book “Can the Subaltern Speak?”
نویسنده [English]
- Reza Najafzadeh
Assistant Professor, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]
This manuscript is devoted to the critique of Spivak’s “Can the Subaltern Speak?” Spivak as part of the study of history from below deconstructs historiography. Her central theme is the critique of the subaltern-maker sign system. She uses Althusserian concepts such as the theory of ideology and apparatus alongside concepts such as the differential identity, trying to link the grammatological psychoanalysis to the political economy. This is the strength of her work, but there are also serious criticisms of her project. For example, Spivak blocks the path of claimed change and emancipation by declaring the subaltern's inability to speak and her need to be represented. Following Derrida's call to speak of the subaltern through the vague force within us, he opens the way for a kind of ecstatic intuition that works to release the power of imagination and aesthetic taste. Spivak wanted to make the subaltern studies a general theory by linking the international political economy with the hermeneutics of sacred, legal, and educational texts, and literary criticism, but she rarely moved beyond the realm of literary criticism. The validity of her critiques of Foucault and Deleuze can be questioned by referring to their original works.
کلیدواژهها [English]
- Subaltern Studies
- Race
- Power/Knowledge
- The Theory of Ideology
- Post-Colonial Feminism