نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شیراز، ایران
2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شیراز، ایران
چکیده
از میان مؤلفه های ساختاری مقاله ها، چکیده و مقدمه مهم ترین بخش مقاله است که خواننده براساس آنها تصمیم به خواندن مقاله میگیرد. نگارندگان در این پژوهش بر آناند تا با استفاده از پرسشنامۀ طراحیشده چکیدهها و مقدمه های 71 مقالۀ مجلۀ ادب عربی را در بازۀ زمانی 1388 تا 1398 به روش تحلیل محتوای ترکیبی و براساس رویکرد ساختاری ارزیابی مقاله بررسی کنند. یافته های پژوهش بیان گر آن است که مقاله ها در شاخص های هدف، بیان مسئله، و کلیدواژه با معیارهای ساختاری مقاله های علمی ـ پژوهشی مطابقت دارند و از سال 1388 تا 1391 در مؤلفه های پیشینه، روش، و سؤال پژوهش ضعف ساختاری دارند. گرچه مقاله ها از سال 1392 در این سه شاخص روند روبه رشدی داشته اند، از نظر بسامد و در مقایسه با سایر مؤلفهها این رشد چندان قابل توجه نیست، زیرا کاستی ها همچنان تا سال1398 در شاخص های یادشده، به دلیل پراکندگی ساختاری و نبود الگوی مشخص، مشهود است؛ آن چنانکه نمیتوان با قاطعیت به سالی اشاره کرد که مقاله ها به طور کامل به این مؤلفه ها پرداخته باشند. در پایان این پژوهش، الگوی مفهومی ساختار چکیده و مقدمۀ مقاله های علمی ـ پژوهشی زبان و ادبیات عربی پیشنهاد داده شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Structural Evaluation of the Articles in "Arabic Literature" Journal Case Study of Abstracts and Articles from 1388 to 1398
نویسندگان [English]
- Hosein Kiani 1
- Shahla Jafari 2
1 Associate Professor in Arabic Language and Literature, Shiraz University, Iran
2 PhD Student in Arabic Language and Literature, Shiraz University, Iran
چکیده [English]
Abstract and introduction are the most important parts of the articles among structural components. So, this study aims to consider abstracts and introductions from 71 articles in "Arabic Literature" journal from 1388-1389 by planned questionnaire on the base of structural evaluation of lectures. The procedure is the analysis of the synthetic content. Research findings show that in aim, statement of the problem, and keywords correspond with structural standards of scientific-studious articles, and from 1388 to 1398, they have structural weakness in history, procedure and question. Although, lectures from 1392 and after that have increased in these three indexes remarkably, but in frequency and the other components, they have not increased considerably. Since there are defects until 1398 in these indexes because of structural dispersion and lack of a specific pattern. Therefore, it's not possible to mention in which year articles have considered these components. This research after evaluating these two components has offered a conceptual pattern of abstract structure and introduction of scientific-studious lectures in Arabic language and literature.
کلیدواژهها [English]
- Structural Evaluation of Article
- Introduction Writing
- Abstract Writing
- Tehran University
- "Arabic Literature " Journal