نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت‏ علمی گروه مدیریت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

چکیده

آشنایی با روش‌‏شناسیِ پژوهش از الزامات اجرای هر طرح پژوهشی است. آن‏چه در بیش‏تر آثار تألیفی یا ترجمه مشاهده می‏‌شود تمرکزِ صرف بر آموزشِ یک یا چند روش پژوهش است. کتاب راه‌نمای روش‌‏های آمیخته در پژوهش‏‌های علوم رفتاری و اجتماعی رویکرد متفاوتی دارد و با پی‏گیری اهداف سه‏‌گانۀ تبیین گرایش‏‌های فلسفی، صورت‌‏بندی روش‏‌شناسی و روش، و در‏نهایت کاربرد پژوهش‏‌های آمیخته به‌رشتۀ تحریر درآمده است. تمایز در هدف، که کتاب را در قیاس با دیگر آثار این حوزه برجسته می‏‌کند، دلیل انتخاب آن برای نقد و بررسی بود. ترجمۀ فارسی کتاب، اثر تشکری و تدلی، براساس معیارهای ارزیابی شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی در دو ساحت نقد ساختاری و نقد محتوایی بررسی شد. نقاط قوت اصلی کتاب تمرکز بر چهار رکن پارادایم‌‏های پژوهش یعنی هستی‌‏شناسی، شناخت‏‌شناسی، ارزش‏‌شناسی، و مؤکداً روش‏‌شناسی پژوهش‌‏های آمیخته، تعدد و تنوع دیدگاه‏‌ها، بهره‏‌گیری از پیش‏گامان حوزۀ روش‌‏های پژوهش در نگارش فصول و نیز استفاده از منابع دستِ‏‏اول و معتبر، و ارائۀ مثال و مطالعات موردی بود. در‏عین‏‌حال، اثر نقاط قابل‏‏‌بهبودی دارد که از‏جمله موارد مهم آن‏ می‌‏توان به هم‌‏پوشانی زیاد در محتوای برخی فصول، نام‏‌گذاری و نحوۀ چینش فصول، و ترجمۀ تحت‌‏اللفظی برخی جملات اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Methodology as a Model of Method Analysis: A Review and Critique on the Book Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Sciences Research

نویسنده [English]

  • Elham Ebrahimi

Faculty Member, Management Faculty, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

چکیده [English]

Familiarity with research methodology is a requirement for any research project. What is seen in most works of writing or translating is a mere focus on teaching one or more research methods. The Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Sciences Research has a different approach and has been written by pursuing the three goals of explaining philosophical tendencies, methodological formulation, and method, and finally the application of mixed research. This distinction, which makes the book stand out from other works in the field, was the reason it was chosen for critique. The Persian translation of the book, by Tashakkori and Teddlie was investigated based on the evaluation criteria of the Council for Reviewing Books and Texts on Human Sciences in two areas of structural and content criticism. The main strengths of the book are, focusing on the four bases of research paradigms i.e., ontology, epistemology, axiology, and strictly methodology of mixed research, multiplicity, and diversity of views and using the pioneers in the field of research methods in writing chapters and also providing primary valid sources, examples and case studies. At the same time, the effect has points for improvement, the most important of which are the overlap in the content of some chapters, the naming and arrangement of chapters, and the literal translation of some sentences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Critique
  • Method
  • Methodology
  • Mixed Research
  • Structural Critique
بازرگان، عباس (1399)، مقدمه‏ای بر روش‏های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری، تهران: دیدار.
تشکری، عباس و چارلز تدلی (1397)، راه‌نمای روش‏های آمیخته در پژوهش‏های علوم رفتاری و اجتماعی، ترجمۀ مرتضی اکبری و دیگران، تهران: دانشگاه تهران.
دانایی‏فرد، حسن، سیدمهدی الوانی، و عادل آذر (1398)، روش‏شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: صفار اشراقی.
درودی، فریبرز (1387)، «عوامل مؤثر بر نقد و بررسی کتاب»، فصل‏نامۀ مطالعات ملی کتاب‏داری و سازما‏ن‏دهی اطلاعات، دورۀ 19، ش 3، 173-184.
درودی، فریبرز (1393)، «درآمدی بر انواع نقد و کارکردهای آن»، فصل‏نامۀ نقد کتاب، دورۀ 1، ش 3-4، 221-234.
صادقی ‏فسایی، سهیلا و محسن ناصری‏راد (1391)، «عناصر بنیادین پژوهش کیفی در علوم اجتماعی: هستی‏شناسی، معرفت‏شناسی، روش‏شناسی، و روش»، مطالعات اجتماعی ایران، دورۀ 5، ش 2، 78-98.
علی‏پور، صدیقه (1389)، «تحلیل ساختاری نقد»، فصل‏نامۀ پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دورۀ 19، ش 4، 39-66.
همدانی، مصطفی (1393)، «نقد کتاب فلسفۀ روش تحقیق در علوم انسانی»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورۀ 18، ش 32، 127-151.
 
Flick, U. (2018), Doing Grounded Theory, NY: Sage Publications.
Guba, E. G. and Y. S. Lincoln (2005), “Paradigmatic Controversies, Contradictions, and Emerging Confluences”, in: The Sage Handbook of Qualitative Research (191–215), N. K. Denzin and Y. S. Lincoln (eds.),  CA: Sage Publications.
Killam, L. (2013), Research Terminology Simplified: Paradigms, Axiology, Ontology, Epistemology and Methodology, Sudbury, On: Killam.
King, K. E. (1994), “Method and Methodology in Feminist Research: What is the Difference?”, Journal of Advanced Nursing, vol. 20, no. 1, 19-22.
Sandelowski, M. and J. Barroso (2003), “Classifying the Findings in Qualitative Studies”, Qualitative Health Research, vol. 13, no. 7, 905-923
Tashakkori, A. and C. Teddlie (2010), Sage Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research, CA: Sage Publications.
Tashakkori, A., C. Teddlie, and C. B. Teddlie (1998), Mixed Methodology: Combining Qualitative and Quantitative Approaches, CA: Sage Publications.
Tashakkori, A., R. B. Johnson, and C. Teddlie (2020), Foundations of Mixed Methods Research: Integrating Quantitative and Qualitative Approaches in the Social and Behavioral Sciences, CA: Sage Publications.