نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
مدیران برای آگاهی از نیازها و خواستههای مشتریان، موقعیت بازار، تغییرات فناوری و وسعت رقابت، به اطلاعات بهدست آمده از تحقیقات بازاریابی نیاز دارند. بنابراین، تیم تحقیقات بازاریابی با مطالعهای نظاممند و عینی، مشکلات مربوط به بازاریابی را شناسایی و گامهایی در جهت رفع آن برمیدارد.با توجه به اهمیت تحقیقات بازاریابی، کتابهای مرجع زیادی وجود دارد که هریک مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کردهاند؛ از جمله کتاب "تحقیقات بازاریابی (نگرشی کاربردی)" به تألیف و ترجمه دکتر داور ونوس، دکتر عبدالحمید ابراهیمی و دکتر احمد روستا که با پانزده بار تجدید چاپ، از مهمترین منابع درسی در مقاطع تحصیلات تکمیلی میباشد. بههمینمنظور، در این مقاله به کمک روش توصیفی- تحلیلی و همچنین ذکر شواهد و مستندات برمبنای معیارهای ارزیابی معرفی شده از سوی شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بیطرفانه این اثر از دو منظر ساختاری و محتوایی پرداخته و نقاط قوت و قابلبهبود آن بیان شده است. نتایج حاصل از بررسیها نشان میدهد که این اثر با متنی روان توانسته مطالب جامعی را بههمراه مثالهای کاربردی در حوزه تحقیقات بازاریابی پوشش دهد؛ در مقابل نیز، روزآمد نشدن موضوعات بهرغم تجدید چاپهای متعدد از جمله مواردی است که قابلیت بهبود دارد.
کلیدواژهها
- تحقیقات بازاریابی
- ساختار کتاب
- ویرایش ادبی
- اصول علمی ارجاعدهی
- ابعاد آموزشی اثر
- منابع معتبر
- تحلیل انسجام منطقی بخشهای کتاب
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A critique and review on the book "Marketing research (an applied approach)"
نویسندگان [English]
- Ehsan Abedi 1
- Paria Pourmansour 2
1 Assistant Prof, Department of Business Management, Faculty of Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Ph.D. Candidate, Department of Business Management, Faculty of Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Managers need information obtained from marketing research to know the needs and demands of customers, market position, technological changes and the extent of competition. Therefore, the marketing research team, with a systematic and objective study, identifies the problems related to marketing and takes steps to solve them.
Considering the importance of marketing research, there are many reference books that have gained legitimacy and acceptance among readers; including the "Marketing Research (An applied Approach)" authored and translated by Dr. Davar Venus, Dr. Abdul Hamid Ebrahimi and Dr. Ahmad Rusta, which has been reprinted fifteen times, and is one of the most important teaching resources for postgraduate studies. For this purpose, in this article, through the descriptive-analytical method and the presentation of evidence and documentation based on the evaluation criteria introduced by the Humanities Texts and Books Review Council, a fair and impartial review of this work has been done from two structural and content points of view and its strengths and improvable points are stated. The results of the investigations show that this work has been able to cover comprehensive content with practical examples in the field of marketing research with a fluent text. On the other hand, not updatingthe topics despite numerous reprints is one of the things that can be improved.
کلیدواژهها [English]
- Marketing research
- book structure
- literary editing
- scientific principles of referencing
- educational aspects of the work
- Authentic sources
- logical coherence analysis of book parts