پژوهشی
الهیات و ادیان
ابوالفضل حری
چکیده
این مقاله، برگردان فارسی کتاب اسطورههای کهن را بر اساس الگوی «ارزیابی کیفیت ترجمه» و محتوا و اندبشۀ آن را ارزیابی میکند. مؤلف نشان میدهد داستانهای قرآن قرآن در سایر کتب دینی ریشه دارد و میتوان آن را از منظر نظریههای ادبیات شفاهی بررسی کرد. اما به چند دلیل، دوندس در بررسی قرآن به مثابه فولکلور موفق نیست. این مقاله، میکوشد ...
بیشتر
این مقاله، برگردان فارسی کتاب اسطورههای کهن را بر اساس الگوی «ارزیابی کیفیت ترجمه» و محتوا و اندبشۀ آن را ارزیابی میکند. مؤلف نشان میدهد داستانهای قرآن قرآن در سایر کتب دینی ریشه دارد و میتوان آن را از منظر نظریههای ادبیات شفاهی بررسی کرد. اما به چند دلیل، دوندس در بررسی قرآن به مثابه فولکلور موفق نیست. این مقاله، میکوشد از یک سو، آراء و دیدگاههای دوندس را دربارة قرآن از حیث مولفههای محتوایی و به ویژه روش تحقیق دوندس، در پرتو آرای صاحبنظران و پژوهشگران قرآنی بررسی کند و از سوی دیگر، برگردان فارسی این کتاب را بر اساس الگوی «کیفیت ارزیابی ترجمه» در سطوح واژگانی، نحوی، و معنایی بررسی کند. در مجموع، به نظر میرسد تحلیل و تبیین دوندس از کیفیت آموزههای قرآنی و به ویژه قصههای قرآنی، سطحی و کممایه است و به ویژگیهای منحصر بفرد این قصهها در بطن سورهها، و اینکه این قصهها صرفاً بستری و محملی برای تبیین آموزههای دینشناختی قرآن است، وقعی ننهاده است. با این حال، مترجم نیز هرچه به انتهای کتاب میرسد، تسلط نسبی خود را در فرایند برگردان متن اصلی نشان میدهد، درکل، ترجمه همچنان نیاز به ویراستاری ادبی دارد.
پژوهشی
الهیات و ادیان
حامد خانی (فرهنگ مهروش)
چکیده
یکی از آثارِ پرخواننده در ایران از آغاز دهۀ 1340ش تا کنون کتاب انسان موجود ناشناخته اثر الکسیس کارِل است. ایرانیان این کتاب را بارها تجدید چاپ، و مستند و منبع بحثهای مختلف خود کرده، و شخصیتهایی پرشمار با اندیشههایی متنوع نیز خواندن آن را ترویج نمودهاند. با گذشت زمانی هفتادوچندساله از نخستین ترجمۀ فارسیِ کتاب هنوز رونق بازار ...
بیشتر
یکی از آثارِ پرخواننده در ایران از آغاز دهۀ 1340ش تا کنون کتاب انسان موجود ناشناخته اثر الکسیس کارِل است. ایرانیان این کتاب را بارها تجدید چاپ، و مستند و منبع بحثهای مختلف خود کرده، و شخصیتهایی پرشمار با اندیشههایی متنوع نیز خواندن آن را ترویج نمودهاند. با گذشت زمانی هفتادوچندساله از نخستین ترجمۀ فارسیِ کتاب هنوز رونق بازار این اثر از دست نرفته، و درعینحال، محتوا و کارکرد آن در جامعۀ ایران تحلیل نشده است. مطالعۀ پیشِرو گامی نخست فراسوی این هدف است. بنا داریم با مرور شواهدِ توجهِ ایرانیان به کتاب از این فرضیه دفاع کنیم که ترویج گستردۀ آن را اسلامگرایانی با گرایشهای مختلف دنبال کردهاند و این ترویج نتیجۀ دستاوردهای نظری مهمّ اثر برای این جریانها بوده است؛ جریانهایی که خواستهاند فقر مطالعات موجود و ضعفهای نظری در بازنمودن یک نظریۀ انسانِ بومی و مدرن را با بهرهجویی از کتابِ کارِل جبران کنند. چنانکه خواهیم دید، از دهۀ 1380ش و با توسعۀ گفتمان علوم انسانی اسلامی نیز این کتاب همچون مؤید ضرورت گزیدن یک علم انسانی دینپسند به جای علوم انسانی مُتَعارَف تلقی شده است.
پژوهشی
الهیات و ادیان
سید محمد دلبری
چکیده
بررسیونقد کتاب درسی به دلیل جایگاه آن در دستیابی به اهداف نظامهای آموزشی و آتار آن در کیفیتبخشی به محتواهای آموزشی و تربیتی، اهمیت ویژهای دارد. بنابراین ارزیابی این منابع با بهرهمندی از ملاکهای دقیق ضرورت دارد. پژوهش حاضر مبتنی بر شاخصهای علمی، کتاب" روشهای تدریس تعلیمات دینی(هدیههای آسمانی) ، که توسط سازمان ...
بیشتر
بررسیونقد کتاب درسی به دلیل جایگاه آن در دستیابی به اهداف نظامهای آموزشی و آتار آن در کیفیتبخشی به محتواهای آموزشی و تربیتی، اهمیت ویژهای دارد. بنابراین ارزیابی این منابع با بهرهمندی از ملاکهای دقیق ضرورت دارد. پژوهش حاضر مبتنی بر شاخصهای علمی، کتاب" روشهای تدریس تعلیمات دینی(هدیههای آسمانی) ، که توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) برای رشته علوم تربیتی درسال1392منتشر شده را نقد کرده است . شاخصهای منتخب شاملِ شاخص محتوایی، ساختاری، شکلی، زبانی و روشی است. نتایج پژوهش نشان می دهد: این کتاب نقاط قوت محدودی در شاخص های شکلی و زبانی دارد. اما نقاط ضعف بسیارجدی کتاب در همه شاخصهای شکلی، زبانی، محتوایی، ساختاری و روشی کاملا آشکار است. از جمله می توان به عدم روز آمدی داده ها، اشکالات علمی، استنادات نادرست، عدم انسجام محتوا و غیر کاربردی بودن اشاره کرد. فقدان این شاخصها به میزانی است که"علمی و آموزشی بودن " کتاب را رد می نماید. بنابراین این کتاب فاقد اصلیترین ممیزههای کتاب درسی دانشگاهی است.پیشنهاد میشود مبتنی بر شاخصهای کتاب درسی دانشگاهی و برنامه درسی تعلیم و تربیت دینی دوره ابتدایی، برای این درس کتاب جدیدی تالیف شود.
پژوهشی
تاریخ
ابوالحسن فیاض انوش
چکیده
بخشی از آسیا که به واسطه دلایل متنوع سیاسی و جغرافیایی با عناوین مختلفی نظیر آسیایمیانه، آسیایمرکزی و قلبآسیا نامبردار گشته است پس از فروپاشی شوروی و شکلگیری کشورهای مستقل جدید در این منطقه هم فرصتهای جدیدی را از جنبههای مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی برای بازیگران عمدة سیاست جهانی فراهم کرد و هم ابهاماتی را از جهت ...
بیشتر
بخشی از آسیا که به واسطه دلایل متنوع سیاسی و جغرافیایی با عناوین مختلفی نظیر آسیایمیانه، آسیایمرکزی و قلبآسیا نامبردار گشته است پس از فروپاشی شوروی و شکلگیری کشورهای مستقل جدید در این منطقه هم فرصتهای جدیدی را از جنبههای مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی برای بازیگران عمدة سیاست جهانی فراهم کرد و هم ابهاماتی را از جهت چگونگیِ بهرهگیری از این فرصتها پدید آورد. از آنجایی که دانش تاریخ در هستة کانونی برای حل هر مسألهای در مناسبات بشری قرار دارد، مطالعه و بررسی تاریخ این منطقه نیز در کانون توجة برخی نهادهای سیاسی و مجامع آکادمیک قرار گرفت. تاریخ آسیایمیانه (از مغولستان تا خوارزم) اثر اِسوَت سوچِک از جمله آثار تاریخپژوهانهای است که روایتی از 14 قرن تاریخ این منطقه را عرضه میکند. نویسنده در صدد است مقدمهای تاریخی به دست دهد تا برای سیاستمداران، روزنامهنگاران، بازرگانان و پژوهشگران روزنهای برای نفوذ به تاریخ کمتر شناخته شدة این بخش از جغرافیای جهان باز کند. مقالة حاضر میکوشد به روش تحلیلی، یک ارزیابی انتقادی از تاریخنگری نویسنده و متن ترجمهشده ارائه کند.
پژوهشی
زبان و ادبیات عربی
حسین کیانی
چکیده
امروزه در چگونگی بهره گرفتن از میراث بلاغت قدیم در محافل علمی، میان پژوهشگران اختلاف نظر است. گروهی براین باورند که باید این میراث بلاغی را کناری نهاد و با بلاغت جدید غربی همگام شد. گروهی دیگر بر این باورند که باید بلاغت قدیم را اصل قرار داد و از یافتههای زبانشناسی و سبکشناسی کمک گرفت و بین این دو ارتباط برقرار کرد. کتاب«البِنیَةُ ...
بیشتر
امروزه در چگونگی بهره گرفتن از میراث بلاغت قدیم در محافل علمی، میان پژوهشگران اختلاف نظر است. گروهی براین باورند که باید این میراث بلاغی را کناری نهاد و با بلاغت جدید غربی همگام شد. گروهی دیگر بر این باورند که باید بلاغت قدیم را اصل قرار داد و از یافتههای زبانشناسی و سبکشناسی کمک گرفت و بین این دو ارتباط برقرار کرد. کتاب«البِنیَةُ المُتِحَوِّلَةُ فی البَلاغةِ العَربیةِ» نوشته أسامة البُحَیری تلاش میکند تا دیدگاه دوم را اساس کار خود قرار دهد تا پلی بین بلاغت قدیم و یافتههای جدید زبانی و بلاغی ایجاد کند. این مقاله با کمک گرفتن از روش توصیفی تحلیلی در پی آن است تا پس از نقد شکلی کتاب، دیدگاههای نویسنده را استخراج و سپس به تحلیل آن ها بپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تغییر در تقسیم بندی سکاکی، توجه به مساله خروج از مقتضای ظاهر در علم بدیع، توجه به ساختار داخلی متن، پرداختن به نقش خواننده در هنجارگریزی و پر رنگ شدن هنجارگریزی در گفتمان ادبی معاصر از مهمترین ویژگیهای کتاب است. اشکالهای تایپی فراوان، انتخاب فونت نامناسب، نداشتن فهرست اعلام و ابیات و اشعار، از مهمترین کاستیهای کتاب است. نویسنده در مقدمه کتاب تاکید دارد که در تحلیل بلاغی خود متن را اساس قرار داده، اما در کتاب اثری از اساس قرار دادن متن به عنوان یک واحد تحلیل بلاغی نیست.
ترویجی
علوم اجتماعی
علی یعقوبی چوبری؛ سلماز سپهری آزاد
چکیده
الفاظواشیا: باستانشناسی علوم انسانی پنجمین و از مهمترین آثار میشل فوکوست. هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب الفاظ و اشیا: باستانشناسی علوم انسانی فوکو است. روش تحقیق در مقالۀ مزبور «روش تحلیل محتوای کیفی» و گردآوری اطلاعات با مطالعۀ اسنادی است. الفاظ و اشیا درپی تحلیل باستانشناسانة دانش و تحلیل اپیستمه است که آن را از ...
بیشتر
الفاظواشیا: باستانشناسی علوم انسانی پنجمین و از مهمترین آثار میشل فوکوست. هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب الفاظ و اشیا: باستانشناسی علوم انسانی فوکو است. روش تحقیق در مقالۀ مزبور «روش تحلیل محتوای کیفی» و گردآوری اطلاعات با مطالعۀ اسنادی است. الفاظ و اشیا درپی تحلیل باستانشناسانة دانش و تحلیل اپیستمه است که آن را از رهگذر واکاوی دو گسست مهم در اپیستمة فرهنگ غربی در سه قلمرو زبان، علوم طبیعی و اقتصاد بررسی میکند. کتاب هم بهسبب وجه توصیفی نگاهِ باستانشناسانۀ فوکو و بیتوجهیاش به امر علیّت و هم درپی تعارض رویکردی با جریانهای فکری اصلی زمانهاش آماج انتقادها قرار گرفت. فوکو در آثار بعدیاش گرچه به «تبارشناسی» روی آورد، باستانشناسی را دگرگون و اصلاح کرد و کنار نگذاشت. اثر نخست، بهترجمة یحیی امامی از انگلیسی، باعنوان نظم اشیا: دیرینهشناسی علوم انسانی و سپس بهترجمة فاطمه ولیانی از فرانسوی، باعنوان الفاظ و اشیا: باستانشناسی علوم انسانی منتشر شد. ولیانی در انتقال به زبان مقصد موفقتر و در معادلگزینیها دقیقترست، اما برخی واژگان برگزیدة وی درمقایسه با امامی، در زبان فارسی چندان جاافتاده نیستند. مقاله ضمن نگاه انتقادی به الفاظ و اشیا، به نقد شکلی و محتوایی ترجمه نیز پرداخته است.
پژوهشی
مدیریت و سیاستگذاری
احسان عابدی؛ پریا پورمنصور
چکیده
مدیران برای آگاهی از نیازها و خواستههای مشتریان، موقعیت بازار، تغییرات فناوری و وسعت رقابت، به اطلاعات بهدست آمده از تحقیقات بازاریابی نیاز دارند. بنابراین، تیم تحقیقات بازاریابی با مطالعهای نظاممند و عینی، مشکلات مربوط به بازاریابی را شناسایی و گامهایی در جهت رفع آن برمیدارد.با توجه به اهمیت تحقیقات بازاریابی، ...
بیشتر
مدیران برای آگاهی از نیازها و خواستههای مشتریان، موقعیت بازار، تغییرات فناوری و وسعت رقابت، به اطلاعات بهدست آمده از تحقیقات بازاریابی نیاز دارند. بنابراین، تیم تحقیقات بازاریابی با مطالعهای نظاممند و عینی، مشکلات مربوط به بازاریابی را شناسایی و گامهایی در جهت رفع آن برمیدارد.با توجه به اهمیت تحقیقات بازاریابی، کتابهای مرجع زیادی وجود دارد که هریک مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کردهاند؛ از جمله کتاب "تحقیقات بازاریابی (نگرشی کاربردی)" به تألیف و ترجمه دکتر داور ونوس، دکتر عبدالحمید ابراهیمی و دکتر احمد روستا که با پانزده بار تجدید چاپ، از مهمترین منابع درسی در مقاطع تحصیلات تکمیلی میباشد. بههمینمنظور، در این مقاله به کمک روش توصیفی- تحلیلی و همچنین ذکر شواهد و مستندات برمبنای معیارهای ارزیابی معرفی شده از سوی شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بیطرفانه این اثر از دو منظر ساختاری و محتوایی پرداخته و نقاط قوت و قابلبهبود آن بیان شده است. نتایج حاصل از بررسیها نشان میدهد که این اثر با متنی روان توانسته مطالب جامعی را بههمراه مثالهای کاربردی در حوزه تحقیقات بازاریابی پوشش دهد؛ در مقابل نیز، روزآمد نشدن موضوعات بهرغم تجدید چاپهای متعدد از جمله مواردی است که قابلیت بهبود دارد.
پژوهشی
مدیریت و سیاستگذاری
غلامرضا ملک زاده؛ زهرا رجائی
چکیده
مقاله حاضر به معرفی و نقد کتاب تئوری های سازمان: اسطورهها جی ام شفریتز؛ استیون اوت، ترجمه دکتر علی پارسائیان میپردازد که توسط انتشارات ترمه منتشر شده است. روش تحقیق از نوع نقد کیفی میباشد. این اثر توسط انتشارات ترمه در سال ۱۳۹۶ به چاپ پنجم رسیده و در کل دارای 1054 صفحه است کتاب از بعد صوری اثر، همچنین به لحاظ کیفیت صفحه آرایی ...
بیشتر
مقاله حاضر به معرفی و نقد کتاب تئوری های سازمان: اسطورهها جی ام شفریتز؛ استیون اوت، ترجمه دکتر علی پارسائیان میپردازد که توسط انتشارات ترمه منتشر شده است. روش تحقیق از نوع نقد کیفی میباشد. این اثر توسط انتشارات ترمه در سال ۱۳۹۶ به چاپ پنجم رسیده و در کل دارای 1054 صفحه است کتاب از بعد صوری اثر، همچنین به لحاظ کیفیت صفحه آرایی وصحافی، در وضعیت مطلوبی قرار دارد با توجه به اینکه مقالات اصلی از اسطوره های مدیریت از قبیل اسمیت، فایول، تیلور، سایمون، فالت و سایر نویسندگان آورده شده است ایده نو و بدیع به حساب می آید و آن را از سایر کتب در مورد تئوری های سازمان متمایز کرده است. در این کتاب ارائه کلیات ابتدای هر فصل به قلم شفریتز و اوت سپس ارایه مقالات مرتبط در هر دیدگاه و ارائه منابع هر مقاله به جمع بندی بهتر مطالب کمک می نماید همچنین به لحاظ محتوایی، منابع علمی مورد استفاده در تدوین کتاب، از سال 1896 تا سال 1990بوده که اگر چه با توجه به نسخههای جدیدتر کتاب به زبان انگلیسی، دو فصل و مجموعه مقالاتی به چاپ جدید افزوده شده است که از این لحاظ ترجمه کتاب نیازمند به روزآوری است.
پژوهشی
هنر
ملیحه طهماسبی؛ زینب صابر
چکیده
مطالعات در حوزه هنرهای اسلامی با توجه به اینکه پیشینه زیادی دارد اما همواره با چالشهایی مواجه بوده است. یکی از این چالشهای پیش رو خود واژه هنرهای اسلامی است که در دوره معاصر نظر بسیاری از پژوهشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. در این مقاله سعی شده کتاب هنر پیرااسلامی (تحلیل انتقادی گفتمانهای مسلط در مطالعات هنراسلامی) ...
بیشتر
مطالعات در حوزه هنرهای اسلامی با توجه به اینکه پیشینه زیادی دارد اما همواره با چالشهایی مواجه بوده است. یکی از این چالشهای پیش رو خود واژه هنرهای اسلامی است که در دوره معاصر نظر بسیاری از پژوهشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. در این مقاله سعی شده کتاب هنر پیرااسلامی (تحلیل انتقادی گفتمانهای مسلط در مطالعات هنراسلامی) نوشته صادق رشیدی مورد نقد و بررسی قرار گیرد، نویسنده با اشاره به دو گفتمان تاریخی و سنتگرا به نقد آنها پرداخته و بیان میکند که هنراسلامی پاسخگوی نیاز مطالعات هنر در جامعه معاصر نیست و پیشنهاد میدهد که از گفتمان هنر پیرااسلامی به جای هنراسلامی استفاده شود. مقاله حاضر با بررسی و تحلیل گفتمان تاریخی و سنتگرا به نقاط قوت و ضعف این کتاب و دیدگاه منتقدان پرداخته است. اگر چه میتوان گفت همراستا با نظر نویسنده کتاب گفتمان هنراسلامی پاسخ گوی جغرافیای گسترده سرزمینهای اسلامی نیست، اما گفتمان هنر پیرااسلامی مطرح شده در این کتاب نیز باید روششناسی واضح تری ارائه دهد.
پژوهشی
هنر
سمیرا عرب؛ سید عبدالمجید شریف زاده
چکیده
مقاله پیش رو با رویکرد توصیفی انتقادی به نقد و بررسی «واژهنامۀ توصیفی خاتمسازی» به قلم نسرین طباطبایی پرداخته است؛ کتاب مذکور در سال 1382 به رشته تحریر درآمده است. در این راستا جنبههای صوری و ساختاری کتاب به لحاظ رعایت اصول نگارش علمی و همچنین محتوایی به لحاظ اهمیت مطالب و چیستی آن مورد بررسی واقع شده است. در شرایطی که مطالعات ...
بیشتر
مقاله پیش رو با رویکرد توصیفی انتقادی به نقد و بررسی «واژهنامۀ توصیفی خاتمسازی» به قلم نسرین طباطبایی پرداخته است؛ کتاب مذکور در سال 1382 به رشته تحریر درآمده است. در این راستا جنبههای صوری و ساختاری کتاب به لحاظ رعایت اصول نگارش علمی و همچنین محتوایی به لحاظ اهمیت مطالب و چیستی آن مورد بررسی واقع شده است. در شرایطی که مطالعات کتابخانهای خاتمکاری اندک و با ابهاماتی مواجه بوده، نوشتار منابع هر چند با کاستیهایی دارای ارزشهای معنوی برای خاتمکاری محسوب میگردد. در این کتاب مؤلف توانسته برای نخستین بار واژگان تخصصی خاتمکاری را گردآوری و توصیف نماید که ارزشمند و درخور تحسین است؛ در عین حال نقصهایی در روش ارائه، توصیف ناکافی در تعاریف واژگان و اصطلاحات تخصصی، فقدان برخی واژههای ضروری نیز بر آن مترتب است. از نظر صوری به لحاظ شیوه نگارش، نظام ارجاعدهی، ایرانیک نکردن برخی واژهها و .. در کتاب دیده میشود. همچنین از نظر محتوایی ایرادهایی مانند نبود حد و مرز دقیق میان تعاریف برخی مدخلها، تعاریف کوتاه و ناقص، فقدان برخی واژههای ضروری، عدم ارجاع مناسب و نبود فهرست به چشم میخورد. در این پژوهش سعی شده علاوه بر تبیین نقصان به بازتعریف واژگان نیز پرداخته شود.