نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار علوم قرآن و حدیث ، عضوهیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش،تهران، ایران
چکیده
بررسیونقد کتاب درسی به دلیل جایگاه آن در دستیابی به اهداف نظامهای آموزشی و آتار آن در کیفیتبخشی به محتواهای آموزشی و تربیتی، اهمیت ویژهای دارد. بنابراین ارزیابی این منابع با بهرهمندی از ملاکهای دقیق ضرورت دارد. پژوهش حاضر مبتنی بر شاخصهای علمی، کتاب" روشهای تدریس تعلیمات دینی(هدیههای آسمانی) ، که توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) برای رشته علوم تربیتی درسال1392منتشر شده را نقد کرده است . شاخصهای منتخب شاملِ شاخص محتوایی، ساختاری، شکلی، زبانی و روشی است. نتایج پژوهش نشان می دهد: این کتاب نقاط قوت محدودی در شاخص های شکلی و زبانی دارد. اما نقاط ضعف بسیارجدی کتاب در همه شاخصهای شکلی، زبانی، محتوایی، ساختاری و روشی کاملا آشکار است. از جمله می توان به عدم روز آمدی داده ها، اشکالات علمی، استنادات نادرست، عدم انسجام محتوا و غیر کاربردی بودن اشاره کرد. فقدان این شاخصها به میزانی است که"علمی و آموزشی بودن " کتاب را رد می نماید. بنابراین این کتاب فاقد اصلیترین ممیزههای کتاب درسی دانشگاهی است.پیشنهاد میشود مبتنی بر شاخصهای کتاب درسی دانشگاهی و برنامه درسی تعلیم و تربیت دینی دوره ابتدایی، برای این درس کتاب جدیدی تالیف شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of critics of the book Teaching Methods of Religious Teachings (Heavenly Gifts)
نویسنده [English]
- Seyed Mohammad Delbari
Assistant Professor, Member of the Scientific Board of the Research Institute of Education Studies, Tehran
چکیده [English]
Examining and criticizing textbooks is of particular importance due to its position in achieving the goals of educational systems and its foundation in improving the quality of edification and educational content. Therefore, it is necessary to evaluate these resources using accurate criteria. The current research, based on scientific indicators, has criticized the book "Methods of Teaching Religious Doctrines (Heavenly Gifts), which was published by the Organization for the Study and Compilation of University Books in Islamic and Human Sciences (SAMT) for the field of Educational Sciences in 2013. The selected indicators include content, structural, formal, linguistic and method indicators. The research results show: this book has limited strengths in formal and linguistic indicators. But the very serious weaknesses of the book in all formal, linguistic, content, structural and method indicators are completely obvious. Among others, it is possible to point out the lack of updating of data, scientific problems, incorrect citations, incoherence of content and inapplicability. The lack of these indicators is such that it rejects the "scientific and educational" nature of the book. Therefore, this book lacks the most basic reviews of academic textbooks. It is suggested that a new book be written for this course based on the indicators of academic textbooks and the curriculum of religious education and training of the primary period.
کلیدواژهها [English]
- book review indicators
- religious education
- teaching method