قرآن کریم
احمدی، علی اصغر و سید عبدالوهاب طالقانی،محمود حسینی، محسن قرائتی(1367)، روش آموزش تعلیمات دینی در دوره ابتدایی، تهران: شرکت چاپ و نشر ایران
انوشه پور، ابوالفضل و الهه ستوده، غلامعباس سرشور خراسانی، مسعود وکیل(1388)، کتاب معلم آموزش قرآن پنجم دبستان، تهران: اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی
ابنفارس، احمد(1410ق)، معجم مقاییساللغه، بیروت: الدارالاسلامیه
ابنمنظور، محمد بن مکرم( 1414ق)، لسانالعرب، بیروت: دارصادر
آرمند، محمد( 1399)، نقدی بر کتاب پژوهش و نگارش کتاب درسی، پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، سال20، شماره 10: 3-17
آرمند، محمد و حسن ملکی(1391)، مقدمهای بر شیوه طراحی و تالیف کتاب درسی دانشگاهی، تهران: سمت.
بابایی، رضا(1394)، بهتر نویسیم؛درس نامه درست نویسی،سادهنویسی و زیبانویسی، تهران: نشر ادیان( وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب)
باقری،خسرو(1380ش)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی،تهران: انتشارات مدرسه، چاپ هفتم
باهنر،محمد جواد(1354)، تعلیمات دینی و روش تدریس آن، دانشکده مکاتبهای
بهشتی، احمد(بیتا)، تربیت از دیدگاه اسلام، بیجا: دفتر نشر پیام
جوادی آملی، عبدالله(1379)، تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج9،(سیره رسول اکرم(ص) در قرآن، قم: اسراء
حسنی، محمد (1387)، راهنمای اجرای ارزش یابی کیفی توصیفی در کلاس درس،تهران: عابد
حسینی، سید محمد حسین(1397)، نقدی برکتاب " رویکردهای نظری و عملی تدوین برنامههای درسی در آموزش عالی" ، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شماره 43: 116-141
راغباصفهانى، حسین بن محمد(1412ق)، المفردات فی غریبالقرآن، دمشق، بیروت: دارالعلم،الدارالشامیه
رحمانی، عبدالرزاق و حانیه ظفرآبادی(1400)، ارزیابی و نقد کیفیت کتاب صرف و نحو عربی اثر عباس ماهیار(بر اساس معیار ده گانه منصوریان). پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دوره 25، شماره 48، :160-183.
رضی، احمد (1388)، شاخصهای ارزیابی و نقد کتابهای درسی دانشگاهی، سخن سمت، شماره 21: 21-30
رمضانی، احمد(1398)، ارزشیابی کتاب درسی و راهنمای معلم زبانآموزی و جملهسازی دانشآموزان ناشنوا/کمشنوا، فصلنامه کودکان استثنایی، سال نوزدهم، شماره 2: 142-123
ستوده،الهه و منصوره سید صالحی، فریال آمار، یاسین شکرانی(1391)، کتاب معلم هدیه-های آسمان دوم دبستان، تهران: اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی
سلیمان نژاد، اکبر(1392)، روش های تدریس تعلیمات دینی (هدیه های آسمانی)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)
شریفالقرشی، باقر (1362)، نظام تربیتی اسلام، تهران: فجر
شعبانی، حسن(1393)، روش تدریس پیشرفته،تهران: سمت
عبداللهی، حسین(1399)، نقد و تحلیل محتوای کتاب راهنمای تدریس در دانشگاه ها، پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،سال بیستم، شماره 10: 309-326
کیا منش، علیرضا(1390)، روش های ارزشیابی آموزشی (رشته علوم تربیتی) تهران: دانشگاه پیام نور
مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش: راهنمای برنامه درسی(1392)، گرداوری:شرکایی اردکانی و حسین ریاحی نژاد، هادی رزاقی، تهران: موسسه فرهنگی مدرسه برهان
مصطفوى، حسن(1360)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب
ملکی، حسن (1391)، برنامه ریزی درسی(راهنمای عمل)، تهران: موسسه فرهنگی مدرسه برهان
ملکی، حسن(1385)، مبانی و معیارهای نقد کتاب درسی دانشگاهی، سخن سمت، شماره 17: 9-20
منصوریان، یزدان(1392)، صد ویژگی کتابهای دانشگاهی کارآمد و اثربخش، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شماره 29: 17-1
نوروز زاده، رضا و ندا رضایی(1389)، پیش بایسته ها و الزامات کتاب درسی دانشگاهی، عیار، دوره 14،شماره 23: 117-138
نوریان، محمد،(1394)،روش های ارزشیابی کتاب های درسی با تاکید بر تحلیل محتوای کمی و کیفی، تهران: شورا
نیک نفس، سعید و خدیجه علی(1392)، نقش تحلیل محتوا در فرایند آموزش و طراحی کتابهـای درسی،مجله جهانی رسانه-نسخه فارسی، دوره 8، شماره 2: 124-150
یارمحمدیان، محمدحسین(1393)، مبانی و اصول برنامه ریزی درسی، تهران: یادواره کتاب
یان، میک(1393)، پژوهش و نگارش کتاب درسی، ترجمه مرادزاده، شهروز و رامین گلشائی ، تهران: سمت.
Bare, J. L. (2015). Pedagogical approaches in basic writing textbook. A thesis presented to the faculty of the University of Alaska Anchorage in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Art (Document (2), Pos. 1-3)
Gak, D. M. (2011). Textbook-an important element in the teaching process. Fakultet tehničkih nauka, – Engleski jezik, Novi
Sad, pp. 79-82. Retrieved from http://epub.ff.uns.ac.rs//
Graves, K. (2000). Designing Language Course, A Guide for Techers, Boston: Heinle, Cengage Learning.
Harrison, A.G. (2001). “How do teachers and textbook writes model scientific ideas for students?” Science Education, 31(3), 401-435.
Johnsen E.B.(1993). Textbooks in the Kaleidoscope. A Critical Survey of Literature and Research on Educational Texts. Oslo : Scandinavian University Press
Sikorova, Z. (2011). “The role of textbooks in lower secondary schools in the Czech Republic”, IARTEM e-Journal, 4(2): 1-22.