نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، مدیریت دولتی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، بیرجند، ایران

چکیده

کتاب مباحثی در مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته تألیف دکتر غلامرضا ملک‌زاده عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد است. این کتاب را، که چاپ دوم و ویرایش دوم است، انتشارات اسفند و امور چاپ دانشگاه فردوسی مشهد چاپ و صحافی کرده است. کتاب در یازده فصل تنظیم شده است و به‌خوبی گویای این نکته است که چگونه ویژگی‌های محوری پژوهش‌های سازمانی تحت‌تأثیر تغییرات ساختارها و ویژگی‌های سازمان‌های معاصر قرار می‌‌گیرند و این را تبیین می‌کند ‌که چه نوع از پویایی‌‌ها و ویژگی‌‌های جدیدی در حوزه‌های پژوهشی در حال ظهورند. باتوجه‌به اهمیت مطالعات موردی برای تفهیم بهتر مطالب درسی ضرورت پرداختن به این مبحث نمایان می‌‌گردد. هدف از مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب مباحثی در مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته است. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیش‌نهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. مهم‌ترین بخش نقد هر کتاب ارزیابی محتوایی آن است که از منظر بررسی نقاط قوت کتاب حاضر می‌توان به مواردی ازجمله ذکر اهداف یادگیری، ارائۀ خلاصه و سؤالاتی برای خودآزمایی درابتدا و پایان فصول، استفاده از مدل در تجزیه‌وتحلیل مباحث مدیریت رفتار سازمانی، ارائۀ مطالب مرتبط و سؤالات کاربردی درجهت بحث و هم‌فکری در کلاس، رفع شکاف مباحث تئوری موردبحث با اشاره به اتفاقات واقعی در محیط سازمان‌ها، و استفاده از نظم منطقی در ترتیب قرارگیری موردکاوی‌‌ها اشاره کرد و به بررسی نقاط ضعف آن ازجمله عدم انطباق و پوشش سرفصل‌های ارائه‌شده با سرفصل‌های مصوب وزارت علوم، غفلت در استفاده از فهرست شکل‌‌ها، نمودارها، و جداول، نبود فهرست اصطلاحات و واژگان کلیدی (واژه‌نامه)، عدم استفاده از منابع فارسی و لاتین به‌روز، و عدم ذکر برخی از منابع داخل متن در فهرست منابع پرداخت. درنهایت، با افزودن مباحث نوین و منابع جدید، رفع نکات ویرایشی و نگارشی، و ذکر موردکاوی‌هایی از سازمان‌های ایرانی می‌توان در غنای این کتاب ارزش‌مند کوشید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Review on the Book Topics in Advanced Organizational Behavior Management

نویسندگان [English]

  • Zahra Rajaei 1
  • Fatemeh Boskabadi 2
  • Hadis Mehmandoost 2

1 Assistant Professor of Public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 PhD Candidate of Public Administration, Islamic Azad University of Birjand, Birjand, Iran

چکیده [English]

The book "Topics in Advanced Organizational Behavior Management" is authored by Dr. Gholamreza Malekzadeh, a respected member of the Faculty of Management, Faculty of Administrative and Economic Sciences, Ferdowsi University of Mashhad. This book, which is the second edition was printed and bound by Esfand Publishing House and Printing Affairs of Ferdowsi University of Mashhad. This book is arranged into eleven chapters and it is a good example of how the central features of organizational research are affected by changes in the structures and features of contemporary organizations and what kind of dynamics and features are emerging in the new research fields are also explained. Considering the importance of case studies for a better understanding of course materials, it is necessary to address this topic. The purpose of this article is to review and criticize the book on advanced organizational behavior management. The method of evaluating and criticizing this work is documentary-analytical and in accordance with the proposed model of the Council for the Review of Texts and Books of Human Sciences in the framework of the general introduction, examining the form and content of the work. The most important part of the review of any book is its content evaluation. From this point of view, examining the strengths of this book, it is possible to mention that the learning objectives provide a summary and questions for self-examination at the beginning and end of the chapters, use the model in practice, and analyze the topics of organizational behavior management. Presenting related materials and practical questions in line with discussion and consensus in the class, closing the gaps in the discussed theoretical topics by referring to the real events in the environment of organizations, and using logical order in the order of placement of the researched items are all among the positive points of the book. Pointing out the weaknesses, the non-compliance and coverage of the presented headings with the headings approved by the Ministry of Science, neglecting the use of the list of figures, diagrams, and tables, the lack of a list of terms and keywords (glossary), the non-use of up-to-date Persian and Latin sources and the lack of mentioning some of the sources inside the text in the list of sources can be enumerated. In the end, it can be said that by adding new topics and new sources, fixing editing and writing points, and mentioning the excavations of Iranian organizations, we can add value to the richness of this book.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Advanced Organizational Behavior Management
  • Criticizing Theory
  • Organizational Behavior
اسلامی، حسن (1383)، اخلاق نقد، قم: معارف.
افجه، سیدعلی‌‌اکبر و دیگران (1399)، «تحلیل ابعاد کلیدی رفتار سازمانی در پیاده‌‌سازی موفق مدیریت عملکرد کارکنان»، فصل‌نامۀ علمی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، پیاپی 95، 9-46.
پیران‏نژاد، علی (1397)، موردکاوی‌های مدیریت رفتار سازمانی، تهران: دانشگاه تهران.
ترک‌‌زاده، جعفر و دیگران (1399)، «چهارچوب عوامل محیطی مؤثر بر رفتار سازمانی دانشگاه»، فصل‌نامۀ مطالعات رفتار سازمانی، ش 1، 143-175.
خردمند، مژگان و سودابه رادفر (1392)، قضایایی در رفتار سازمانی (آموزه‌های موردکاوی)، تهران: نورا.
درودی، فریبرز (1385)، «سخنی درباب نگارش‏های انتقادی: هم‌راه با شرحی مختصر پیرامون آرای کارل پوپر دربارۀ نقد منابع اطلاعاتی»، فصل‌نامۀ کتاب، پیاپی 68، 279-288.
درودی، فریبرز (1389)، «چهارچوبی برای ارائۀ اطلاعات سودمند و کارآمد»، کتاب ماه کلیات، س 13، ش 5، پیاپی 149، 68-74.
دستغیب، عبدالعلی (1378)، در آینۀ نقد، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، حوزۀ هنری.
ده‏بزرگی، غلامحسین (1384)، نکته‏هایی از نقد ادبی، تهران: زوار.
رأفتی الاشتی، کبری، میرعلی سیدتقوی، و زینب خانزاده (1389)، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تهران: مهکامه.
رحیمی، صالح، سیدمحمد اعرابی، و مرجان فیاضی (1398)، «گونه‌‌شناسی استراتژی رفتار سازمانی»، پژوهش‌‌های مدیریت راه‌بردی، پیاپی 75، 45-69.
رضی، احمد (1388)، «شاخصه‌های ارزیابی و نقد کتاب‌های درسی دانشگاهی»، سخن سمت، س 14، ش 1، 21-30.
رمضانی‌‌راد، فرزاد و دیگران (1399)، «اولویت‌‌بندی عوامل مؤثر بر مدیریت رفتار سازمانی با تأکید بر اصول و ارزش‌‌های اخلاقی در صنعت بانک‏داری»، فصل‌نامۀ اخلاق در علوم و فناوری، ش 2، 180-184.
زارعی متین، حسن (1378)، «شیوه‌های نوین در مدیریت رفتار سازمانی»، مجلۀ مجتمع آموزش عالی قم، س 1، ش 3، 121-136.
زرین‏کوب، عبدالحسین (1374)، آشنایی با نقد ادبی، تهران: سخن.
سلیمان‏زاده نجفی، نیره‌‌السادات و دیگران (1392)، «ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش مقالات نقد کتاب درسی دانشگاهی»، فصل‌نامۀ علمی‏ ـ پژوهشی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، پیاپی 31، 14-30.
سمیعی گیلانی، احمد (1392)، نگارش و ویرایش، تهران: سمت.
شقاقی، مهدی (1399)، «نقدی بر کتاب اخلاق حرفه‌‌ای در کتاب‏داری و اطلاع‌‌رسانی»، پژوهش‏نامۀ انتقادی متون و برنامه‌‌های علوم انسانی، ش 10، 223-242.
شموسی، نعمت‌‌الله (1381)، «استناد به منابع الکترونیک در مقالات علمی»، فصل‌نامۀ اطلاع‌‌رسانی، ش 3 و 4.
شمیسا، سیروس (1385)، نقد ادبی، تهران: میترا.
شیرازی، علی (1394)، رفتارسازمانی، تئوری، تحقیق، و کاربرد، تهران: ارسلان.
صابری، علی (1395)، «مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی»، در: مجموعه‌مقالات دومین کنفرانس بین‌المللی ایده‌های نوین در مدیریت، اقتصاد، و حساب‏داری در سنگاپور، بازیابی‏شده در:
<https://www.sid.ir>.
صادقی فسایی، سهیلا و ایمان عرفان‏منش (1394)، «مبانی روش‌‌شناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی»، راه‌برد فرهنگ، پیاپی 29، 61-91.
صمدی، پروین (1399)، «نقدی بر کتاب روش‌‌ها و فنون تدریس»، پژوهش‏نامۀ انتقادی متون و برنامه‌‌های علوم انسانی، ش 10، 265-282.
طاهری عطار، غزاله و محمدعلی حسنی‏نیک (1399)، «نقدی بر کتاب حقوق اداری»، پژوهش‏نامۀ انتقادی متون و برنامه‌‌های علوم انسانی، ش 11، 305-318.
عبداللهی، حسین (1399)، «نقد و تحلیل محتوای کتاب راه‏نمای تدریس در دانشگاه‌‌ها»، پژوهش‏نامۀ انتقادی متون و برنامه‌‌های علوم انسانی، ش 10، 309-326.
علوی، بابک (1397)، رفتار سازمانی تحلیلی؛ 20 روایت از تجارب سازمان‌های ایرانی، تهران: لوح فکر.
قاسمی، حمید (1399)، «نقد کتاب مبانی بازاریابی ورزشی»، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامه‌‌های علوم انسانی، ش 10، 363-383.
مقیمی، سیدمحمد (1386)، «روش موردکاوی و کاربردهای آن در علوم انسانی»، روش‌شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، پیاپی 50، 67-99.
مقیمی، سیدمحمد (1386)، «روش موردکاوی و کاربردهای آن در علوم انسانی»، روش‌شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، پیاپی 50، 67-99.
منصورنژاد، محمد (1384)، پیشدرآمدی بر چیستی نقد؛ تأملی بر تعریف، اقسام، قواعد، عوامل، و ... نقد و انتقاد، تهران: جوان پویا.
همدانی، مصطفی (1393)، «نقد کتاب ارتباط‌‌شناسی»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، پیاپی 33، 89-115.
یارمحمدیان، محمدحسین و دیگران (1389)، «روش مطالعۀ موردی و کاربردهای آن در تحقیقات حوزۀ مدیریت و برنامه‏ریزی سلامت»، مدیریت اطلاعات سلامت (ویژه‌نامه)، دورۀ 7، 725-735.
 
Bonney, K. M. (2015), “Case Study Teaching Method Improves Student Performance and Perceptions of Learning Gains”, Journal of Microbiology & Biology Education, vol. 16, no. 1, 21-28.
Borkowski, N. and G. J. Deckard (2014), Case Studies in Organizational Behavior and Theory for Health Care, Ascend Learning Company.
Dul, J. and T. Hak (2008), Case Study Methodology in Business Research, Elsevier.
Hajja Ristianti, D., G. Putra Jaya, and I. Fathurrochman (2020), “Organizational Behavior Management through Group Counseling Discussions as a Radicalism Preventive Effort”, Jurnal Konseling dan Pendidikan, vol. 8, 23-31.
Khoury, G. C. and M. C. Khoury (2014), Cases on Management and Organizational Behavior in an Arab Context, United States: Business Science Reference.
Lucas, P., J. Fleming, and J. Bhosale (2018), “The Utility of Case Study as a Methodology for Work-Integrated Learning Research”, International Journal of Work-Inegrated Learning, vol. 19, no. 3, 215-222.
Manimala, M. J., V. Vijaya, and A. Chakravarti (2019), Cases in Organizational Behaviour: Perspectives from the New-Gen Workplace, California: Sage.
Minniti, L. F. S. et al. (2017), “The Use of Case Studies as a Teaching Method in Brazil”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol. 237, 373-377.
Pathiranage, Y. L., L. Jayatilake, and R. Abeysekera (2020), “Case Study Research Design for Exploration of Organizational Culture Towards Corporate Performance”, Review of International Comparative Management, vol. 21, no. 3, 372-673.
Ridder, H.-G. (2017), “The Theory Contribution of Case Study Research Designs”, Business Research, no. 10, 281-305.
Seijts, G. H. (2005), Cases in Organizational Behavior, California: Sage.