نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشتۀ مدرسی معارف، گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

2 دانشیار گروه مطالعات فرهنگ تمدنی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران

3 استادیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران

چکیده

آن‏چه امروزه دربارۀ «نظم جهانی» گفته می‌شود بیش از آنی که معطوف به نظم جامع تمدنی و نظم فرهنگی امروز دنیا باشد معطوف به نظم سیاسی و نظم در روابط بین ملت‌ها و بلکه دولت‌هاست. آن‏چه مارشال هاجسن در کتاب اعجاز اسلام درپی آن رفته است اثبات نظم تمدنی مسلمانان براساس اصول انسانی ـ دینی و با رویکردی اخلاقی و معنوی است. اهمیت ایدۀ هاجسن در این است که او به‏دنبال اثبات نقش مؤثر دین به‏عنوان امری معنوی برای پیوند میان عناصر تمدنی است. سؤالی که هاجسن به‏دنبال پاسخ به آن است این است که چگونه دین و اخلاق می‏تواند به‏عنوان عاملی برای ثبات نظم تمدنی باشد. از منظر مارشال هاجسن، نظم تمدنیِ تمدن اسلامی از دین به‏عنوان امری الهی و اخلاقی شروع شده و تا زمان معاصر براساس معیارهای انسانی و اخلاقی امتداد پیدا کرده است. هاجسن روش‏شناسی انسان‏گرایانه را موردتوجه قرار می‏دهد که اصول تمدن باید براساس آگاهی تاریخی انسان، که اخلاق و دین از مهم‏ترین ارکان آن است، تأسیس شود و هدف از نظم اخلاقی تمدن رسیدن به صلح جهانی است. در این تحقیق، از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Rereading Marshall Hodgson's Civilizational Theory

نویسندگان [English]

  • Ali Moradi 1
  • Habiballah Babaei 2
  • Seyyed Ziauddin Mir Mohammadi 3

1 Ph.D. Candidate of Teaching Islamic Education, Cultural History, and Islamic Civilization, University of Islamic Sciences

2 Associate Professor, Civilizational cultural studies, Islamic Science and Culture Research Institute, Qom, Iran

3 Assistant Professor, Department of Islamic History and Civilization, University of Islamic Sciences, Qom, Iran

چکیده [English]

What is said about the "world order" today is more about the political order and the order in the relations between the nations and the governments than the comprehensive order of civilization and the cultural order of the world. What Marshall Hodgson has sought in the book "Miracle of Islam" is to prove the order of Muslim civilization based on human-religious principles and with a moral and spiritual approach. The importance of Hodgson's idea is that he seeks to prove the effective role of religion as a spiritual matter for the connection between civilizational elements. The question that Hodgson seeks to answer is how religion and ethics can be a factor in the stability of the civilizational order. From Marshall Hodgson's point of view, the civilizational order of Islamic civilization started from religion as a divine and moral thing and has been extended until modern times based on human and moral standards. Hodgson pays attention to the humanistic methodology that the principles of civilization must be established based on the historical awareness of man, in which ethics and religion are the most important elements, and the goal of the moral order of civilization is to achieve world peace.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religion
  • Civilization
  • Hodgson
  • Ethics
  • Discipline
بابایی، حبیب‏اله (1393)، «پیوستگی در تمدن اسلامی»، فصل‏نامۀ علمی و پژوهشی فلسفه و الهیات، س 19، ش 2.
توینبی، أرتولد (1385)، مختصر دراسة للتاریخ، ترجمة فؤاد محمد شبل، الناشر: لجنة التألیف و الترجمة و النشر.
فون گرونبام، گوستاو ادموند (1342)، وحدت و تنوع در تمدن اسلامی، ترجمۀ عباس آریانپور، تبریز: معرفت.
نصر، حسین (1383)، اسلام و تنگناهای انسان متجدد، ترجمۀ انشاالله رحمتی،‌ تهران‌: سهروردی.
همتى گلیان، عبداللّه (1393)، «بررسى دیدگاه‏هاى عمدۀ مارشال هاجسن درمورد تاریخ و تمدن اسلامى»، معرفت، س 23، ش 196، 83-99.
یارشاطر، احسان (1381)، حضور ایرانیان در جهان اسلام، ترجمۀ فریدون مجلسی، تهران: مروارید.
یوکیچی، فوکوتساوا (1379)، ‌نظریۀ تمدن‌، ترجمۀ چنگیز پهلوان، تهران‌: گیو.
Armando, S. (2019), “Secularity Through Soft Distinction in the Islamic Ecumane?”, Historical Social Research/ Historische Sozialforschung,vol. 44, no. 3, 169.
Bayly, C. A. (2001), “Hodgson, Islam, and World History in the Modern Age”, in: Islam and World History, ˂https://doi.org/10.7208/9780226584812-004˃.
Borjian, Habib (2009), Persinate Sociti and the Subcontine, Lahore, Pakistan.
Burke, E. (1993), Rethinking world history, Europe, Islam and world, Cambridge Press.
Eaton, R. M. (2023), “Marshall Hodgson Idea on Cores and Modernity in Islam: a Critique”, Journal of the Royal Asiatic Society, vol. 33, no. 4, Published online by Cambridge University Press. 
Faisal, “Islam and Muslim Society”, source ˂http./www muslim society.org˃.
Geyer, M. (2018), “The Time of World History: Essaying Marshall G.S. Hodgson’s Work on Islamicate Societies and Afro-Eurasian World History”, UPDATED 29/06/2020.
Geyer, M. (2019), Intervention of World History, University of Chicago.
Heschel, S. and U. Ryad (2019), The Muslim Reception of European Orientalism, Routledge, Park Square, Milton Park, Abingdon.
Hifdil, M. (2019), “Islam and civilization”, Journal Al-Insyiroh: Journal Studi Keislaman, vol. 5, no. 1.
Hodgson, M. G. S. (1974), The Venture of Islam: Conscience and History in a World Civilization, the University of Chicago.
Hourani, A. (1978), “Review: The Venture of Islam: Conscience and History in a World Civilization by Marshall G. S. Hodgson”, Journal of Near Eastern Studies, vol. 37, no. 1, 53–62
Katzenstein, P. (2013), “World of Plural and Pluralist Civilization”, ˂https://www.researchgate.net/ publication/257718837_A_World_of_Plural_and_Pluralist_Civilizations˃.
Krämer, G. (2021), Religion, Culture, and the Secular; The Case of Islam, Leipzig University.
Mazlish, B. (2004), Civilization and Its Contents, Stanford, Cal.: Stanford University Press.
Mozaffari, M. (1998), “Can a Declined Civilization be Re-constructed? Islamic Civilization Or Civilized Islam?”, ˂http://www.Islam. West/Interaction˃.
Obert Voll, J. (1995), The Mistaken Identification of ‘The West’ with ‘Modernity’, Virgini, Park Square, Milton Park, Abingdon.
Segesvary, V. (1998), Globalization and the Contradiction of Late Modernity, scholar publication.
Sikander, S. (2001), Islamicate Cosmopolitan: A Past Without a Future, Or a Future Still Unfolding, Pakistani-US Artist and Islamicate Cosmopolitan.
Tamari Southern, S. (2015), “The Venture of Marshsl Hodgson Visionary History of Islalm”, New Global Studies, vol. 9, no. 1, ˂https://doi.org/10.1515/ngs-2015-0005˃.
Wescoat, J. (2019), “In the Centre of the Map, Reflecting on Marshall Hodgson’s Ideas about Conscience and History in the Architectural Experience of Humayun”, South Asian Studies, vol. 35, ISSN: 0266-6030 (Print) 2153-2699 (Online) Journal homepage: ˂https://www.tandfonline˃.