نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف. گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

2 دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

3 استادیار و عضو هییت علمی دانشگاه معارف اسلامی

10.30465/crtls.2024.46717.2782

چکیده

آنچه امروزه درباره «نظم جهانی» گفته می‌شود بیش از آنی که معطوف به نظم جامع تمدنی و نظم فرهنگی امروز دنیا باشد، معطوف به نظم سیاسی و نظم در روابط بین ملت‌ها و بلکه دولت‌هاست. آنچه مارشال هاجسن در کتاب «اعجاز اسلام» در پی آن رفته است، اثبات نظم تمدنی مسلمانان بر اساس اصول انسانی-دینی و با رویکردی اخلاقی و معنوی است. اهمیت ایده هاجسن در این است که او به دنبال اثبات نقش موثر دین به عنوان امری معنوی برای پیوند میان عناصر تمدنی است. سوالی که هاجسن به دنبال پاسخ به آن است این است که چگونه دین و اخلاق می تواند به عنوان عاملی برای ثبات نظم تمدنی باشد. از منظر مارشال هاجسن، نظم تمدنیِ تمدن اسلامی از دین به عنوان امری الهی و اخلاقی شروع شده و تا زمان معاصر بر اساس معیارهای انسانی و اخلاقی امتداد پیدا کرده است. هاجسن روش شناسی انسان گرایانه را مورد توجه قرار می دهد که اصول تمدن باید بر اساس آگاهی تاریخی انسان که اخلاق و دین از مهمترین ارکان آن است تاسیس شود و هدف از نظم اخلاقی تمدن رسیدن به صلح جهانی است. در این تحقیق از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Rereading Marshall Hodgson's Civilizational Theory

نویسندگان [English]

  • Ali Moradi 1
  • Habiballah Babaei 2
  • Seyyed Ziauddin Mir Mohammadi 3

1 PhD Student in Teaching Islamic Education, Cultural History, and Islamic Civilization, University of Islamic Sciences

2 Associate Professor, Islamic Science and Culture Research Institute

3 Faculty Member, University of Islamic Sciences

چکیده [English]

What is said about the "world order" today is more about the political order and the order in the relations between the nations and the governments than the comprehensive order of civilization and the cultural order of the world. What Marshall Hodgson has sought in the book "Miracle of Islam" is to prove the order of Muslim civilization based on human-religious principles and with a moral and spiritual approach. The importance of Hodgson's idea is that he seeks to prove the effective role of religion as a spiritual matter for the connection between civilizational elements. The question that Hodgson seeks to answer is how religion and ethics can be a factor in the stability of the civilizational order. From Marshall Hodgson's point of view, the civilizational order of Islamic civilization started from religion as a divine and moral thing and has been extended until modern times based on human and moral standards. Hodgson pays attention to the humanistic methodology that the principles of civilization must be established based on the historical awareness of man, in which ethics and religion are the most important elements, and the goal of the moral order of civilization is to achieve world peace.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religion
  • Civilization
  • Hodgson
  • Ethics
  • Discipline
1-أرتولد توینبی؛ مختصر دراسة للتاریخ؛ ترجمة: فؤاد محمد شبل، 1385 الناشر: لجنة التألیف و الترجمة و النشر.
2-بابایی؛حبیب اله؛ پیوستگی در تمدن اسلامی؛فصلنامه علمی و پژوهشی فلسفه والهیات سال نوزدهم شماره دوم تابستان 1393
3-حسین نصر؛ اسلام و تنگناهای انسان متجدد ؛ ترجمه انشاالله رحمتی‌ ; مشخصات نشر, تهران‌: دفتر پژوهش و نشر سهروردی‌، 1383
4-عبداللّه همتى گلیان؛ بررسى دیدگاه هاى عمده مارشال هاجسن در مورد تاریخ و تمدن اسلامى. سال بیست و سوم ـ شماره 196 ـ فروردین 1393، 83ـ99
5-فوکوتساوا یوکیچی؛‌نظریه تمدن‌ ؛ ترجمه‌ی چنگیز پهلوان؛ نشر, تهران‌: گیو، 1379.
6-گرونبام؛ وحدت و تنوع در تمدن اسلامی؛ترجمه عباس اریانپور؛ نشر معرفت؛ تبریز؛ 1342
7-یارشاطر؛ احسان؛ حضور ایرانیان در جهان اسلام ؛ ناشر: مروارید؛مترجم: فریدون مجلسی ؛سال چاپ: 1381 ؛نوبت چاپ:اول.
 
1-Bruce Mazlish, 2004, Civilization and Its Contents. , Stanford, Cal.: Stanford University Press,.
 2- Bruce Mazlish, 2004, Civilization and Its Contents.: Stanford University Press.
 
Cambridge press..3- Edmund Burke , 1993. Rethinking world history, Europe, Islam and world.
4-Christopher A. Bayly, islam and world history on modern age. https://doi.org/10.7208/9780226584812-004
5-Fiasal, islam and muslim society.. source h ttp./www muslim society.org.
 
6-Habib Borjian . 2009.Persinate societie and the subcontine .Lahore, Pakistan .
7-Hodgson, Marshall G.S., 1974, The Venture of Islam: Conscience and History in a World Civilization, the University of Chicago.
 
8-Hourani, A. 1978. “Review: The Venture of Islam: Conscience and History in a World Civilization by Marshall G. S. Hodgson.” Journal of Near Eastern Studies 37 (1): 53–62
9-James Wescoat ‘In the Centre of the Map,Reflecting on Marshall Hodgson’s Ideas about Conscience and History in the Architectural Experience of Humayun. . ISSN: 0266-6030 (Print) 2153-2699 (Online) Journal homepage: https://www.tandfonline. 
  10-Obert Voll , 1995,The Mistaken Identification of “The West” with “Modernity , Virgini,
Park Square, Milton Park, Abingdon .
11-Peter katzenstein,2013, World of plural and pluralist civilization, https://www.researchgate.net/publication/257718837_A_World_of_Plural_and_Pluralist_Civilizations
 
Religion, 2021.Culture, and the Secular -The Case of Islam. Leipzig University..12- Gudrun Krämer,
13-Richard maxwel Eatan 2023, Marshal hodgson idea on cores and modernity in islam- : Cambridge University Press. 
 
14-salvator Armando. 2019.Secularity through soft distinction in the Islamic ecumane?. Historical Social Research / Historische Sozialforschung Vol. 44, No. 3 (169).
15-Shahzia Sikander (2001), Islamicate Cosmopolitan: A Past Without a Future, Or a Future Still Unfolding , Pakistani-US artist and Islamicate cosmopolitan..
16-Steve Tamari Southern . 2015,The venture of marshsl hodgson visionary history of islalm. . From the journal New Global Studies https://doi.org/10.1515/ngs-2015-0005
17-Susannah Heschel and  Umar Ryad ,2019,The Muslim Reception of  European Orientalism, Routledge, Park Square, Milton Park, Abingdon.
18-victor segesvary. 1998 ,Globlization and the contradiction of late modernity/; scholar publication.
19-Mehdi Mozaffari, 1998, Can a Declined Civilization be Re-constructed? Islamic Civilization Or Civilized Islam? http://www.Islam. West/Interaction.
20-Michael Geyer, 2018,The Time of World History: Essaying Marshall G.S. Hodgson’s Work on Islamicate Societies and Afro-Eurasian World History . · UPDATED 29/06/2020.
21-Muhammad Hifdil 2019. Islam and civilization, Jurnal Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman Vol. 5,. 1.
.22- Michael Geyer.2019,( intervention of world history).2019. university of Chicago