نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار زبان‏شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

چکیده

بنای هرمنوتیک سیاسی را فردریک جیمسن در ناخودآگاه سیاسی (1400) بر این فرض نهاده است که دامنۀ مفهوم ناخودآگاه هم ممکن است گاهی از دایرۀ دلالت‏های روان‏شناختیِ معمول با شعاعی محدود به زندگی شخصی و امور خصوصی فراتر رفته، توسعاً ابعاد اجتماعی و تاریخی به خود بگیرد. نشانه‏های این ناخودآگاه جمعی را از نظر جیمسن به‏جای محتوای متون فرهنگی در تناقض‏های صوری این متون باید جست. در این‏جا، با خوانش ناخودآگاه سیاسی به‏روشی دیالکتیکی خواهیم دید که جیمسن چگونه در تلاش برای تعمیم مفهوم روان‏شناختیِ ناخودآگاه به حوزه‏های اسطوره‏شناسی و نقد ادبی فرض را بر این‏همانی تعبیر خود از «تاریخ» و تعریف لکان از امر «واقع» نهاده، مفهوم لکانی امر «واقع» را مدام در رابطۀ مستقیم با مفهوم آلتوسری «علت غایب» به‏کار می‏گیرد. خواهیم دید که درک حضور «تاریخ»، امر «واقع»، یا «علت غایب» تنها به‌واسطۀ امر «نمادین» تنها به شرط متنیت‏یافتگی در قالبی مانند روایت و تنها از پس پردۀ ایدئولوژی دست می‏دهد. جست‏وجوی ناخودآگاهِ پنهان در «ناخودآگاه سیاسی» را سرانجام با نگاهی به دو جنبۀ مبهم از هرمنوتیک سیاسی به‏پایان خواهیم برد: نخست، چیستی پیوند میان تاریخ و متن از گونۀ روایی‏اش، و دیگر چگونگی تحلیل در زمانی از هم‏نشینی ساختارهای اجتماعیِ ناهم‏زمان.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Survey into the Premises on the Book The Political Unconscious

نویسنده [English]

  • Hossein Safi Pirlooje

Associate Researcher, Faculty of Linguistics, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

چکیده [English]

Jameson has laid the foundation of his Political Hermeneutic on the assumption that the unconscious might take social and historical connotations into its usual reference to current individualized life. Any evidence of the social implications of the unconscious, according to Jameson, is to look for its content rather than the form of cultural text. Despite all the reliance Jameson puts on the notion of ‘reification’ and the socio-historical connotations it may have for the production of cultural texts, it is still possible in his view to detect, drawing on Freudian psychology, some faint traces of humanity left in our socially alienated way of life under complicated dehumanizing effects of present capitalist context – traces which are repressed, but not fully obliterated, beneath cultural superstructure of late capitalism. We are here to investigate, by the way of a dialectical reading through “The Political Unconscious” (1981), Jameson’s own dialectical extensions of the unconscious from, its ordinary psychological sense to the realm of mythology and literary criticism, as he aligns his own conception of History first with the Lacanian notion of the Real, and then, with Althusser’s notion of ‘structural causality’. We will also see how History, the Real, or ‘absent cause’ is discernible just after getting narratively textualized by ideology. At the end of our venture to unveil the unconscious behind “The Political Unconscious”, we will see two equivocal dimensions of The Political Hermeneutic: the relationship between History and narrativization, on the one hand, and Jameson’s diachronically analyzing the coincidence of non-synchronic-social-structures, on the other hand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Political Hermeneutic
  • The Unconscious
  • The Real
  • Absent Cause
  • Cultural Texts
آلتوسر، لویی (1387)، ایدئولوژی و سازوبرگ‏های ایدئولوژیک دولت، ترجمۀ روزبه صدرآرا، تهران: چشمه.
ایگلتون، تری (1401)، «سیاست‏شناسی سبک در نوشتار فردریک جیمسن»، در: فرانقدهایی بر ناخودآگاه سیاسی، ترجمۀ حسین صافی، تهران: نیماژ.
بنیامین، والتر (1375)، «تزهایی دربارۀ فلسفۀ تاریخ»، ترجمۀ مراد فرهادپور، فصل‏نامۀ ارغنون، ش 11 و 12.
جیمسن، فردریک (1400)، ناخودآگاه سیاسی، ترجمۀ حسین صافی، تهران: نیماژ.
جیمسن، فردریک (1391)، زیبایی‏شناسی و سیاست: گفتارهایی دربارۀ زیبایی‏شناسی انتقادی، ترجمۀ حسن مرتضوی، تهران: ژرف.
دنیوس، سارا (1401). «در جست‏وجوی تمامیت: روایت و تاریخ در ناخودآگاه سیاسی»، در: فرانقدهایی بر ناخودآگاه سیاسی، ترجمۀ حسین صافی، تهران: نیماژ.
رابرتس، آدامز (1386)،  فردریک جیمسن: مارکسیسم، نقد ادبی و پسامدرنیسم، ترجمۀ وحید ولی‏زاده، تهران: نی.
ژیژک، اسلاوی (1400)، رخداد: سفری فلسفی از دل یک مفهوم، ترجمۀ محسن ملکی و بهزاد صادقیان، تهران: بان.
ژیژک، اسلاوی (1388)، کژ نگریستن، ترجمۀ مازیار اسلامی و صالح نجفی، تهران: رخداد نو.
فرای، نورتروپ (1377)، کالبدشکافی نقد، ترجمۀ صالح حسینی، تهران: نیلوفر.
فرتر، لوک (1386)، لویی آلتوسر، ترجمۀ امیر احمدی آریان، تهران: مرکز.
لوکاچ، گئورگ (1392)، نظریۀ رمان، ترجمۀ حسن مرتضوی، تهران: آشیان.
لوکاچ، گئورگ (1396)، تاریخ و آگاهی طبقاتی، ترجمۀ محمدجعفر پوینده، مشهد: بوتیمار.
مایرز، تونی (1385)، اسلاوی ژیژک، ترجمۀ احسان نوروزی، تهران: مرکز.
 
Althusser, L. (1971), Lenin and Philosophy, and Other Essays, trans. B. Brewster et al., London: New Left Books, and New York: Monthly Review Press.
Althusser, L. (1971), “Freud and Lacan”, in: Lenin and Philosophy, trans. Ben Brewster, New York: Monthly Review.
Althusser, L. et al. (1970), Reading Capital, trans. Ben Brewster, London: New Left Books.
Jameson, F. (2008), “Marxism and Historicism”, in: The Ideologies of Theory, Essays, 1971-2008: Part 2 The Syntax of History, London and New York: Verso, 451-482.
Jameson, F. (1986), “Third-World Literature in the Era of Multinational Capitalism”, in: Social Text, no. 15, 58-88.
La Capra (1982), “Review article on The Political Unconscious”, History and Theory, vol. 21, 1.
Ricoeur, Paul (1970), Freud and Philosophy, trans. D. Savage, New Haven: Yale.