نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد فلسفه، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران

2 استادیار فلسفۀ هنر، دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

دانشگاه بوم‌شناختی؛ آرمان‏شهری دست‌یافتنی ترجمۀ کتابی است از رونالد بارنت، فیلسوف دانشگاه مشهور انگلیسی، که در سال 2018 منتشر شده است. این کتاب براساس روش واقع‌گرایی انتقادیِ روی باسکار و کنش ارتباطی هابرماس ایدة جدیدی را برای دانشگاه‌های آینده پیش‏نهاد کرده است. وی براساس واقع‌گرایی انتقادیْ لایه‌های هستی‌شناسانة متعددی را برای هفت بوم‌نظامی که ما انسان‌ها و جوامع درون آن‌ها زندگی می‌کنیم و حضورشان را در زندگی‌مان احساس می‌کنیم در نظر گرفته است. به‌عقیدۀ وی، دانشگاه می‌تواند برحسب تنوع معرفتی درون خود و براساس اصول آکادمیکی که آن را برتر از این هفت بوم‌نظام قرار می‌دهد با لایه‌های وجودی هر هفت بوم‌نظام ارتباط برقرار کند و در رفت‌‏وبرگشت‌های مستمر، رابطه‌ای هم‏گون بین آن‌ها برقرار سازد؛ رابطه‌ای که در شرایط فعلی ناهم‏گون است و این ناهم‏گونی حیات کرۀ زمین و زیست‏بوم ما را به‏مخاطره انداخته است. این نوشتار تلاش می‌کند ترجمۀ فارسی این کتاب را از جهات محتوایی، روشی، ظاهری، و منابع مورداستفاده موردنقد و بررسی قرار دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Ecological University: A Feasible Utopia: A Methodological Analysis

نویسندگان [English]

  • Reza Mahoozi 1
  • Ali Asghar Morovat 2

1 Professor of Philosophy, Research Institute of Cultural, Social and Civilization Studies, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Philosophy of Art, Faculty of Art and Architecture, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran,

چکیده [English]

“Ecological University: A Feasible Utopia” is a translation of a book by Ronald Barnett, a famous English university philosopher, published in 2018. This book proposes a new idea for future universities based on the method of critical realism on Bhaskar and Habermas's communicative action. Based on critical realism, he has considered several ontological layers for the seven ecosystems in which we humans and societies live and feel their presence in our lives. In his opinion, the university can communicate with the existential layers of all seven ecosystems based on the epistemological diversity within itself and based on the academic principles that make it superior to these seven ecosystems, and establish a homogeneous relationship between them in continuous back-and-forth between them, a relationship that is heterogeneous in the current situation, and this heterogeneity endangers the life of the planet and our ecosystem he has thrown it away. This paper tries to critique and examine the Persian translation of this book in terms of content, methodology, appearance, and the sources used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ecological University
  • Ecosystem
  • Roy Bhaskar
  • Barnett
  • Habermas
بارنت، رونالد (1397)، دانشگاه بوم‌شناختی: آرمان‌شهری دست‌یافتنی، ترجمۀ سینا باستانی و جبار رحمانی، تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
بارنت، رونالد و روبرتو دی ناپولی (1396)، هویت‌های متغیر در آموزش عالی، ترجمۀ سجاد یاهک، تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
بارنت، رونالد (1397)، دانشگاه آینده: ایده‌ها و امکان‌ها، ترجمۀ شیما شصتی و شروین مقیمی، تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
بارنت، رونالد (1398)، ایدۀ آموزش عالی، ترجمۀ مجید محمدی فومنی و دیگران، تهران: اندیشۀ احسان.
باسکار، روی (1393)، «رئالیسم انتقادی و نقد سنت پوزیتیویسم»، در: The Possibility of Naturalism، ترجمۀ رضا ماحوزی، اطلاعات حکمت و معرفت، س 9، ش 5.
سفیدخوش، میثم (1395)، ایدة دانشگاه، گزینش و ویرایش میثم سفیدپوش، تهران: حکمت.
صمیم، رضا (1395)، «پرسش از دانشگاه در سنت فکری آلمانی؛ گذار از پرسش فلسفی به پرسش جامعه‌شناختی»، در: دانشگاه: تأملات نظری و تجربة ایرانی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
فیشته، یوهان گوتلیب (1395)، گفتارهایی دربارة رسالت دانشمند، ترجمۀ اسماعیل سعادت، تهران: فرهنگ جاوید.
کانت، ایمانوئل (1399 الف)، نزاع دانشکده‌ها، ترجمۀ سیده معصومه موسوی، تهران: شب‌خیز.
کانت، ایمانوئل (1399 ب)، نزاع دانشکده‌ها، ترجمۀ رضا ماحوزی، تهران: مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
ماحوزی، رضا (1397)، از دانشگاه ملی تا دانشگاهی برای گفت‏وگو، در پرسش از دانشگاه ایرانی، به‏کوشش جبار رحمانی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
ماحوزی، رضا (1398)، «کانت و خدمت فلسفه به آیندۀ دانشگاه»، در: فلسفۀ دانشگاه؛ تأملاتی دربارة دانشگاه در جهان و ایران، ویراستۀ رضا ماحوزی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
ماحوزی، رضا (1398)، فلسفۀ دانشگاه؛ تأملاتی دربارة دانشگاه در جهان و ایران، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
نیومن، جان هنری (1395)، ایدة یک دانشگاه، ترجمۀ عرفان بادکوبه، در: ایدة دانشگاه، میثم سفیدخوش، تهران: حکمت.
ورژه، پاک (1397)، دانشگاه‌ها در قرون وسطی، ترجمۀ امیر رضایی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
ویتراک، بیورن (1396)، سیر تکوین دانشگاه مدرن، ترجمۀ آریا متین، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
هابرماس، یورگن (1400)، شناخت و علاقه‌های انسان، ترجمۀ ناصرالدین‌علی تقویان، تهران: مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
یاسپرس، کارل (1394)، ایدة دانشگاه، ترجمۀ مهدی پارسا و مهرداد پارسا، تهران: ققنوس.
 
Barnett, Ronald (2017), Ecological University: A Feasible Utopia, translated by Sina Bastani and Jabar Rahmani, Publications of the Institute for Social and Cultural Studies.
Barnett, Ronald and Roberto Di Napoli (2016), Variable Identities in Higher Education, translated by Sajjad Yahek, Publications of the Institute for Social and Cultural Studies.
Barnett, Ronald (2018), The Idea of Higher Education, translated by Majid Mohammadi Fumani, Ariadakht Qayyomi Bidhandi, Ali Rezaei and Ehsan Akradi, Andisheh Ehsan Publications.
Barnett, Ronald (2017), Future University: Ideas and Possibilities, translated by Shima Shasti and Shervin Moghimi, Publications of the Institute for Social and Cultural Studies.
Bhaskar, Roy (2013), “Critical Realism and Criticism of the Positivism Tradition”, in: The Possibility of Naturalism, translated by Reza Mahoozi, in: Etelaate hekmat va Marefat (Information of Wisdom and Knowledge), March, Year 9, no. 5.
Fichte, Yohan Gottlieb (1979), Addresses to the German Nation, Trans. R. F. Jones and G. H. Turnbull, Westport: Greenwood Press.
Fichte, Yohan Gottlieb (2015), Speeches about the Mission of a Scientist, translated by Esmail Saadat, Farhang Javid Publications.
Habermas, Jürgen (1400), Cognition and Human Interests, translated by Naseruddin Ali Taghavian, Publications of the Institute for Social and Cultural Studies.
Jaspers, Karl (2014), The Idea of the University, translated by Mehdi Parsa and Mehrdad Parsa, Phoenix Publications.
Kant, Immanuel (2019 A), Conflict of Faculties, translated by Sayed Masoumeh Mousavi, Shabkhiz Publications.
Kant, Immanuel (2018), The Conflict of Faculties, translated by Reza Mahoozi, Publications of the Institute for Social and Cultural Studies.
Mahoozi, Reza (2018), “Kant and the Service of Philosophy to the Future of the University”, in: the book Philosophy of University; Reflections on Universities in the World and Iran, Reza Mahoozi (ed.), Publications of the Institute for Social and Cultural Studies.
Mahoozi, Reza (2018), Philosophy of University; Reflections on Universities in the World and Iran, Publications of the Institute for Social and Cultural Studies.
Mahoozi, Reza (2017), From a National University to a University for Dialogue, in the Question of Iranian Universities, with the Efforts of Jabar Rahmani, Publications of the Institute for Social and Cultural Studies.
Newman, John Henry (2015), The Idea of a University, translated by Irfan Badkobeh, in Sefidkhosh, Maysham, The Idea of a University, Hekmat Publications.
Sefidkhosh, Maytham (2015), University Idea, Selection and Editing, Hekmat Publications.
Samim, Reza (2015), “Questioning the University in the German intellectual tradition; Transition from a Philosophical Question to a Sociological Question”, in: University: Theoretical Reflections and Iranian Experience, Publications of the Institute for Social and Cultural Studies.
Verjee, Jak (2017), Universities in the Middle Ages, translated by Amir Rezaei, Publications of the Institute for Social and Cultural Studies.
Wittrak, Bjorn (2016), The Development Course of the Modern University, translated by Aria Matin, Publications of the Institute for Social and Cultural Studies.