نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار علوم قرآن و حدیث، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران

2 استادیار فلسفه و کلام اسلامی، عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

چکیده

نظام‌های علمی بر پایة نظریه‌ها شکل می‌گیرند. مفاهیم در زمرة مهم‌ترین عناصر نظریه‌هایند؛ زیرا تبیین و صورت‌بندی نظریه بر شماری مفاهیم اساسی استوار است. نظریه‌ها میراث‌های علمی بزرگ و حاصل کوشش انسانی‌اند. از این رو نیازمند بررسی و نقد هستند تا اصلاح و ترمیم شوند. پژوهش حاضر به خوانش انتقادی 4 عنصر مفهومی «سنة الله»، «تغییر»، «دین»، و «فطرت» در نظریة سنت‌های تاریخی در قرآن شهید صدر می‌پردازد که در زمرة مهم‌ترین عناصر مفهومی در نظریة اویند. روش مقاله توصیفی-تحلیلی است. پژوهش از نظر نوع و هدف بنیادیست. داده­هاى تحقیق از طریق بررسى اسنادى جمع آوری و تحلیل شده­اند. قرآن کریم و کتاب مدرسه القرآنیه شهید صدر به عنوان جامعة تحقیق و سایر منابع ناظر به اهداف پژوهش، به عنوان منابع تبیینی و تکمیلی پژوهش استفاده شده است. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که مفهوم­شناسی شهید صدر منسجم نیست و مفاهیم تبیینی بسنده نیافته‌اند. تبیین مفهوم «سنةالله» و مفهوم «تغییر» نیازمند ترمیم و تکمیل و تبیین مفهوم «دین» نیز با همة اهمیت و گستردگی از صورت­بندی و تنظیم و تنسیقی شایسته برخوردار نیست. این امر تدوین‌گران مطالب او را نیز دچار مشکل کرده است. چنان‌که نظریه‌پرداز دیدگاه‌های دیگران دربارۀ مفهوم «فطرت» را که مورد تأیید برخی روایات نیز است مطرح­نکرده و علّت کنار گذاشتن آن‌ها را بیان نمی‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critical Reading of Four Concepts in Explaining the Theory of Historical Traditions in the Qur'an of Martyr Sadr: A Case Study of the Basic Concepts of Allah’s Precedent, Change, Religion, and Nature

نویسندگان [English]

  • Saeed Bahmani 1
  • Faranak Bahmani 2

1 Assistant Professor of Qur'an and Hadith Sciences, Academic Member of the Research Institute of Islamic Sciences and Culture, Qom, Iran

2 Assistant Professor of Islamic Philosophy and Theology, Faculty Member of Yasouj University, Yasouj, Iran

چکیده [English]

Scientific systems are based on theories. Theories are significant scientific legacies and the result of human effort. Therefore, they require to be reviewed for further improvement. Concepts are among the most important elements of theories, as the explanation and formulation of a theory are based on some fundamental concepts. This study critically examines four conceptual elements: “Sunna-tu-Allah” (Allah’s Precedent), “Change,” “Religion,” and “Fitrah” (nature) in Martyr Sadr’s theory of historical traditions in the Qur’an, which are among the most important conceptual elements in his theory. The method of the paper is descriptive-analytical. The study is fundamental in terms of type and purpose. The data was collected and analyzed through document review. The Holy Qur’an and Martyr Sadr’s book “al-Madrasat al-Quraniyyah” were used as the research community, and other sources related to the research objectives were used as explanatory and supplementary sources. The results of this study indicate that Martyr Sadr’s conceptualization is not coherent and lacks a systematic framework, while the explanation of the concepts of “Sunnatullah” and “Change” requires refinement and completion. The explanation of the concept of “Religion,” despite its importance and breadth, does not possess appropriate formulation and organization. This fact has also caused problems for those compiling his works. Additionally, the theorist has not addressed others’ views on the concept of “Fitrah,” which is also endorsed by some narrations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Martyr Sadr
  • Critical Reading
  • Historical Traditions of the Qur'an
  • Allah’s Precedent
  • Change
  • Religion
  • Nature
قرآن کریم
آوی، آلبرت(بی‌تا)، سیر فلسفه در اروپا ج1، ترجمه علی اصغر حلبی، [بی‌جا]، کتابفروشی زوّار.
اکبری، رضا و محمدحسن شیرزاد و محمدحسین شیرزاد (1393ش)، «بازخوانی نظریه شهید صدر در تفسیر موضوعی قرآن کریم با تکیه بر اندیشه هرمنوتیکی گادامر»، مطالعات قرآن و حدیث، سال 7، شماره 2، صص 37 -61.
بحرانی، محمد(شیخ حرّ عاملی) (1409ق)، تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسایل الشریعة، قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام.
بحرانی، سیدهاشم بن سلیمان (1374ش)، البرهان فی تفسیر القرآن، قم: مؤسسة بعثه.
برقی، احمد بن محمد (1371ق)، المحاسن، قم: دارالکتب الإسلامیة.
بهمنی، سعید (1399ش)، «خوانش انتقادی استنطاق و کاربست آن در نظریه شهید صدر پیرامون سنت های تاریخ در قرآن شهید صدر»، پژوهش های قرآنی، سال25، شماره 2، صص 29 -48
توکلی، نسرین و محمدعلی اسماعیلی (1399ش)، «تفسیر معقولات ثانی فلسفی در اندیشه صدرالمتالهین و شهید صدر»، معرفت فلسفی، سال18، شماره 2، ص9-26.
جوادی آملی، عبدالله (1388الف)، ادب فنای مقربان، محقق: محمد صفایی، قم: اسرا.
جوادی آملی، عبدالله (1388ب)، تسنیم تفسیر قرآن حکیم (تفسیر ترتیبی)، محقق: کریم عابدینی، قم: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدالله (1388ج)، وحی و نبوت در قرآن، محقق: مرتضی واعظ‌جو، قم: اسرا.
راغب اصفهانی، حسین‌بن محمد (1412ق)، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت: دار الشامیة.
سیار، پیروز؛ عهد جدید؛ بر اساس کتاب مقدس اورشلیم، تهران: نشر نی، 1387، چاپ دوم.
سیوطی، جلال‌الدین (1404ق)، الدر المنثور، قم: کتابخانة آیت الله نجفی.
صدر، سیدمحمدباقر (1424ق)، اقتصادنا (موسوعة الشهید الصدر ج3)، قم: مرکز الأبحاث و الدراسات التخصّصیّة للشهید الصدر.
صدر، سیدمحمدباقر (1421ق: الف)، الإسلام یقود الحیاة (موسوعة الشهید الصدر ج5)، قم: مرکز الأبحاث و الدراسات التخصّصیّة للشهید الصدر.
صدر، سیدمحمدباقر (1421ق: ب)، المدرسة القرآنیة: التفسیر الموضوعی للقرآن الکریم (موسوعة الشهید الصدر، ج‏19)، قم: مرکز الأبحاث و الدراسات التخصّصیّة للشهید الصدر.
صدر، سیدمحمدباقر (1421ق:ج)، التشیع والإسلام (موسوعة الشهید الصدر، ج18)، قم: مرکز الأبحاث و الدراسات التخصّصیّة للشهید الصدر.
صدر، سیدمحمدباقر (1421ق، د)، بحث حول المهدی (موسوعة الشهید الصدر، ج18)، قم: مرکز الأبحاث و الدراسات التخصّصیّة للشهید الصدر.
صدر، سیدمحمدباقر (1423ق)، ومضات، قم: مرکز الأبحاث و الدراسات التخصّصیّة للشهید الصدر.
صدر، موسی (1393ش)، روح تشریع در اسلام: واقعیت قانون‌گذاری در اسلام، ترجمة موسی اسوار و احمد ناظم، تهران: مؤسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی امام موسی صدر.
طباطبائی، سیدمحمدحسین (1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن (20جلدی)، قم: جامعه ‌مدرسین حوزه علمیه.
طبرسی، فضل بن حسن (1372ش)، مجمع البیان، مصحح: فضل‌الله یزدی طباطبایی و هاشم رسولی، تهران: ناصر خسرو.
طریحی، فخرالدین بن محمد (1375ش)، مجمع البحرین، محقق: احمد حسینی اشکوری. تهران: مرتضوی.
فضل الله، محمدحسین (1419ق)، من وحی القرآن، بیروت: دار الملاک.
قاسم پور، محسن و مریم نظربیگی (1392ش)، « رهیافت روش شناسانه شهید صدر در موضوع نظریه قرآنی»، پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن، سال 2، شماره 1، ص 27-44.
قربانخانی، امید (1401)، «واکاوی مولفه های مفهومی «استنطاق قرآن» در روش تفسیری شهید صدر»، پژوهش های قرآنی، سال27، شماره 1، صص 23 -42.
کدخدایی، محمدرضا (1396ش)، «استلزامات روشی نظام سازی با تکیه بر اندیشه شهید صدر (ره)»، فقه اهل بیت، شماره 92 ، صص 169 -196
کلینی، یعقوب (1407ق ـ 1365)، اصول الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیة.
گِلِن، ویلیام و مَرتِن، هِنری، کتاب مقدس عهد عتیق و جدید 2جلد در یک مجلد، ترجمة فاضل‌خان همدانی، تهران، اساطیر، 1379.
مصباح یزدی، محمدتقی(1391)، جامعه و تاریخ از نگاه قرآن، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی.
مصطفوی، حسن(1360ش)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم‏، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
مطهری، مرتضی (1361ش)، فطرت، تهران: انجمن اسلامی دانشجویان مدرسه عالی ساختمان.
مطهری، مرتضی(1375ش)، مجموعة آثار، ج6(جلد دوم از بخش فلسفه: اصول فلسفه و روش رئالیسم، تهران: انتشارات صدرا.
Blumer Herbert. “Symbolic Interactionism: Perspective and Method” New Jersey: prentice-Hall inc, 1969.
Chinoy Ely “Sociological Perspective: Basic Concepts and their Application”, New York: Random House, Eighteenth printing May 1967.