مدیریت و سیاستگذاری
محمد جواد نائیجی
چکیده
با وجود اینکه پژوهشگران در مورد ماهیت و اهمیت کارآفرینی استراتژیک اتفاقنظر دارند، تعاریف متعدد این مفهوم، ابهامآفرین شده است. همچنین بیشتر معیارهای موجود ویژگی منحصربه فرد کارآفرینی استراتژیک را در نظر نگرفتهاند. هدف این مقاله، نقد و بازتعریف کارآفرینی استراتژیک و ابزارهای سنجش آن است. در این پژوهش، با بررسی سیستماتیک پژوهشهای ...
بیشتر
با وجود اینکه پژوهشگران در مورد ماهیت و اهمیت کارآفرینی استراتژیک اتفاقنظر دارند، تعاریف متعدد این مفهوم، ابهامآفرین شده است. همچنین بیشتر معیارهای موجود ویژگی منحصربه فرد کارآفرینی استراتژیک را در نظر نگرفتهاند. هدف این مقاله، نقد و بازتعریف کارآفرینی استراتژیک و ابزارهای سنجش آن است. در این پژوهش، با بررسی سیستماتیک پژوهشهای پیشین، نقاط اشتراک تعاریف کارآفرینی استراتژیک شناسایی شده است. هسته اصلی کارآفرینی استراتژیک، تعادل است و برای دستیابی به کارآفرینی استراتژیک موفق باید بر ایجاد تعادل میان کارآفرینی و مدیریت استراتژیک، شناسایی و بهکارگیری فرصتها و نوآوریهای بنیادین و تدریجی تاکید کرد. در این مسیر، بخش عمدهای از مقالاتی که در نشریه کارآفرینی استراتژیک به چاپ رسیده است، به ایجاد تعادل میان استراتژی و کارآفرینی پرداخته است. این مقاله سه پرسشنامهای را که برای سنجش کارآفرینی استراتژیک تدوین شدهاند مورد بررسی قرار داده است که نتایج بیانگر ناکامی این ابزارها در سنجش مفهوم منحصر به فرد کارآفرینی استراتژیک است. پرسشنامههای موجود به سنجش جداگانه مفاهیم کارآفرینی سازمانی و مدیریت استراتژیک پرداختهاند و اینکه از تلفیق این دو مفهوم، مفهوم جدیدی تحت عنوان کارآفرینی استراتژیک با ابعاد و وِیژگیهای متفاوت شکل گرفته است دیده نمیشود. یافته دیگر این است که به علت تعداد اندک مطالعات کمی در زمینه کارآفرینی استراتژیک، روایی و پایایی این پرسشنامهها در مطالعات دیگر کمتر مورد سنجش قرار گرفته است. از اینرو، پیشنهاد میشود پژوهشهای بیشتری هم برای آزمودن پرسشنامههای موجود و هم برای توسعه ابزارهای سنجش کارآفرینی استراتژیک صورت گیرد.
مدیریت و سیاستگذاری
محمد جواد نائیجی؛ سید مصطفی عالم نجفی
چکیده
محتوای کتاب نگاهی نو به باورهای کارآفرینی و مدیریت بنگاهها شامل سه بخش و سیزده فصل با محوریت کارآفرینی و مدیریت بنگاههاست. باتوجهبه اهمیت باورها در کارآفرینی، موضوع کلی کتاب جذاب و سودمند است و بهویژه به مخاطبان غیرتخصصی دیدگاه مناسبی ارائه میکند. در این اثر تلاش شده است تا بازتعریفی از کارآفرینی و باورهای مرتبط با آن ارائه ...
بیشتر
محتوای کتاب نگاهی نو به باورهای کارآفرینی و مدیریت بنگاهها شامل سه بخش و سیزده فصل با محوریت کارآفرینی و مدیریت بنگاههاست. باتوجهبه اهمیت باورها در کارآفرینی، موضوع کلی کتاب جذاب و سودمند است و بهویژه به مخاطبان غیرتخصصی دیدگاه مناسبی ارائه میکند. در این اثر تلاش شده است تا بازتعریفی از کارآفرینی و باورهای مرتبط با آن ارائه شود که این تلاش تا حد زیادی با عدم بهکارگیری منابع بهروز و جدید بیثمر مانده است. البته ساختار کتاب خبری است و بیشتر به گزارشهای دهۀ قبل میلادی اتکا کرده و از گزارشهای داخلی بیبهره بوده است. این اثر اگرچه توانسته است اطلاعات جامعی را از کارآفرینی و مدیریت کسبوکار ارائه کند، بهعلت استفاده از آمارهای یک دهه قبل، در تحلیل روابط کسبوکار و کارآفرینی چندان موفق نبوده است و بیشتر قضاوت خواننده را درمورد مطلب جویا شده است. همچنین، در موارد متعددی با عبارتهای بدون استناد، استدلالهایی ارائه شده است که استفاده از کتاب را بهعنوان یک مرجع کامل بهخصوص در زمینۀ ارائۀ الگوی بومی کارآفرینی زیرسؤال میبرد. درمجموع، کتاب از نظر موضوعی افق جدیدی به مباحث کارآفرینی میگشاید، هرچند از نظر محتوایی ضعفهای آشکاری دارد.