زبانشناسی و زبانهای باستانی
مسعود مُشیّدی؛ مجتبی مقصودی
چکیده
در این مقاله، واژهنامۀ توصیفی فرهنگنویسی نوشتۀ فریبا قطره با رویکردی توصیفی ـ انتقادی موردنقد و بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، هم جنبههای صوری و ساختاری کتاب از نظر رعایت اصول نگارش علمی موردتوجه قرار گرفته و هم محتوای کتاب از منظر چیستی و اهمیت مطالب مندرج در آن بررسی شده است. از این بابت که مؤلف توانسته است ...
بیشتر
در این مقاله، واژهنامۀ توصیفی فرهنگنویسی نوشتۀ فریبا قطره با رویکردی توصیفی ـ انتقادی موردنقد و بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، هم جنبههای صوری و ساختاری کتاب از نظر رعایت اصول نگارش علمی موردتوجه قرار گرفته و هم محتوای کتاب از منظر چیستی و اهمیت مطالب مندرج در آن بررسی شده است. از این بابت که مؤلف توانسته است برای اولینبار در زبان فارسی، فرهنگ تخصصی واژگان حوزۀ فرهنگنویسی را با استفاده از منابع معتبر گردآوری، معادلیابی، و توصیف کند، کار ارزشمند و درخور توجهی صورت گرفته است، اما درعینحال ایرادهایی نیز بر این کتاب وارد است. از نظر صوری بهلحاظ شیوۀ نگارش، در استفاده از قلم و اندازۀ مناسب برای برخی زیرمدخلها، ایرانیککردن یا ایرانیکنکردن برخی واژهها، ترتیب الفبایی، نظام ارجاعدهی، و در صفحهبندی ناهماهنگیهایی در کتاب دیده میشود. از نظر محتوایی هم کتاب ایرادهایی دارد که از میان آنها میتوان به نبود حدومرز دقیق در تعریف برخی مدخلها، ارائۀ برخی تعاریف بسیار کوتاه و ناقص، فقدان برخی واژههای ضروری فرهنگنویسی، ارجاع کور و گاهی اوقات گیجکننده برای کاربر، نبود جدول اعلام، نامها، علائم آوایی و برخی کدهای دستوری موردنیاز، و همچنین عدم ارائۀ مثال مناسب در برخی موارد ضروری اشاره کرد.
زبانهای خارجی
مجتبی مقصودی؛ ابوالفضل خدامرادی؛ سید حسن طالبی
چکیده
این تحقیق با روش کمّی و بهصورت پیمایشی و مطالعۀ طولی درونگرایانه با هدف بررسی نگرش انتقادی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد صورت پذیرفت. به این شرح که پرسشنامۀ «نگرش انتقادی درخصوص زبانآموزی در ایران» که پیشوایی و کساییان (2013) طراحی و اعتبارسنجی کردهاند، بین 164 دانشجو (91 دانشجوی دختر و 73 دانشجوی پسر) در نیمسال اول ...
بیشتر
این تحقیق با روش کمّی و بهصورت پیمایشی و مطالعۀ طولی درونگرایانه با هدف بررسی نگرش انتقادی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد صورت پذیرفت. به این شرح که پرسشنامۀ «نگرش انتقادی درخصوص زبانآموزی در ایران» که پیشوایی و کساییان (2013) طراحی و اعتبارسنجی کردهاند، بین 164 دانشجو (91 دانشجوی دختر و 73 دانشجوی پسر) در نیمسال اول و آخر تحصیل، یعنی در دو مرحله با فاصلۀ زمانی 5/3 و 5/1 سال (هنگام ورود و هنگام دانشآموختگی آنها از دانشگاه)، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در گرایشهای آموزش و مترجمی زبان انگلیسی در چهار دانشگاه استان مرکزی توزیع شد. آلفای کرونباخ پایایی این پرسشنامه را 93/0 نشان داد. با استفاده از آزمونهای آماری از قبیل آزمون منویتنی و تحلیل واریانس یکطرفه نشان داده شد که میزان بینش انتقادی این دانشجویان درطول تحصیل رشد معناداری نداشته است. نتایج این پژوهش برای دانشجویان، استادان، و طراحان برنامۀ درسی مفید بوده است و زمینۀ رشد بینش انتقادی را برای دانشجویان رشتۀ زبان انگلیسی فراهم میکند.
زبانشناسی و زبانهای باستانی
مجتبی مقصودی؛ ابوالفضل خدامرادی
چکیده
موفقیت در تحولِ نظامهای آموزشی منوط به قابلیتهای حرفهای معلمان است. سرفصل ارائهشده به دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باید مبتنیبر نیازهای شغلی آنها باشد تا به کسب صلاحیت حرفهای در آنها بینجامد. باتوجهبه کاستیهای فراوانی که متخصصان رشتة زبان انگلیسی این دانشگاه دربارة سرفصل رشتة مذکور مطرح کرده بودند، محققان ...
بیشتر
موفقیت در تحولِ نظامهای آموزشی منوط به قابلیتهای حرفهای معلمان است. سرفصل ارائهشده به دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باید مبتنیبر نیازهای شغلی آنها باشد تا به کسب صلاحیت حرفهای در آنها بینجامد. باتوجهبه کاستیهای فراوانی که متخصصان رشتة زبان انگلیسی این دانشگاه دربارة سرفصل رشتة مذکور مطرح کرده بودند، محققان حاضر بعد از اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامة تعیین صلاحیت، از 87 استاد رشتة زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان کشور به تکمیل این پرسشنامه دعوت کردند. نتایج پژوهش نشان داد، ازمنظر استادان مذکور، برنامة درسی جدید این رشته در مقایسه با برنامة درسی قدیم در افزایش مهارت و نگرش دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان موفقتر خواهد بود. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که برنامة درسی جدید در مقایسه با برنامة درسی قدیم در تقویت دانش موضوعی ـ تربیتی در مقایسه با دانش تربیتی و دانش موضوعی بهمراتب موفقتر عمل خواهد کرد.