زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی
بررسی و نقد کتاب واژه‌نامۀ توصیفی فرهنگ‌نویسی

مسعود مُشیّدی؛ مجتبی مقصودی

دوره 21، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 273-290

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.27850.1642

چکیده
  در این مقاله، واژه‌‌نامۀ توصیفی فرهنگ‌‌نویسی نوشتۀ فریبا قطره با رویکردی توصیفی ـ انتقادی موردنقد و بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، هم جنبه‌‌های صوری و ساختاری کتاب از نظر رعایت اصول نگارش علمی موردتوجه قرار گرفته و هم محتوای کتاب از منظر چیستی و اهمیت مطالب مندرج در آن بررسی شده است. از این بابت که مؤلف توانسته است ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
جستاری در نگرش انتقادی دانشجویان زبان انگلیسی دربارۀ برنامۀ زبان‌آموزی در ایران: مطالعۀ طولی درون‌گرایانه

مجتبی مقصودی؛ ابوالفضل خدامرادی؛ سید حسن طالبی

دوره 20، شماره 8 ، آبان 1399، ، صفحه 395-422

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.26904.1604

چکیده
  این تحقیق با روش ‏کمّی و به‌صورت پیمایشی و مطالعۀ طولی درون‌گرایانه با هدف بررسی نگرش انتقادی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد صورت پذیرفت. به این شرح که پرسش‌نامۀ «نگرش انتقادی درخصوص زبان‌آموزی در ایران» که پیشوایی و کساییان (2013) طراحی و اعتبارسنجی کرده‌اند، بین 164 دانشجو (91 دانشجوی دختر و 73 دانشجوی پسر) در نیم‌سال اول ...  بیشتر

زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی
نقد و بررسی برنامۀ درسی جدید رشتۀ دبیری زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان

مجتبی مقصودی؛ ابوالفضل خدامرادی

دوره 19، شماره 11 ، بهمن 1398، ، صفحه 273-297

https://doi.org/10.30465/crtls.2019.4888

چکیده
  موفقیت در تحولِ نظام‌های آموزشی منوط به قابلیت‌های حرفه‌ای معلمان است. سرفصل‌ ارائه‌‌شده به دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باید مبتنی‌بر نیازهای شغلی آن‌ها باشد تا به کسب صلاحیت حرفه‌ای در آ‌ن‌ها بینجامد. با‌توجه‌به کاستی‌های فراوانی که متخصصان رشتة زبان انگلیسی این دانشگاه دربارة سرفصل رشتة مذکور مطرح کرده بودند، محققان ...  بیشتر