زبانهای خارجی
مجتبی مقصودی؛ ابوالفضل خدامرادی؛ سید حسن طالبی
چکیده
این تحقیق با روش کمّی و بهصورت پیمایشی و مطالعۀ طولی درونگرایانه با هدف بررسی نگرش انتقادی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد صورت پذیرفت. به این شرح که پرسشنامۀ «نگرش انتقادی درخصوص زبانآموزی در ایران» که پیشوایی و کساییان (2013) طراحی و اعتبارسنجی کردهاند، بین 164 دانشجو (91 دانشجوی دختر و 73 دانشجوی پسر) در نیمسال اول ...
بیشتر
این تحقیق با روش کمّی و بهصورت پیمایشی و مطالعۀ طولی درونگرایانه با هدف بررسی نگرش انتقادی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد صورت پذیرفت. به این شرح که پرسشنامۀ «نگرش انتقادی درخصوص زبانآموزی در ایران» که پیشوایی و کساییان (2013) طراحی و اعتبارسنجی کردهاند، بین 164 دانشجو (91 دانشجوی دختر و 73 دانشجوی پسر) در نیمسال اول و آخر تحصیل، یعنی در دو مرحله با فاصلۀ زمانی 5/3 و 5/1 سال (هنگام ورود و هنگام دانشآموختگی آنها از دانشگاه)، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در گرایشهای آموزش و مترجمی زبان انگلیسی در چهار دانشگاه استان مرکزی توزیع شد. آلفای کرونباخ پایایی این پرسشنامه را 93/0 نشان داد. با استفاده از آزمونهای آماری از قبیل آزمون منویتنی و تحلیل واریانس یکطرفه نشان داده شد که میزان بینش انتقادی این دانشجویان درطول تحصیل رشد معناداری نداشته است. نتایج این پژوهش برای دانشجویان، استادان، و طراحان برنامۀ درسی مفید بوده است و زمینۀ رشد بینش انتقادی را برای دانشجویان رشتۀ زبان انگلیسی فراهم میکند.
زبانشناسی و زبانهای باستانی
مجتبی مقصودی؛ ابوالفضل خدامرادی
چکیده
موفقیت در تحولِ نظامهای آموزشی منوط به قابلیتهای حرفهای معلمان است. سرفصل ارائهشده به دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باید مبتنیبر نیازهای شغلی آنها باشد تا به کسب صلاحیت حرفهای در آنها بینجامد. باتوجهبه کاستیهای فراوانی که متخصصان رشتة زبان انگلیسی این دانشگاه دربارة سرفصل رشتة مذکور مطرح کرده بودند، محققان ...
بیشتر
موفقیت در تحولِ نظامهای آموزشی منوط به قابلیتهای حرفهای معلمان است. سرفصل ارائهشده به دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باید مبتنیبر نیازهای شغلی آنها باشد تا به کسب صلاحیت حرفهای در آنها بینجامد. باتوجهبه کاستیهای فراوانی که متخصصان رشتة زبان انگلیسی این دانشگاه دربارة سرفصل رشتة مذکور مطرح کرده بودند، محققان حاضر بعد از اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامة تعیین صلاحیت، از 87 استاد رشتة زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان کشور به تکمیل این پرسشنامه دعوت کردند. نتایج پژوهش نشان داد، ازمنظر استادان مذکور، برنامة درسی جدید این رشته در مقایسه با برنامة درسی قدیم در افزایش مهارت و نگرش دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان موفقتر خواهد بود. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که برنامة درسی جدید در مقایسه با برنامة درسی قدیم در تقویت دانش موضوعی ـ تربیتی در مقایسه با دانش تربیتی و دانش موضوعی بهمراتب موفقتر عمل خواهد کرد.
زبانهای خارجی
ابوالفضل خدامرادی
چکیده
کتابهای درسی که در سطح ملی تدوین میشوند بهعلت طیف گستردۀ مخاطبان همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بودهاند. بنابراین، بررسی کمّی و کیفی آنها همیشه در اولویت کاری منتقدان بوده است. ازاینرو، در این مقاله نویسنده در پژوهشی انتقادی محتوای درسی تازهتألیف زبان انگلیسی پایۀ دهم متوسطه را مشتملبر کتاب درسی، کتاب کار، و سیدی ...
بیشتر
کتابهای درسی که در سطح ملی تدوین میشوند بهعلت طیف گستردۀ مخاطبان همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بودهاند. بنابراین، بررسی کمّی و کیفی آنها همیشه در اولویت کاری منتقدان بوده است. ازاینرو، در این مقاله نویسنده در پژوهشی انتقادی محتوای درسی تازهتألیف زبان انگلیسی پایۀ دهم متوسطه را مشتملبر کتاب درسی، کتاب کار، و سیدی آموزشی نقد و بررسی کرده است. پس از بررسی تاریخ تحول محتواهای پیشین در ادوار گذشته، اثر حاضر ازمنظر مبانی نظری و ساختار کلی بررسی و تجزیه و تحلیل شده است. سپس، باتوجهبه مبانی و اصول رویکرد ارتباطی، محتوای اثر مورد نقد و بررسی قرار گرفت. بررسی و ارزیابی بخشهای مختلف نشان داد اثر یادشده باتوجهبه اهمیت و اثرگذاری آن در سطح ملی به بازنگری و اصلاح در ابعاد شکلی، ساختاری، و محتوایی نیاز دارد تا بتواند اهداف برنامۀ زبانآموزی را در برنامۀ درسی تأمین کند.