دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
نویسنده = %D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF %D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AF
تعداد مقالات: 4
مروری نقادانه بر کتاب ساختار انقلابهای علمی
دوره 22، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 1-25
چکیده
انگیزه و هدف اصلی توماس ساموئل کوهْن از تدوین کتاب ساختار انقلابهای علمی ارائة تحلیلی در حوزۀ تاریخ فلسفۀ علم و تبیین دگرگونیها و استمرار نهاد علم است. کوهْن که تحصیلاتش را در فیزیک (مهندسی هیدرولیک) تا درجة دکتری بهپایان رسانده است، بیشتر به تاریخ فلسفۀ علم (یا بهگفتة بعضی، تاریخ و فلسفۀ علم) گرایش داشت. او تحتتأثیر آموزههای ... بیشتربررسی و ارزیابی کتاب جامعهشناسی شناخت کارل مانهایم
دوره 20، شماره 12 ، اسفند 1399، ، صفحه 1-26
چکیده
موضوع این مقاله بررسی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف کتابی است که مشخصات آن در سطور بالا ذکر شده است. هدف کلی نویسندۀ مقالۀ حاضر، فهم بیشتر و دقیقتر قلمرو موضوعی جامعهشناسی شناخت (یا با عنوان مناسبتر جامعهشناسی معرفت یا دانش) و تأکید بر اهمیت این شاخۀ جامعهشناسی است و هدف ویژۀ بررسی و ارزیابی اثر تألیفی استاد منوچهر آشتیانی1 ... بیشتربررسی و ارزیابی کتاب ایدئولوژی و اُتوپیا: مقدمهای بر جامعهشناسی شناخت
دوره 18، شماره 12 ، اسفند 1397، ، صفحه 15-40
چکیده
منظور مانهایم از تدوین کتاب ایدئولوژی و اُتوپیا درواقع، طرح اصول کلی و مبانی جامعهشناسی شناخت است. پرسش بنیادین و آغازین او دربارة «چگونه اندیشیدن» آدمیان است. او در این کتاب، شیوۀ اندیشیدن افراد و بهویژه روشنفکران را باتوجهبه زمینة اجتماعی و تاریخی زمانهای که اندیشه در این ظرف مکانی ـ زمانی صورت میپذیرد موردبحث ... بیشتریک متن سترگ فلسفی ـ اجتماعی بازخوانی و نقد کتاب دیالکتیک روشنگری: قطعات فلسفی
دوره 13، شماره 29 ، اسفند 1392، ، صفحه 1-22