زبان و ادبیات عربی
ساجد زارع
چکیده
چکیدهآموزش زبان عربی در سالهای اخیر در داخل و خارج از کشور موردتوجه پژوهشگران بسیاری قرار گرفته است و در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی بهرشتۀ تحریر درآمده است؛ از جملة این کتابها میتوان به کتاب مداخل تعلیم اللغة العربیة: رؤیة تحلیلیة بهتألیف گروهی از نویسندگان اشاره کرد. این کتاب به برخی از جدیدترین و مهمترین ...
بیشتر
چکیدهآموزش زبان عربی در سالهای اخیر در داخل و خارج از کشور موردتوجه پژوهشگران بسیاری قرار گرفته است و در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی بهرشتۀ تحریر درآمده است؛ از جملة این کتابها میتوان به کتاب مداخل تعلیم اللغة العربیة: رؤیة تحلیلیة بهتألیف گروهی از نویسندگان اشاره کرد. این کتاب به برخی از جدیدترین و مهمترین رویکردهای آموزش زبان عربی پرداخته است. پژوهش حاضر، با رویکردی نقدی ـ تحلیلی، به بررسی جنبههای شکلی، ساختاری، و محتوایی کتاب میپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که این کتاب، با همة مزیتهای فراوانی که دارد، به رفع برخی از کاستیهای نگارشی، ویرایشی، و محتوایی نیاز دارد. همچنین، بهنظر میرسد تألیف کتاب بهصورت گروهی در ایجاد نوعی ناهماهنگی و عدم وحدت رویه در فصول آن تأثیر بهسزایی داشته است و این مسئله یکی از اساسیترین نقاط ضعف آن بهشمار میرود. نمود این ناهماهنگی را میتوان در اتخاذنکردن رویکرد واضح در تببین مباحث، تکرار محتوا با الفاظ همسان، و انسجامنداشتن محتوا در تحلیل در برخی از مباحث مشاهده کرد.
زبان و ادبیات عربی
ساجد زارع؛ امین نظری تریزی؛ محمد خاقانی اصفهانی
چکیده
پایبندی به اصول نگارش مقالات پژوهشی در نگارش چکیده، مقدمه، روش طرح مسئله، اتخاذ روش تحقیق مناسب، تحلیل و ارزیابی محتوا، و نتیجهگیری به مهارت و دقت پژوهشگر بسته است. نگارندگان در پژوهش حاضر به نقد و بررسی ساختار شش مقالة چاپشده در مجلة انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی در حوزة فن تصویر و میزان انطباق آن با استانداردهای مقالههای ...
بیشتر
پایبندی به اصول نگارش مقالات پژوهشی در نگارش چکیده، مقدمه، روش طرح مسئله، اتخاذ روش تحقیق مناسب، تحلیل و ارزیابی محتوا، و نتیجهگیری به مهارت و دقت پژوهشگر بسته است. نگارندگان در پژوهش حاضر به نقد و بررسی ساختار شش مقالة چاپشده در مجلة انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی در حوزة فن تصویر و میزان انطباق آن با استانداردهای مقالههای علمی ـ پژوهشی پرداختهاند. بررسی استانداردهای مربوط به ساختار مقالههای علمی ـ پژوهشی در مقالات نشان میدهد که برخی از مقالات نواقصی همچون کلیبودن عنوان، نگارش غیراصولی چکیده، ناقصبودن مقدمه، ارائة سطحی مبانی نظری پژوهش، فقدان رویکرد مسئلهمحوری و تحلیل انتقادی، دربرنداشتن یافتههای تازه در بخش نتیجهگیری، و کلیشهایبودن نتیجهها دارند. ازجمله نقاط مثبت تعدادی از مقالهها نیز داشتن مبانی نظری دقیق، اتخاذ روش تحقیق روشن، رویکرد مسئلهمحور، نوآوری در نتایج، و استناد به منابع معتبر است.