هنر
بررسی کتاب سینمای صامت

حامد فاردار؛ حمید دهقانپور

دوره 21، شماره 8 ، آبان 1400، ، صفحه 305-330

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.29460.1718

چکیده
  تاریخ سینمای صامت از یک جنبه کارنامۀ تلاش‌ها، رنج‌ها، پیروزی‌ها، و شکست‌هایی است که برای به‎ثمررسیدن آن‌چه امروز تحت عنوان سینما و قواعدش می‌شناسیم مؤثر و اساسی بوده است و از جنبۀ دیگر داستان روایت‌هایی است که به‌مرور زمان و با کشف ابعاد نادیدۀ آن سال‌ها به‌مرور صیقل خورده‌اند و درک ما را در این حوزه وسعت داده‌اند. کتاب سینمای ...  بیشتر

هنر
سیادت ژانر تحلیل کتاب ژانر فیلم؛ از کلاسیک تا پساکلاسیک

حامد فاردار؛ مسعود سفلایی شهر بابک

دوره 20، شماره 6 ، شهریور 1399، ، صفحه 281-304

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.5492

چکیده
  در این نوشتار سعی شده است تا کتاب ژانر فیلم؛ از کلاسیک تا پساکلاسیک در محورهای معرفی کلی اثر و مؤلف، تحلیل بیرونی، تحلیل درونی، و جایگاه اثر بررسی شود و امتیازها و کاستی‌‌های آن تبیین شود. احساس کمبود در تولید و تنوع ژانر در سینمای ایران و نیاز به آگاهی بیش‌تر در زمینۀ مطالعات ژانر چاپ کتاب‌‌های بیش‌تری را در این حوزه ضروری کرده ...  بیشتر

هنر
هزارتوی ذهن نقد و تحلیل کتاب تصویر و ذهن؛ فیلم، فلسفه و علوم شناختی

حامد فاردار

دوره 20، شماره 2 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 243-264

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.5274

چکیده
  متن حاضر کتاب تصویر و ذهن؛ فیلم، فلسفه و علوم شناختی، تألیف گریگوری کوری، را بررسی می‌کند. رویکرد شناختی یکی از دیدگاه‌های نسبتاً متأخر در زمینة روایت‌شناسی و مطالعات سینمایی است که از دهة 1980م پاگرفت و درپی بررسی فرایندهای ذهنی مخاطب از طریق کاوش عینی در ساز‌و‌کار ادراکی و شناختی انسان است. از‌آن‌جا‌که در دو حوزة روایت‌‌شناسی ...  بیشتر