نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد سینما، دانشگاه هنر، تهران

2 مربی و عضو هیئت علمی گروه سینما دانشگاه هنر،

چکیده

در این نوشتار سعی شده است تا کتاب ژانر فیلم؛ از کلاسیک تا پساکلاسیک در محورهای معرفی کلی اثر و مؤلف، تحلیل بیرونی، تحلیل درونی، و جایگاه اثر بررسی شود و امتیازها و کاستی‌‌های آن تبیین شود. احساس کمبود در تولید و تنوع ژانر در سینمای ایران و نیاز به آگاهی بیش‌تر در زمینۀ مطالعات ژانر چاپ کتاب‌‌های بیش‌تری را در این حوزه ضروری کرده است. به همین علت، کوشش ناشر و مترجم در ارائۀ اثری تحلیلی که فرایند تحول ژانر هالیوود از کلاسیک به پساکلاسیک را بررسی کرده و ژانرهای فیلم را در زمینه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، سیاسی، و صنعتی تبیین و معرفی می‌‌کند ستودنی است. در این متن، نگارنده تلاش کرده است با ارائۀ برخی از عمده‌‌ترین مسائل نظریۀ ژانر در ارتباط با کتاب و شرحی مختصر از انواع کتاب‌‌های چاپ‌شده در حوزۀ ژانر، به اشکال‌های شکلی، ترجمه‌‌ای، و ویرایشی کتاب اشاره کند تا مواردی را که بایستۀ اصلاح‌اند نشان دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Prominence of Genre A Study of the Book of Film Genre: Hollywood and Beyond

نویسندگان [English]

  • Hamed Fardar 1
  • Masoud Soflaei ShahreBabak 2

1 MA of Cinema, Art University of Tehran, Cinema & Theater Faculty, Tehran, Iran

2 Faculty Member of the Cinema Department of the University of Arts,

چکیده [English]

In this paper, the book of the genre of film, from the classical to the post-classic, has been attempted from different aspects, including the general introduction of the book and the author, the external analysis, the internal analysis and position of the book, the study of its advantages and its shortcomings. The lack of genre generation and diversity in Iranian’s films and the need for more knowledge in the field of genre studies have necessitated the publication of more books in this area. For this reason, the author’s and publisher’s efforts to convey an analytical work that examines the process of transforming the Hollywood genre from classical to post-classic and describes the genres of the film in various historical, cultural, political, and industrial fields are commendable. In this text, the author has attempted to highlight some of the main issues of the genre theory in relation to the book and a brief description of the types of published books in the genre, to show disadvantages of the form, translation, and editing of the book, to identify issues that need to be reformed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Genre studies
  • Theory
  • Film
ارشد ریاحی، بهاره (1395)، «ریویو باید بتواند تماشاگران یک فیلم را زیاد کند؛ گفت‌وگو با مجید اسلامی»، کتاب هفتۀ خبر، ش 143.
استم، رابرت (1393)، مقدمه‌ای بر نظریۀ فیلم، ترجمۀ علی عامری، تهران: سورۀ مهر.
اکبرپور، علیرضا (1392)، صنعتی‌‌سازی سینمای ایران، تهران: جمال هنر.
اوحدی، مسعود (1385)، «دیروز و امروز مطالعات ژانرشناسی سینما»، فصل‌نامۀ هنر، ش 68.
داد، سیما (1385)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: نگاه.
کالینز، جیم (1393)، نظریۀ فیلم؛ مجموعۀ مقالات، ترجمۀ علی عامری مهابادی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
کینگ، جف (1389)، مقدمه‌‌ای بر هالیوود جدید، ترجمۀ محمد شهبا، تهران: هرمس.
گذرآبادی، محمد (1393)، فرهنگ فیلم‌نامه؛ واژگان و اصطلاحات تخصصی برای فیلم‌نامه‌‌نویسان، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
گرینگ، وس (1387)، «هفت دلیل برای پیگیری مطالعۀ ژانر»، ترجمۀ بابک تبرایی، فصل‌نامۀ سینمایی فارابی، ش 63.
لنگفورد، بری (1393)، ژانر فیلم؛ از کلاسیک تا پساکلاسیک، ترجمۀ حسام‌الدین موسوی، تهران: سورۀ مهر.
مدقق، حمیدرضا و سیدمحمد مهدی‌‌زاده (1392)، «چیستی و کارکردهای ژانر فیلم و رویکردهای مطالعاتی آن»، فصل‌نامۀ رادیوتلویزیون، ش 20.
مک‌‌کی، رابرت (1388)، داستان؛ ساختار، سبک و اصول فیلم‌نامه‌‌نویسی، ترجمۀ محمد گذرآبادی، تهران: هرمس.
موان، رافائل (1393)، ژانرهای سینمایی، ترجمۀ علی عامری مهابادی، تهران: مینوی خرد.
نیل، استیو (1387)، «تعاریف ژانر»، ترجمۀ بابک تبرایی، فصل‌نامۀ سینمایی فارابی، ش 63.
هیوارد، سوزان (1388)، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمۀ فتاح محمدی، زنجان: هزارۀ سوم.
 
Grant, Barry Keith (2012), Film Genre Reader, Texas: University of Texas Press.
Ramanathan, Geetha (2006), Feminist Auteurs: Reading Women's Films, London: Wallflower.