زبان و ادبیات فارسی
مریم شریف نسب
چکیده
برآمدن ژانر خلقیات در ایران نوشتة ابراهیم توفیق، سیدمهدی یوسفی، حسام ترکمان، و آرش حیدری با ایدهای خوب تلاش میکند محتواهای موجود درباب خلقیات ایرانیان را از دورة مشروطه تا سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بررسی و دستهبندی و ارکان و اجزای یک «ژانر» را از آن استخراج کند. این مقاله با روش اسنادی ـ انتقادی تلاش کرده است ...
بیشتر
برآمدن ژانر خلقیات در ایران نوشتة ابراهیم توفیق، سیدمهدی یوسفی، حسام ترکمان، و آرش حیدری با ایدهای خوب تلاش میکند محتواهای موجود درباب خلقیات ایرانیان را از دورة مشروطه تا سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بررسی و دستهبندی و ارکان و اجزای یک «ژانر» را از آن استخراج کند. این مقاله با روش اسنادی ـ انتقادی تلاش کرده است کتاب مذکور را در چهار محور شکلی، زبانی، ساختاری، و محتوایی موردمداقه قرار دهد. حاصل این بررسی نشان میدهد اگرچه نویسندگان کتاب اطلاعات بسیار وسیع و دقیقی را از منابع مختلف جمعآوری و گاه بررسی کردهاند، در تعیین حدود و ثغور «ژانر» توفیق چندانی نداشتهاند. علیرغم این، محتوای لبریز از دادههای مفید، اما پراکندة کتاب میتواند با بازبینی مجدد، پیرایش پرگوییها و پراکندهگوییهای فراوان، مفصلبندی دقیق و جدید فصلها، یاریگرفتن از یک مشاور ادبی حاذق در تعریف و تحدید مفهوم «ژانر»، ابراز دقیق و صریحِ نتیجة موردنظر نویسندگان دربارة موضوع، و... سروسامان تازه یابد و برای مخاطبان این حوزه مفیدتر واقع شود.
هنر
علی خراشادی؛ محمد شهبا
چکیده
ژانر فانتزی ازجمله ژانرهای مسئلهبرانگیز سینماست که تا دههها موردبیتوجهی سینمادوستان بوده است. بااینکه نخستین آثار موسوم به فانتزی به سالهای نخستین سینما و آثارِ ژرژ ملییس بازمیگردد، تا اواخرِ دهۀ 1970 بهدلایل مختلف، ازجمله هزینة نسبتاً گزاف تولید اینگونه آثار و عدم پیشرفت تکنولوژی سینمایی، کمتر اثری فانتزی در سینما ...
بیشتر
ژانر فانتزی ازجمله ژانرهای مسئلهبرانگیز سینماست که تا دههها موردبیتوجهی سینمادوستان بوده است. بااینکه نخستین آثار موسوم به فانتزی به سالهای نخستین سینما و آثارِ ژرژ ملییس بازمیگردد، تا اواخرِ دهۀ 1970 بهدلایل مختلف، ازجمله هزینة نسبتاً گزاف تولید اینگونه آثار و عدم پیشرفت تکنولوژی سینمایی، کمتر اثری فانتزی در سینما پدید آمد که موردتوجه مخاطبان قرار گیرد. از مباحث نظری مهم دربارة آثار فانتزی خلط اینگونه فیلمها با دیگر آثار سینما، مانند وحشت و علمی ـ تخیلی، است. تعریف دقیق از مفهوم فانتزی امری مسئلهزاست. ازاینروی، باتوجهبه ساختهشدن آثار درخشانی که پس از قرن 21 صفت فانتزی را یدک میکشند و اقبال مخاطب به این آثار در دوران اخیر و همچنین رشد تکنولوژیِ سینمایی، یافتن چهارچوبهای مشخص برای مشخصکردن ویژگیهای آثار فانتزی و تمییزدادن آنها از سایر آثار مشابه مانند علمی ـ تخیلی و وحشت امری ضروری بهنظر میرسد. اهمیت کتاب سینمای فانتزی، نوشتة کاترین ای. فوکس، ترجمة علیظفر قهرمانینژاد، بهدلیل تلاش درجهت یافتنِ پاسخ برای این پرسشها و ابهامات است که این نوع آثار درمیان اهالی سینما بهوجود آورده است و ازاینروی ضرورت بررسی نویسنده از نحوة تبیین سینمای فانتزی ضروری بهنظر میرسد. این کتاب را در سال 1395 نشر بیدگل در 324 صفحه بهچاپ رسانده است.
زبان و ادبیات فارسی
زکریا بزدوده؛ سیروس امیری
چکیده
مقالة حاضر به نقد و بررسی کتاب نظریة ژانر بهقلم مهدی زرقانی و محمودرضا قربان صباغ میپردازد که انتشارات هرمس برای نخستینبار در سال 1395، در 438 صفحه و 1000 نسخه آن را منتشر کرد. کتاب شامل چهار بخش و شانزده فصل است. این کتاب، براساس آنچه در مقدمة کتاب آمده است، تدوین و تألیف تاریخی و تحلیلی نظریة ژانر از زمان افلاطون تا عصر حاضر است. کتابی ...
بیشتر
مقالة حاضر به نقد و بررسی کتاب نظریة ژانر بهقلم مهدی زرقانی و محمودرضا قربان صباغ میپردازد که انتشارات هرمس برای نخستینبار در سال 1395، در 438 صفحه و 1000 نسخه آن را منتشر کرد. کتاب شامل چهار بخش و شانزده فصل است. این کتاب، براساس آنچه در مقدمة کتاب آمده است، تدوین و تألیف تاریخی و تحلیلی نظریة ژانر از زمان افلاطون تا عصر حاضر است. کتابی است جامع با ویژگیهای دایرةالمعارفگونه که تلاش میکند نظریههای مربوط به ژانر یا نوع ادبی را بهلحاظ تاریخی مرور کند. بررسی کتاب نشان میدهد باوجود تلاش نگارندگان و اقبالی که در معرفی نظریة ژانر داشتهاند، بهلحاظ محتوایی و روششناسی تحقیق و سایر موارد مانند معادلیابی اصطلاحات و کلمات کلیدی نکاتی قابلتأمل در کتاب وجود دارند که بازبینی و بررسی مجدد آنها به غنای این اثر انتقادی خواهد افزود. نتیجة این بررسی نشان میدهد چنانچه نظریة ژانر بهلحاظ تحلیلی ـ انتقادی موردواکاوی قرار گیرد، جایگاهی بااهمیتتر در مطالعات ادبی خواهد یافت.